• Seylie

    Rädsla för att tiden går

    I flera år har jag haft en rädsla för att jag tycker tiden går för snabbt. Jag har haft den under bra kontroll, men för några veckor sedan vände det och rädslan kom tillbaka. Det känns liksom som att dagarna bara swishar förbi och jag får panik?? Klockan bara tickar och vips har hela dagen gått och jag fattar inte hur det kan ha skett, jag gick ju precis upp ur sängen? Och hur kan det redan vara augusti? Ungefär så känns det. Det är jättejobbigtyvärr, gråter ofta och har ont i magen över detta. Vill så gärna berätta för folk jag känner men känns inte som att dem kommer förstå, jag förstår ju knappt själv... Någon här som känner likadant?

  • Svar på tråden Rädsla för att tiden går
  • Meriall

    Tiden ska kännas som att den går fortare och fortare hela tiden ju äldre man blir, det är helt normalt och kanske det du känner av. Om du jämför hur lång en dag känns nu med hur det var när du var 10 år så är skillnaden jättestor. Det är för att du har upplevt fler dagar nu så jämfört med ditt liv hittills är en enda dag en mycket mindre mängd. Tänk för en endagarsbaby så är en helt ny dag halva dess livstid! Det påverkar hur man uppfattar tiden men egentligen går den inte fortare. Hoppas att det kanske hjälper något att tänka så.

    Vill du att det ska kännas som att den går långsammare så gör mycket nya saker som du inte har gjort innan - gå nya vägar, prova nya grejer etc - då kommer det kännas som att tiden saktar ner litegrann.

  • sportpappa

    Jag kan känna att tiden går för snabbt när jag slöar för mycket och inte tar mig för något på dagarna. En känsla av att slösa bort livet.
    Ju mer jag sysselsätter mig med desto mer nöjd blir jag och när jag ser tillbaka på dagen/veckan/månaden så känner jag att jag har åstadkommit så mycket.
    Varje dag skriver jag en lista för dagen och bockar av.
    Jag hade en tid i mitt liv då jag kände att jag slösade bort mina dagar och allt kändes meningslöst. Då började jag dokumentera vad jag gjorde varje dag. Bara det att jag dokumenterade gjorde att jag gjorde fler saker.

Svar på tråden Rädsla för att tiden går