flygrl skrev 2016-08-01 17:36:18 följande:
Det e väl logiskt dom behöver inloggnings uppgifterna för kunna hämta saldon mm därifrån. Jag vet bankerna inte tillåter man lämnar ut dom uppgifterna & man kan hamna i trubbel i värsta fall. Förstår inte varför inte bankerna fixar en sån här app själva? Enklast vore ju ha det som funktion i befintliga bank appen. Maximal funktionalitet, minimal risk. :)
Jag ska göra som du föreslår och testa lite olika appar.

Känner inte till kuvertmetoden. Va e fördelen med den enligt dig? :)
Aniiee skrev 2016-08-01 00:58:57 följande:
Oh, en sak till: YNAB kostar ca 45 kr varje månad. Inte en engångskostnad, alltså. Gratis trail i 34 dagar. De andra apparna har gratisversioner som man kan betala för om man vill.
Tack för den upplysningen! Nä, 45 spänn i månaden blir för dyrt för min lilla ekonomi. :/
Kuvertmetuden går ut på att man har ett "kuvert" (fysiskt, som det började, eller virituellt) för varje budgetpost och vecka (eller månad) som man fyller med pengar. Det är väl egentligen ett mer visuellt/konkret sätt att göra budgetar.
Goodbudget, som jobbar utifrån den metoden, är väldigt trevlig på det sättet att den talar om hur mycket du ligger plus eller minus. Till exempel, vi säger att vi har ett kuvert för mat, 700 kr i veckan (för att göra det lätt). På Måndagen handlar vi ingenting, så på tisdagen sager appen "Bra, du ligger 100 kr plus idag du kan köpa mat för 200 kr." Och har en glad gubbe. (Ungefär, det är inte exakt så det står.) Och sen går vi och handlar för 350 kr. Då säger den "Hum, du ligger 150 kr minus. Om du inte handlar på 1 dag så kommer du i kapp." (Igen , inte exakt) Och så är det en bekymrad gubbe. Väldigt pedagogisk och bra. Man får göra 10 kuvert och ett spar i gratisversionen, vilket oftast räcker om man har en liten budget eller är barn/ungdom.
Sen vill jag gärna tipsa om Savings made simple också (om den finns till iPhone), om du har något sparmål =)