• MissUniverse

Någon som varit gravid utan tidiga symptom?

Jag har läst i många trådar här om att folk som fått gravidsymptom väldigt tidigt. Jag undrar nu om det är någon som inte haft några symptom alls och lite senare plussat?

Jag inväntar BIM och känner mig inte alls gravid. Tänker mest att det inte tagit sig men samtidig tänker en liten del av mig att det kanske tagit sig ändå.. Går sönder av väntan!

• Svar på tråden Någon som varit gravid utan tidiga symptom?
  • Carambolan

Absolut. Utöver ingen mens så har jag aldrig fått några symptom förrän 5-7 dagar efter bim. Först i vecka 6-7 brukar jag få riktigt starka symptom.

• Fian88

Med första barnet fick jag symptom i ca v 7. Nu med andra kom det tidigare men dagarna innan samt efter bim hade jag bara sjuk pms (pms är ju lik gravidsymptom men mådde precis som alla andra månader, skit vill säga) men gravid var jag. Blev en chock när plusset dök upp<3

• Pimpinellan

Enda lilla jag känt före v.5-6 är kissnödig och lite extra trött. Nu i v.23 har jag fått nästan allt man kan få ö.h.t så jag saknar att vara lite symptomlös. Tungan ute

• Cyanea

Ska man vara krass så ska det egentligen vara ovanligt med tidiga gravsymptom. Jag vet att många upplever att de har det (jag själv inräknad), men biologiskt så är det inte riktigt logiskt. Hormonet som är karaktäristiskt för graviditet, hCG, börjar inte produceras alls förrän ägget fäst, vilket det gör mellan 5-10 dygn efter ägglossningen. Det produceras av moderkakans celler, och när ägget fäster är det inte många celler det handlar om, så det är ingen snabb ökning från första början. Gravtester mäter relativt låga nivåer av hCG så har man inte fått ett riktigt tydligt plus bör man egentligen inte kunna känna av hormonet alls då halterna i kroppen är för låga. 

Vid både ägglossning och tidig graviditet har man dock mycket av hormonet progesteron. Progesteron ger de typiska tidiga tecknen på graviditet, men som sagt förekommer det i höga halter vare sig man är gravid eller inte om man haft en lyckad ägglossning. Ömmande bröst, uppblåst mage, illamående m.m. är typiska symptom för progesteron. 

Kort och gott: tidiga symptom är inget tecken på vare sig att det gått bra eller dåligt. Majoriteten av gravida får inte äkta gravsymptom (symptom på hCG) förrän i v. 6-7. En del reagerar inte då heller, utan har en tämligen symptomfri graviditet. Det är inget att oroa sig över :) 

Så kasta inte in handduken av den anledningen. Lycka till :) 

• MissUniverse
    Cyanea skrev 2016-07-31 18:44:13 följande:

Ska man vara krass så ska det egentligen vara ovanligt med tidiga gravsymptom. Jag vet att många upplever att de har det (jag själv inräknad), men biologiskt så är det inte riktigt logiskt. Hormonet som är karaktäristiskt för graviditet, hCG, börjar inte produceras alls förrän ägget fäst, vilket det gör mellan 5-10 dygn efter ägglossningen. Det produceras av moderkakans celler, och när ägget fäster är det inte många celler det handlar om, så det är ingen snabb ökning från första början. Gravtester mäter relativt låga nivåer av hCG så har man inte fått ett riktigt tydligt plus bör man egentligen inte kunna känna av hormonet alls då halterna i kroppen är för låga. 

Vid både ägglossning och tidig graviditet har man dock mycket av hormonet progesteron. Progesteron ger de typiska tidiga tecknen på graviditet, men som sagt förekommer det i höga halter vare sig man är gravid eller inte om man haft en lyckad ägglossning. Ömmande bröst, uppblåst mage, illamående m.m. är typiska symptom för progesteron. 

Kort och gott: tidiga symptom är inget tecken på vare sig att det gått bra eller dåligt. Majoriteten av gravida får inte äkta gravsymptom (symptom på hCG) förrän i v. 6-7. En del reagerar inte då heller, utan har en tämligen symptomfri graviditet. Det är inget att oroa sig över :) 

Så kasta inte in handduken av den anledningen. Lycka till :) 

Åh tack så mycket!! Det kändes skönt att höra :) har fått uppfattningen av att de flesta får symptom tidigt så började tänka att det inte tagit sig eftersom jag inte känner nånting. Men då ska jag hålla hoppet uppe så länge ingen mens kommer :) tack!
  • zyanya

Ända tydliga symptomet jag hade var två dagar av värsta tänkbara pms-humör 2,5-3v efter ÄL ????

• Cyanea
    MissUniverse skrev 2016-07-31 20:12:46 följande:
    Åh tack så mycket!! Det kändes skönt att höra :) har fått uppfattningen av att de flesta får symptom tidigt så började tänka att det inte tagit sig eftersom jag inte känner nånting. Men då ska jag hålla hoppet uppe så länge ingen mens kommer :) tack!
    Läser man trådarna här håller jag med dig, det känns som att alla har tidiga symptom ;) Men som sagt, under de 36 månader det tog för oss hade jag allt ifrån inga symptom till kräkningar, ömma bröst och rubbet. Jag hade inte kunnat skilja på de två gånger jag plussat från de 35 gånger jag inte gjort det.

Hoppas det går bra för dig :) 
  • MissUniverse
    Cyanea skrev 2016-07-31 20:47:33 följande:
    Läser man trådarna här håller jag med dig, det känns som att alla har tidiga symptom ;) Men som sagt, under de 36 månader det tog för oss hade jag allt ifrån inga symptom till kräkningar, ömma bröst och rubbet. Jag hade inte kunnat skilja på de två gånger jag plussat från de 35 gånger jag inte gjort det.

Hoppas det går bra för dig :) 
    Ja du ser, då ska jag hålla hoppet uppe ett tag till :) Tack snälla!
  • Eili

Jag gjorde ett test som negativt på bim +4 baserat på sista mensen första dag, för att mesen va sen helt enkelt. Dock hade jag uppenbarligen äl senare. Tog ett nytt test sex dagar senare, jag hade molvärk i några dagar innan så va säker på att mensen skulle komma mest på grund av en kommentar från min fästman dagen innan som gjorde att jag tog ett nytt test som då va positiv. Molvärk en höll i sig några dagar och sedan kom och gick lite men brösten gjorde galet ont och började dagen efter jag plussat.

Svar på tråden Någon som varit gravid utan tidiga symptom?