• elinaehn

    internatsäkerhet..

    Fler som har barn runt 12-13 som chattar anonymt? min tös har mycket intakt med en chattgrupp med människor från hela världen, det är anonymt på instagram. jag tycker vi pratar tycke tom säkerhet, att hon ska följa magkänsla men också tänka smart. vi pratar om situationer som kan uppstå och att hon ska be om hjälp osv. dialogen har funkat utmärkt tills nu. eller den fungerar nu med men är svårare balansgång. hon har nu blivit väldigt tajt med en jämnårig pojk i den här hattgruppen. de kallar sig pojkvän/flickvän o pratar flera gånger om dagen. han bor på andra sidan jordklotet.
    om ha är den han säger vet man förstås inte vilket vi pratat om. nu har några veckor gått och jag balanserar mellan att prata om säkerhet, prata om kärlek, visa respekt för att de tycker om att prata och dela intressen... jag har sagt helt nej till att visa bilder på sig. läns vettigt men frågan är om det ÄR det, hur gör n andra?
    önskemål oma tt få prata (med eller utan bild) på skype haruppkommit. jaha... har sagt jag ska undersöka om ma kan göra det anonymt, någon som vet? 
    finns andra som har tankar tips idéer kring förhållningssätt säkerhet balansgång i det här?
    jag tror inte på att förbjuda, tror mer på att vara i dialog och hålla vägarna mellan oss fria från att hon börjar smyga och ljuga, hellre att vi tillsammans diskuterar vad som är säkert. men här lockar en person så mycket att jag inte riktigt vet vad som är rimligt....

    Alla tankar mottages tacksamt, jag vet inte om jag tänker rätt!

  • Svar på tråden internatsäkerhet..
  • äsch

    Jo, man kan prata på Skype "anonymt". Vill någon ta reda på IP-adressen så gör de det, men det är ju bara operatören som vet vem den tillhörde just då. Men det är bara att skapa ett anonymt Skype-namn och prata på. Du kan ju vara med lite halvt första gången. Man märker ju rätt fort om det är någon jämnårig hon pratar med. Men jag tycker absolut att de efter ett par samtal ska få videochatta med varandra. Det gäller ju att skilja på fara och fara. Om det faktiskt är en jämnårig och om han dessutom bor på andra sidan jordklotet... Ja. Risken finns ju att om du förbjuder henne så gör hon det ändå. Ibland ska man vara lite paranoid, men ibland är det nog också bra att släppa lite på det där.

  • elinaehn

    tack, bra tankar. jag funderar på om skype faktiskt är en BRA lösning då. ni FÅR prata där under förutsättning att jag får "möta honom" och en förälder första gången, så jag vet att han är han. det kanske är bättre... tack för input!

Svar på tråden internatsäkerhet..