• Anonym (Hon)

Görs alltid faderskapstest?

Mitt barn kommer födas om en månad och vi har inte skrivit på papper om faderskap än. När får man dessa papper och hur fort måste man skriva på? Gör det alltid en utredning med blodprov om man inte är gifta om man skriver på först när barnet är fött? Eller får man kallelse hem att komma dit och skriva på och så gör man det och det är klart? Är det mamman som får kallelsen? Om mamman säger att bara en är möjlig pappa, slipper man ta blodprov då om han skriver på även om barnet redan är fött?

• Svar på tråden Görs alltid faderskapstest?
  • elyse

Test får man bekosta själv, om man vill göra ett sådant. Efter barnets födelse blir ni kallade att skriva på papper och bekräfta att mannen är pappa till barnet. Om man är gift behöver man inte göra det.

• Anonym (Sara)

DNA-test tas bara om mamman eller den hon pekar ut som pappa begär det. Eller i undantagsfall om personalen på familjerätten misstänker att det inte är rätt pappa. Tror att alla kommuner använder sig av salivprov, så ni behöver inte ta blodprov. Och det kostar er inget. 

Är ni överens om vem som är pappa går ni bara dit och skriver under. Har ni tid innan bebisen föds går det att skriva på innan också. 

• Anonym (xyz)

Inget görs förrän barnet är fött. Är ni inte gifta så görs en faderslapsutredning, det är som en intervju. Om det inte finns något som tyder på att någon annan kan vara pappa så görs inget mer. Blodprov tas alltså bara om det finns en osäkerhet.

Det räcker inte att mamman säger att det bara finns en möjlig pappa. Den utpekade pappan måste också tro att det inte kan vara någon annan.

• Lena

Fixa det innan ifall något händer vid förlossningen så även pappan är vårdnadshavare. Man kan göra det innan.

• Anonym (Hon)

Vi kommer vara utomlands till strax innan förlossningen så kommer inte kunna skriva på papper innan men det är inga tvivel om vem som är pappan för nån av oss. Då går det alltså att vi fixar detta på smidigt sätt efter förlossningen och jag får en kallelse hem till mig? Hur länge tar det innan kallelsen kommer ungefär/man får tid?

Är faderskaputredningen bara då ett samtal med oss och vem det nu är som utreder och vi skriver på direkt om vi båda är säkra? Eller mer utdragen process där man kollar med myndigheter/intervjuar andra/läser mvc-journal etc? Spelar det nån roll om man är sambo eller ej?

Jag kommer ha enskild vårdnad, då behöver jag inte göra något mer väl förutom att inte skriva på nåt om gemensam vårdnad. Detta pga att pappan jobbar mycket utomlands så vi vill att jag ska ha fulla rättigheter över barnet om nåt händer så han inte behöver komma hit bara för att skriva på nåt papper.

En anledning till oro är att jag först trodde jag blivit gravid vid ett tillfälle och hade då haft sex med en annan just innan så jag nämnde det till min barnmorska. Vet inte om hon skrev det i journalen. Sen visade det sig på ultraljudet att jag var två mån längre gången än jag trodde och då var jag alltså redan gravid när jag hade sex med den andre. Då finns det bara en möjlig pappa. Kan detta krångla till det så man måste ta prov eller så om vi inte säger nåt om det?

• Mrs Moneybags
    Lena skrev 2016-08-02 12:54:54 följande:

Fixa det innan ifall något händer vid förlossningen så även pappan är vårdnadshavare. Man kan göra det innan.

Precis. Se till att pappan skriver på papper innan förlossningen så att faderskapet inte måste utredas om det händer dig något och du inte kan ta hand om barnet. I glappet kan barnet i så fall tas om hand av sociala myndigheter eftersom faderskap inte är fastställt.

Alltså, gå och skriv på papper INNAN förlossningen. 

Det görs ingen utredning med dna-test om ni båda är överens om vem som är pappan. 
  • Carambolan

Är ni överens så är det ingen "utredning", ni bara går till socialkontoret och skriver under ett papper. Det tar fem minuter max.

• Lena

Gemensam vårdnad gör att även pappan får föräldradagar några praktiska problem gör det inte om du inte tänkte flytta i panik eller skaffa pass i panik för annars kan han ju skicka ett påskrivet papper.

• Anonym (Anonym)

Nej. Man behöver inte göra faderskaps test! Även ni inte är ens bor ihop.
    Ni beställer tid och skriver under pappren . Sen det är klart.
    Även man inte är gift så behöver man inte göra F-skaps test/prov!
    Om inte fadern kräver att han vill att test skall göras.

• Anonym (xyz)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-08-03 02:07:21 följande:

Nej. Man behöver inte göra faderskaps test! Även ni inte är ens bor ihop.
    Ni beställer tid och skriver under pappren . Sen det är klart.
    Även man inte är gift så behöver man inte göra F-skaps test/prov!
    Om inte fadern kräver att han vill att test skall göras.

Har kvinnan haft sex med någon annan inom vissa tider kan det behövas ett test även om mannen "tar på sig" faderskapet. Det ska inte finnas någon osäkerhet, men det är ju svårt att upptäcka om någon ljuger under faderskapsutredningen.
  • Anonym (Hon)

Tack för all info! Det är ingen tvekan för oss längre och jag pratade med min BM som gjorde rutinULet som sa att det var omöjligt att den andra är pappan. Jag har BF 8 september och hade sex med den andra killen i slutet av februari. Annars har jag bara haft sex med min kille.

Jag kommer ta all föräldradagar eftersom min kille jobbar utomlands då, han kommer flytta till Sverige om 2 år ungefär.

Men är det nån som vet när de vill att man skriver på papper om faderskap/gör utredningsintervjun efter förlossningen? Han måste passa in det med jobbet för att kunna komma till Sverige och skriva på så det vore bra att veta på ett ungefär i alla fall.

Vi kan inte göra det innan eftersom vi kommer vara bortresta utomlands bägge två till början av september.

• Anonym (Hon)

Men jag tänkte om det står nån notis i min journal om 'osäkert faderskap' innan rutinULet gjordes, kommer det då inverka vid utredningen så att den blir mer än vara en intervju? Eller kollar de inte där?

• Anonym (Mo)

[quote=76848102][quote-nick]Anonym (xyz) skrev 2016-08-02 12:31:17 följande:[/quote-nick]

Inget görs förrän barnet är fött. Är ni inte gifta så görs en faderslapsutredning, det är som en intervju. Om det inte finns något som tyder på att någon annan kan vara pappa så görs inget mer. Blodprov tas alltså bara om det finns en osäkerhet.

Det räcker inte att mamman säger att det bara finns en möjlig pappa. Den utpekade pappan måste också tro att det inte kan vara någon annan.

[/

Man kan fylla i före barnet är fött jo.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-03 09:44:00 följande:

Men jag tänkte om det står nån notis i min journal om 'osäkert faderskap' innan rutinULet gjordes, kommer det då inverka vid utredningen så att den blir mer än vara en intervju? Eller kollar de inte där?

Familjerätten har inget mer din journal att göra, de kommer att gå på dina muntliga uppgifter. Du har inget att oroa dig för
  • Anonym (L)

Vi var sambos och behövde bara skriva under papper och ha två vittnen.

• Lena

Barnet kan komma när som helst från två veckor innan till två veckor efter bf så jag hade åkt till Sverige tidigare och gått och gjort det så fort vi kom till Sverige om vi inte åkte direkt till BB.

• Anonym (Hon)
    Lena skrev 2016-08-03 10:09:57 följande:

Barnet kan komma när som helst från två veckor innan till två veckor efter bf så jag hade åkt till Sverige tidigare och gått och gjort det så fort vi kom till Sverige om vi inte åkte direkt till BB.

Ja alltså jag kommer tillbaka innan och föder barnet själv här och sen kommer min kille och skriver på papper och träffar barnet efteråt, så bäst vore om man visste på ert ungefär hur långt efter förlossningen det blir så kan han förvarna jobbet/boka biljetter direkt när vi vet när det fötts.
Svar på tråden Görs alltid faderskapstest?