• Ilse79

Är det lägre risk för fel under graviditeten om man har lätt att bli gravid?

Jag har blivit gravid varje gång jag försökt, alltså på första försöket, och väntar tredje nu. När jag frågade min bm om risker och min ålder och sådär sa hon att det faktum att jag har så lätt att bli gravid tyder på att jag har bra ägg och därmed minskar riskerna för att nåt ska gå fel under graviditeten. Stämmer det?

• Svar på tråden Är det lägre risk för fel under graviditeten om man har lätt att bli gravid?
  • Birgitta02

Tror jag tyvärr inte ett dugg på.

• Tess1990

Nej det stämmer inte helt

Många blir gravida lätt och snabbt, men många får också missfall

Att alla ägg blir befruktade och alla ägg fäster, behöver inte betyda att ägget/spermien och embryot är bra och livsdugligt, det kan mycket väl bli missfall många fler gånger då än om det aldrig fäster och kroppen stöter bort de från början och de då tar lite längre tid innan ett bra embryo får fäste, dvs. Även dåliga ägg/spermier och embryon kan fästa men de betyder inte att de behöver bli nåt

Så egentligen kan man inte veta om de är bra förren barnet är fött och mycket kan gå fel på vägen, och även när barnet är fött

Om du blivit gravid snabbt 3 gånger och fått 3 friska barn och inga (bekräftade) missfall så är de tur och kanske att du har bra ägg, men inte nödvändigtvis

• Ego Lovers

Förlossningsläkaren jag träffade på gyn sa att de som har lättare för att bli gravida blir oftare gravida med defekta ägg eller spermier pga sin goda miljö i livmodern så allt fäster sig men resulterar senare i missfall pga defekten på fostret och har därmed större risk för missfall. Jag har fött lika många barn som jag nu har haft missfall dvs sex gånger vardera. Att vara gravid för tredje gången anses inte att ha varit gravid många gånger

• Ilse79

Nä, det kanske ligger nåt i det men det är ju självklart inte nån garanti för att det går bra. Jag bara tänker att de som har svårt att få barn och som är över 35 som jag kanske ofta har sämre ägg som kanske oftare råkar ut för nåt vid celldelning osv.

• Ego Lovers
    Ilse79 skrev 2016-08-02 11:44:12 följande:

Nä, det kanske ligger nåt i det men det är ju självklart inte nån garanti för att det går bra. Jag bara tänker att de som har svårt att få barn och som är över 35 som jag kanske ofta har sämre ägg som kanske oftare råkar ut för nåt vid celldelning osv.

Mitt första och andra missfall hade jag med kopparspiralen som inte gjorde sitt jobb så att inga ägg kunde fastna men de gjorde det ändå men i v 6 gjorde den jobbet och det var inte så kul när man var inställd på ett hoppsan. Tredje missfallet fick jag i v 13 innan vi fick vårt tredje barn. Då var jag 23 år och det var ett planerat barn. Fjärde missfallet fick jag innan femte barnet och då var jag 33 år. Femte missfallet hade jag i mars i år och tog dumt nog ett graviditetstest innan mensen skulle komma men dagen efter mensen skulle ha kommit fick jag mensen så skulle jag aldrig gjort testet hade jag bara trott att mensen var en dag sen men nu försökte vi bli gravida. Mitt sjätte missfall hade jag för tre veckor sedan och var i v 9. Jag är 39 år
  • elyse

Nej, det tror jag inte, men ställ in dig på att det blir ännu ett barn!

Svar på tråden Är det lägre risk för fel under graviditeten om man har lätt att bli gravid?