• Anonym (Ts)

Är det normalt att inte rapa?

Jag kan inte rapa. Det har varit så i hela mitt liv, jag kan inte heller framkalla rapar heller utan enda gången jag får upp luft från magen är när jag kräks.

Är detta normalt? Jag har märkt att de ofta gör mig illamående och gör att magen svullnar. Skulle jag framkalla kräkningar kommer de massa luft sen slutar jag må illa.

• Svar på tråden Är det normalt att inte rapa?
  • Anonym (Ts)
    Ippaas skrev 2016-07-30 20:52:36 följande:

Har precis som du!

Har du fått något råd om vad som kan hjälpa?
  • Anonym (Rapfobi)

Jag kan inte heller rapa och har aldrig råkat lägga en rap, möjligtvis en hickning. Jag blir dessutom oerhört äcklad av folks rapar, när jag var barn var det riktigt illa och började nästan kräkas när någon rapade, givetvis resulterade det i att hela klassen satt och rapade mot mig. Jag vet inte om jag tycker att det är så äckligt för att jag själv inte gör det eller om jag själv inte gör det för att jag tycker det är äckligt, hönan eller ägget liksom... För mig hör rapar ihop med kräkningar.

• Anonym (Ej läkare)

Om man känner att det finns gas som man vill rapa ut så sväljer man lite luft, men precis när magmunnen öppnar sig så pressar man i stället ut rapen. Det är mycket svårare att direkt pressa ut en rap.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ej läkare) skrev 2016-07-31 01:22:58 följande:

Om man känner att det finns gas som man vill rapa ut så sväljer man lite luft, men precis när magmunnen öppnar sig så pressar man i stället ut rapen. Det är mycket svårare att direkt pressa ut en rap.

Hur sväljer man luft?
  • Anonym (Ej läkare)
    Anonym (Ts) skrev 2016-07-31 10:14:01 följande:
    Hur sväljer man luft?
    I princip håller man andan och "förminskar" gommen så att den luft som finns där tvingas ner i magen. Man kan göra det flera gånger i följd (utan att rapa). Varje gång öppnar sig magmunnen. När man tycker att man svalt "tillräckligt" med luft kan man framkalla en rejäl rap.
  • MallaL

Om du med rapa menar ljudligt släppa upp luft så gör jag inte det, men man kan få upp luft från magen utan att rapa. Jag tycker det är otrevligt att rapa, så det gör jag inte. Däremot kommer det ibland luft från magen som jag släpper upp som en tyst pysning eller ett diskret "burp".

• Anonym (Ts)
    MallaL skrev 2016-08-01 06:04:29 följande:

Om du med rapa menar ljudligt släppa upp luft så gör jag inte det, men man kan få upp luft från magen utan att rapa. Jag tycker det är otrevligt att rapa, så det gör jag inte. Däremot kommer det ibland luft från magen som jag släpper upp som en tyst pysning eller ett diskret "burp".

Jag får aldrig upp luft på något sätt.
  • Anonym (Intejagheller)

Här är en till som inte kan rapa och aldrig kunnat. Och det handlar om något annat än att kunna svälja luft. Jag försökte " lära" mig att rapa för många år sedan och svalde en massa luft vilket resulterade i kolik istället. Men någon rap kom aldrig. Vet att läkaren förklarade varför men kommer inte ihåg vad han sa men typ något om en " ickefungerande backventil" .

• Anonym (Ts)
    Anonym (Intejagheller) skrev 2016-08-01 08:53:59 följande:

Här är en till som inte kan rapa och aldrig kunnat. Och det handlar om något annat än att kunna svälja luft. Jag försökte " lära" mig att rapa för många år sedan och svalde en massa luft vilket resulterade i kolik istället. Men någon rap kom aldrig. Vet att läkaren förklarade varför men kommer inte ihåg vad han sa men typ något om en " ickefungerande backventil" .

Ja jag känner också att det måste va något som är annorlunda med oss som inte kan rapa! Kan ha hur mycket luft i magen som helst men upp kommer de inte.
Svar på tråden Är det normalt att inte rapa?