Lottalottas2 skrev 2016-07-30 16:53:23 följande:
Jag skulle aldrig lämna ut mina inloggningsuppgifter.
Själv sköter jag min ekonomi via Excel, har gjort i många år
Förresten, lite ot, hur gick det med W10?
Nä, det e ju just det. Det där med lämna ut inloggnings uppgifter alltså. Iofs e det ju smidigt att tex Tink gör så och som jag förstått funkar det bra för dom som använder appen. Men vem vet va som kan komma och då står man där med brallerna nere. Blåögd e det sista jag e. Fast det e frestande damn it. Hjälp! :/
Har svarat i Win 10 tråden. Sorry mina svar har dröjt.

Chianti skrev 2016-07-30 16:59:41 följande:
Jag använder en app som heter YNAB som jag gillar. Den skiljer sig från Tink och andra budgetappar eftersom den hjälper mig att avgöra vad jag ska göra med de pengar jag har, medan Tink mfl berättar vad jag gjort med pengarna jag redan spenderat.
YNAB ska kollas upp. Men även om Tink hämtar uppgifter från banken kan man väl planera sin ekonomi & göra budget i den??? Eller inte???
Aniiee skrev 2016-07-30 17:55:18 följande:
YNAB kopplar väl också mot banken? Eller det kanske den bara gör i USA? Dessutom kostar ju YNAB pengar.

Chianti skrev 2016-07-30 18:44:58 följande:
Den går att inte att koppla mot bank i Sverige, men jag ser inte behovet heller. Ja den kostar, var det ett problem?
Aniiee skrev 2016-07-30 18:51:44 följande:
Ok. Jag frågade för det var ju just det TS ville undvika, att koppla mot banken. Och jag tänkte spontant att den gör det. Därav frågan.
Att det kostar pengar var bara ytterligare en sak som talade emot att använda YNAB om den kopplar mot banken. Klart du får betala för något många andra har som gratistjänster om du vill.
Som sagt så e jag väldigt kluven till koppla till bank. Å ena sidan ryggar jag starkt för det MEN å andra verkar det jävligt smidigt. En liten flygrl jävel på ena axeln & liten flygrl ängel på andra...och...oj...nu slåss dom visst med varandra... :D :/
Appar brukar sällan kosta mycket så e det typ 30 eller 50 spänn e det lugnt för min del. Jag e beredd betala om det e rimligt pris & värt det. Fast gratis e gott förstås.

Chianti skrev 2016-07-30 19:09:11 följande:
Jag tror dock att kopplingen mot bank är att man kan hämta info från banken, och därigenom kolla att alla transaktioner man själv fört in stämmer. YNAB delar inte info med banken, och tillhör ingen bank, samarbetar inte med nån bank. Och det är väl orsaken till att man får betala eftersom ingen annan gör det.
Aniiee skrev 2016-07-30 19:16:33 följande:
Ingen annan utom Tink och Goodbudget kan göra det om man vill, och Smartbudget, och... det var de jag kom på just nu. Vet att det finns fler.
Poängen är i alla fall att man ska akta sig för att dela med sig av sina inkoggningsuppgifter till banken. Vill/tvingar en app/annan tjänst det så bör man dra öronen åt sig. Men om det är en frivillig del så är det ju helt ok =P
Läser va ni skriver & funderar...
Har du/ni hört nåt om folk som fått problem pga lämna ut inloggnings uppgifterna? Hur bedömer du/ni riskerna?