Inlägg från: Mimmla |Visa alla inlägg
  • Mimmla

    Mina barns mor gör det omöjligt för mig att utnyttja mina föräldradagar

    Ts jag tycker att ditt ex har rätt så till vida att det inte vore bra för sonen att tvärt byta hem och huvudsaklig vårdnadshavare när han är så liten. ANLEDNINGEN till att ditt ex inte vill detta är däremot helt upp åt väggarna!

    Du säger att ni träffas varje dag och ni bodde väl ihop när barnet föddes? Du är ju inte precis en främling för din son och barn klarar av att knyta an till mer än en person. Därmed inte sagt att barnet far väl av att flytta fram och tillbaks mellan er, det är viktigt med kontinuitet.

    Sonen borde absolut klara av att tillbringa vissa nätter hos dig och då får ni väl göra så att ditt ex kommer hem till dig och träffar honom...

  • Mimmla
    stolt pappa skrev 2016-08-03 11:11:57 följande:

    Jag kan tillägga också att när hon ska åka på kryssning eller ut och roa sig med väninnorna så har sonen fått övernatta hos mig ett par gånger men tydligen går det inte annars.. Allt detta vet jag är till fördel för mig vid eventuell rättegång..


    Skriv ner datum för när du får köpa välling, blöjor etc. och även datum för när sonen övernattar hos dig. Har en bekant (manlig) som har barn med en kvinna som liksom ditt ex försörjer sig med hjälp av sina barn. Hon skyddar ju sin situation med näbbar och klor och har lyckats vända barnen helt mot pappan. Det jobbiga är ju att du aldrig kommer att få ditt ex att se barnens bästa eftersom hon konstant kommer att hävda att barnens bästa är det som gynnar henne. Dokumentera allt som händer och hur mycket du har barnen - precis allt som kan vara av vikt vid en eventuell rättegång.

    Det tragiska är ju att dessa kvinnor klänger sig fast vid sina barn med näbbar och klor och ofta ser sig själv som extremt bra mödrar eftersom de "alltid finns där" för sina barn (vilket ju inte är så svårt när man aldrig någonsin haft ett jobb). De ser inte att de inte är några vidare förebilder för sina barn och att de orsakar sina barn problem i framtiden.

    Det är tragiskt att behöva vara så "bakslug" att man sitter och dokumenterar saker den andre förälder gör och säger, det är ju inte den relationen man önskar, men tyvärr måste du börja se till ditt och barnens bästa och förbereda dig på det värsta.
  • Mimmla
    stolt pappa skrev 2016-08-03 11:59:45 följande:

    Ja det är hemskt, jag känner igen precis hur du beskriver det. Du skulle se hennes äldsta son hur nedtryckt och ledsen han ser ut att vara. Totalt förstörd av sin mors uppfostran där han ständigt åsidosätts.

    Jag har tyvärr gjort valet att skaffa barn med denna kvinna och ingick därmed ett livslångt avtal som jag får dras med. Det positiva är att vi fått två fantastiska barn som jag älskar.

    Jag har sparat varenda kvitto och varenda konversation sedan ett par månader tillbaks så att jag kan styrka mina ord..


    Tror att dessa kvinnor i mångt och mycket följer samma mönster. De vill låta påskina att deras barn är "deras allt", som att vi kvinnor som låter våra barn ha en nära och bra relation till sin pappa är sämre som mödrar.

    Min bekant betalade det mesta åt barnen trots att han betalade underhåll, men när han blev sjukskriven och inte kunde det längre då var han helt plötsligt en dålig pappa och fick inte träffa barnen mer.

    Har ditt ex stora barn någon relation till sina pappor? Det låter så hemskt för den stora killens del, men tyvärr tror jag att du behöver all din energi till dig och dina barn...
  • Mimmla
    stolt pappa skrev 2016-08-03 21:26:05 följande:

    Jag har tänkt på en sak gällande detta.. Det finns ju faktiskt föräldrar som separerar men är helt överens med allt, de kanske bara insåg att de inte passar ihop och väljer att gå isär helt fredligt där det inte är något snack om saken att bägge ska vara föräldralediga och att barnet ska bo hos den föräldern som är föräldraledig..

    De har inga myndigheter inblandade eller och det finns inga oenigheter mellan dem, barnet bor hos mamman under de första 8 - 9 månaderna och sedan hos pappa de kommande, hur påverkas det barnet? Får det några bestående men, blir deprimerat eller liknande?

    (Själv har jag inget minne från när jag var spädbarn och vad som hänt då)


    Det hör nog inte till vanligheterna att barnet "byter hem" när det är så litet - oavsett om föräldrarna kommer överens eller inte. Ur ett barnpsykologiskt perspektiv är det inget man rekommenderar, men barn är ju olika och det går ju inte att på förhand säga vad som är skadligt för dem.

    Jag tänker lite på det där med din föräldraledighet. Det finns inte möjlighet för dig att ta ut 50 %? Då kan du ju kanske ta ut en dag i veckan + helgen och försöka övertala mamman till att få ha sonen dessa nätter. Samtidigt varar er föräldraledighet längre och hon är ju ändå hemma på dagarna.

    Var smidig är mitt tips! Bygg upp en trygg relation till sonen - tiden jobbar ju för dig!

    Se till att din hemförsäkring täcker ev. vårdnadstvist. Det brukar finnas ett krav på att det ska ha gått en viss tid efter separationen innan försäkringsbolagen täcker en eventuell tvist.

    Det låter som att jag är en jäkel på att vara beräknande och slug när det gäller sådana här frågor. Det är jag inte - men efter två separationer har jag lärt mig lite...Barn har rätt till och mår ALLTID bäst av en nära och trygg relation till båda föräldrarna (så vida dessa kan tillgodose barnets behov på ett godtagbart sätt). Barn är inga prylar och man äger dem inte.

    Jag var den som kom springande med blöjor och välling till pappan när det var slut hemma hos honom. Han hade råd att köpa men hade ingen koll så ofta tog det slut på kvällen när det var läggdags. Jag gjorde akututryckningar när dottern var sjuk och stöttade honom och han fick komma och lämna när han ville om han kände att det inte funkade. Jag gjorde ju inte det för honom, utan för min dotters skull. Jag ville försöka stötta honom så att han och dottern fick en trygg relation.

    Min erfarenhet är att den förälder som åsidosätter sina egna intressen och känslor och agerar ur ett barnperspektiv - oftast har allt att vinna. Inte minst så vinner barnet på detta!
  • Mimmla
    stolt pappa skrev 2016-08-04 11:03:03 följande:

    Innan jag fick barn var det inte lika lätt att prioritera i livet, men sedan jag fick mina fantastiska barn så har det helt plötsligt blivit mycket lättare! Barnens behov och välmående först så klart... enkelt!!

    Min son blir glad och trivs jättebra med mig, han har övernattat ett par gånger och det fungerar hur bra som helst.. jag är ingen barnpsykolog men jag kan absolut förstå att det kan vara jobbigt för ett barn i den åldern att abrupt byta hem. Det går fint för mig att hämta barnet dagtid men någon övernattning lite då och då tycker jag vore bra. Dock så tror jag mer att de "riktlinjer" som finns här kanske är mer en kultur som byggts upp där man säger att ett barn inte ska byta hem.. hur är det i andra delar av världen? I Grekland (jag har släkt där) bor barnen hos mormor, morfar, farmor, farfar, mamma, pappa och det är ingen någonsin som pratat om att det kan vara skadligt för barnet.. och jag kan inte påstå att jag tycker att någon av mina kusiner i vuxen ålder tagit någon skada av detta..

    Det vore intressant att veta vad för negativt man tror händer med barnet.. är det till exempel inte lämpligt för en mamma och pappa som bor ihop att flytta till ny bostad när barnet är litet? eller ta en längre semester? eller åka till landstället en längre tid? Är det inte samma sak? att barnet byter miljö en längre tid?

    Jag kommer alltid att se till att mina barn har det dom behöver, vare sig de är hos mig eller hos mamma, men man blir ju irriterad när man ger pengar till henne som ska täcka för barnen men hon köper cigg och snabbmat för pengarna istället..


    I många länder har man inget alternativ och där hjälps ju ofta hela släkten åt genom livet. Vi har en annan kultur här och det styr vårt samhälle och vårt rättsväsen.

    När man åker till sommarstuga och på semester är ofta de huvudsakliga vårdnadshavarna med, men många föräldrar vet att förändringen ändå kan innebära gnällighet och förändrat sömnmönster.
  • Mimmla
    stolt pappa skrev 2016-08-04 11:30:31 följande:

    Så huvudargumentet är alltså att barnet kan bli gnälligt för en tid? Inte att det får några bestående men senare i livet?


    Absolut inte. Jag pratade om en vistelse i en sommarstuga på ett par veckor.

    Att flytta ett barn till ett nytt hem vid 8 månaders ålder och sen tillbaks igen efter några månader går ju stick i stäv med anknytningsteorin och anknytning är något som väger tungt i det svenska sättet att se på barnets utveckling.
  • Mimmla
    stolt pappa skrev 2016-08-04 12:01:37 följande:

    Ja du har säkert rätt, jag kan hålla med om att det kanske är lite fel att byta miljö totalt i den åldern. Men vad blir de bestående menen? Hur påverkas barnet negativt i resten av sin barndom och sedan i vuxen ålder av att ha bott hos sin andra förälder under en period?

    Vad är de konkreta resultaten av detta? Depression? Risk för alkoholism?


    Får man problem under anknytningsfasen, så kan det ju handla om att man får det svårt med nära relationer. Att man inte vågar lita på andra och att de verkligen kommer att finnas kvar.

    Sen beror ju så mycket på hur man hanterar det och att båda föräldrarna känner av hur barnet klarar av det. I dagsläget beskriver du att du hälsar på hos exet varje dag. Om ni hade vant pojken successivt vid att sova hos dig, för att sedan övergå till att sova helt hos dig och att exet kommer dit och är med pojken på kvällen - så hade det kanske funkat alldeles utmärkt...
  • Mimmla
    stolt pappa skrev 2016-08-05 22:27:42 följande:

    Tack allihop för alla tankar och all information! Jag känner att jag vet hur jag ska gå vidare med detta nu, TUSEN TACK!!


    Så roligt när någon faktiskt känner att de fått hjälp i sin tråd. Lycka till och fortsätt kämpa med dina barns bästa i åtanke så går det säkert bra!
Svar på tråden Mina barns mor gör det omöjligt för mig att utnyttja mina föräldradagar