Mina barns mor gör det omöjligt för mig att utnyttja mina föräldradagar
Glöm inte att du har rätt att ta ut föräldradagar fram till dess barnet fyller åtta år eller slutar ettan. Ni har gått skilda väger medan sonen är spädbarn och då kan det vara knepigt att använda föräldradagarna just nu om mamman sätter sig emot. Det kan också råda osäkerhet på om det verkligen vore bra för ett så litet barn, när förutsättningarna är som de är.
Jag undrar om din arbetsgivare verkligen kan neka dig föräldraledigt varannan vecka, eller om han bara vill slippa det ändå. Du kan ju kolla upp det. Det ska mycket till för att en arbetsgivare ska neka föräldraledigt. Det är ju många som är föräldralediga halva dagar eller torsdagar och fredagar osv, varför skulle du inte kunna ha något sånt annars? Det hade ju gynnat barnen att vara lediga ett par dagar i veckan med dig och då hade du kunnat njuta av föräldraledigheten under längre tid och barnen hade haft kvar sin andra vardag med förskola de andra dagarna.
Jag tycker att du ska ta det lugnt och fortsätta ha storasyster och träffa bebisen med täta mellanrum och stor regelbundenhet hemma hos mamman. Du kan ta ut dina föräldradagar när sonen är äldre. Kämpa för att träffa sonen ofta hemma hos henne medan han är spädbarn och ha honom sedan mer och mer vartefter han blir lite äldre. Vad du än gör, skriv inte över dagar på mamman!
Du har sedan rätt att ta ut föräldraledigt lite olika beroende på kollektivavtal. Vanligt är två perioder föräldraledigt per år. Då skulle du kunna ta ut juni, juli, augusti (en period) varje år i ganska många år med föräldraledigt och semester och båda dina barn skulle då ha fantastiska sommarlov med dig.
Den andra perioden hade kunnat vara något av de andra loven.
Ditt ex kanske också vill ha sommarledigt med barnen, men då kommer din föräldraledigt räcka i fler år.
Din arbetsgivare har inte rätt att neka dig föräldraledigt, om det inte föreligger några väldigt speciella skäl. Han behöver inte lova dig något. Du lämnar bara in skriftligt vad du vill ta ut i föräldraledigt i mycket god tid innan (gärna fler månader än minimum) och då ska det mycket till om han ska våga neka dig. Om du ansöker om föräldraledigt t.ex. varje fredag i ett år så ska du ansöka om föräldraledigt för alla fredagarna på samma papper vid samma tillfälle. Då räknas alla fredagarna som en period.
Ditt ex kan inte göra det omöjligt för dig att ta ut föräldradagar. Hon kan bara förhala det lite tills sonen är äldre. Eventuellt kan hon också hindra dig från att ta ut alla dagar efter varandra, eftersom ni är skilda och hon vill träffa sonen regelbundet. Men hon kan inte hindra dig från att ta ut dem.
Många tar ut sina föräldradagar på det de här sätten. Det finns fördelar för barnen med att spara på föräldraledigheten och ta ut lite tid under många år.