• Anonym (Ts)

Är det normalt att inte rapa?

Jag kan inte rapa. Det har varit så i hela mitt liv, jag kan inte heller framkalla rapar heller utan enda gången jag får upp luft från magen är när jag kräks.

Är detta normalt? Jag har märkt att de ofta gör mig illamående och gör att magen svullnar. Skulle jag framkalla kräkningar kommer de massa luft sen slutar jag må illa.

• Svar på tråden Är det normalt att inte rapa?
  • alice85

Jag kan inte heller rapa! Kompisar har trott att jag menar att det är äckligt att rapa och att jag därför inte gör det, men alltså jag kan rent fysiskt inte.

• Anonym (Ts)
    alice85 skrev 2016-08-01 10:21:17 följande:

Jag kan inte heller rapa! Kompisar har trott att jag menar att det är äckligt att rapa och att jag därför inte gör det, men alltså jag kan rent fysiskt inte.

Nej precis samma här. Folk som kan rapa har en tendens att inte tro en av någon konstig anledning.
  • Anonym (Ej läkare)

Så ni kan svälja luft men inte rapa?
    Det låter helskumt. Ni ska inte svälja luft först och sedan rapa, utan avbryta luftsväljningen precis när magmunnen öppnar sig och då pressa ut luft i stället, medan den fortfarande är öppen.

Om det är ett rent fysiskt problem som hindrar er från att rapa kan jag rekommendera svärdslukning. Det borde fixa biffen, och "svärdet" behöver inte vara vasst. Glad

• Anonym (läsk)

Vad händer om ni som inte kan rapa dricker ett glas läsk jättefort? Får ni ont i magen då?

Om jag gör det är det ju helt omöjligt att inte rapa...

• Anonym (Ts)
    Anonym (läsk) skrev 2016-08-02 04:18:20 följande:

Vad händer om ni som inte kan rapa dricker ett glas läsk jättefort? Får ni ont i magen då?

Jag blir jättesvullet och illamående och magen spänner. Jag rapar inte ändå.
  • alice85
    Anonym (läsk) skrev 2016-08-02 04:18:20 följande:

Får ont i magen och jobbig uppblåst känsla. Det var så min kompis försökte lära mig rapa när vi var barn. Som tur är gillar jag inte läsk särskilt mycket, däremot öl men får dricka det i små klunkar.
  • Anonym (:-))

Tja, luft i magen kommer ju ut antingen ena vägen eller den andra, haha.

Men sitt inte och svälj luft för att försöka framkalla rapningar om ni ändå inte kan rapa. Jag kan rapa, men sväljer jag luft får jag jätteont i magen istället och kan inte rapa upp det. Jag kan inte framkalla rapningar utan de kommer av sig själva.

Rapar ni inte av att dricka kolsyra heller? Jag rapar i stort sett endast då.

• Anonym (Ts)
    Anonym ( ) skrev 2016-08-02 13:07:54 följande:

Tja, luft i magen kommer ju ut antingen ena vägen eller den andra, haha.

Men sitt inte och svälj luft för att försöka framkalla rapningar om ni ändå inte kan rapa. Jag kan rapa, men sväljer jag luft får jag jätteont i magen istället och kan inte rapa upp det. Jag kan inte framkalla rapningar utan de kommer av sig själva.

Rapar ni inte av att dricka kolsyra heller? Jag rapar i stort sett endast då.

Nej jag rapar aldrig oavsett vad jag druckit eller ätit.
  • flygrl

Jag e väl en sån som trodde alla kan rapa. Men då jag e medveten om det finns stor variation människor emellan blir jag inte särskilt förvånad när hör att somliga inte kan det. :)

Själv kan jag rapa & det kommer spontant ibland när jag ätit. Men e jag bland folk trycker jag undan så ingen märker. Ohyfsat rapa folk i ansiktet. Fy fan! :/

• ickerapare

Googlade på att inte kunna rapa, hamnade här. Jag är också en av er, kan absolut inte rapa. Dricker jag dessutom kolsyra så gör det ont i hela halsen, vilket jag trodde var normalt eftersom jag alltid haft så. Sen fick jag höra av kompisar som typ kan halsa läsk att de inte alls har ont när de dricker. Har de senaste åren börjat få magproblem och sjukt illamående, men kräks aldrig. Känns som det skulle vara skönt att kunna rapa då. Får dock som någor konstigt "ljud", som liksom stannar högst upp i halsen. Känns dom det är en försök till rap, men den liksom stannar där. Har försökt förklara för sambon, men han kan inte förstå mitt problem. Någon som känner igen sig i "lätet"?

Svar på tråden Är det normalt att inte rapa?