• Trolla02

2 åring kommer upp på nätterna

Min son är 2 år och har börjat klättra ur sin spjälsäng så vi tog bort ena sidan. Alla läggningar går bra men nu har han börjat komma upp på nätterna och in till oss.

Hur ska vi göra så han somnar hela nätter igen?

• Svar på tråden 2 åring kommer upp på nätterna
  • iMitera

Är nog en fas som går över, han är ju bara två. Tror ni bara ska fortsätta som vanligt så plötsligt sover han hela natten igen.

• iMitera

Är nog en fas som går över, han är ju bara två. Tror ni bara ska fortsätta som vanligt så plötsligt sover han hela natten igen.

• Carambolan

Jag tror inte heller att ni behöver göra nåt. Min 3,5 åring sover också dåligt och vaknar oftast en gång varje natt nu på sommaren när det är varmt och ljust.

• nnnnnnnn

Det är väl inte så mycket att göra åt det, om barnet vill känna trygghet hos er så är det väl ett behov som barnet har.

Alternativ ifall det känns för trångt och varmt med ett barn i sängen:
    Lägg madrass på ert golv, så kan barnet eller någon av er lägga sig där när barnet kommer.
    Köp en bred madrass till barnets rum så någon av er kan lägga sig där, antingen leda tillbaka barnet till sin egen säng och lägga sig bredvid i barnets säng eller låta barnet sova i er säng och den ena av er lägger sig i barnets rum.
    Tag några nätter då ni vaktar och direkt leder tillbaka barnet i sin egen säng och får somna om ensam där. Garanterat kommer barnet sluta gå till er efter ett tag med denna behandling, men kommer barnet att känna sig tryggt och älskat?

• Trolla02

[quote=76848701][quote-nick]nnnnnnnn skrev 2016-08-02 16:33:45 följande:[/quote-nick]Det är väl inte så mycket att göra åt det, om barnet vill känna trygghet hos er så är det väl ett behov som barnet har.

Lägg madrass på ert golv, så kan barnet eller någon av er lägga sig där när barnet kommer.

Köp en bred madrass till barnets rum så någon av er kan lägga sig där, antingen leda tillbaka barnet till sin egen säng och lägga sig bredvid i barnets säng eller låta barnet sova i er säng och den ena av er lägger sig i barnets rum.

Tag några nätter då ni vaktar och direkt leder tillbaka barnet i sin egen säng och får somna om ensam där. Garanterat kommer barnet sluta gå till er efter ett tag med denna behandling, men kommer barnet att känna sig tryggt och älskat?[/

För vår del får han gärna somna om i vår säng men man är lite "orolig" att det blir en vana att vakna mitt i natten bara för att få sova i vår säng

• Alexi
    Trolla02 skrev 2016-08-02 22:08:19 följande:
    [quote=76848701][quote-nick]nnnnnnnn skrev 2016-08-02 16:33:45 följande:[/quote-nick]Det är väl inte så mycket att göra åt det, om barnet vill känna trygghet hos er så är det väl ett behov som barnet har.

Tag några nätter då ni vaktar och direkt leder tillbaka barnet i sin egen säng och får somna om ensam där. Garanterat kommer barnet sluta gå till er efter ett tag med denna behandling, men kommer barnet att känna sig tryggt och älskat?[/

För vår del får han gärna somna om i vår säng men man är lite "orolig" att det blir en vana att vakna mitt i natten bara för att få sova i vår säng
    Våra barn har båda två börjat med just det när vi tog bort spjälsängen och yngsta gör så fortfarande, tre år senare. Men det är bara mysigt och stör inte hans eller vår nattsömn.
Svar på tråden 2 åring kommer upp på nätterna