Kassaboks appar som Tink
Inte orkat läsa andra svar men är själv en mycket nöjd användare av Tink.
Jag har 4 bank konton kopplade till appen, 1 american express, 2 mastercard.
Excel tycker jag spontant är helt värdelöst, den tiden det skulle ta att varje månad klassa in 100 talet transaktioner känns sjukt jobbigt. Logga in i e-tjänster för kreditkort osv. nej nej.
+ Appen varnar vid dubbeldragningar, stora kontant uttag samt ovanlig hög aktivitet. Ger också notiser om nån använt ens personnummer hos te.x skatteverket.
+ Ger mig kontroll över hur stor månades kreditkorts skuld hittills är uppe i. Man slipper logga in på kreditkorts sajterna för att kontrollera.
+ Man kan lägga upp budgetar för olika kostnadsslag och få notiser om när man spräcker budget.
+ Jag som gör utlägg i jobbet i månad 1 och får tillbaka det i månad två kan välja att eliminera posterna eller "skjuta" kostnaden till månad två så att de möter varandra.
+ Men smidigast av allt är ju "kvar av lön funktionen". En sammanställning av alla kostnader och intäkter på alla konton som visar hur mycket man bränt mot hur mycket som kommit in. Överföring mellan bank och kreditkort elimineras automatiskt.
Förut hade jag ingen aning alls om hur jag låt till i ekonomin, Nu har jag stenkoll varje månad och kan lätt lagga upp sparplaner mm mm. Är faktiskt sjukt nöjd.
Ser dock inte att man hade haft nått behov om man satt med bara lönekonto och nått sparkonto. Men har man flera kreditkort, jag mycket utlägg i jobbet osv osv är det skönt att ha överblick. Tink är dessutom svenskt och känns pålitligt. Har själv sprungit in i en av grundarna och de verkar vara bra folk. Visst finns risken att nån hackar tjänsten. Och då skulle de sponant komma åt min login pin hos internet bank. Men du kan ju inte göra så mycket med det om du inte också har mitt bankID eller någon av de enheter jag har bank appen på. Samma sak gäller kreditkorten, det går inte att göra betalningar från onlinetjänsten. Värsta nån kan göra är väl att sänka/höja min kredit. (Men då får jag endå en notis i appen) :)