• Sepril

    Syskonsvartsjuka! ni som har 3 barn...

    Vår dotter blev storasyster när hon var 6 år gammal. Hon hade tjatat och längtat länge efter ett småsyskon men när hon väl blev storasyster så har hon varit svartsjuk nästan från dag 1. Lillasyster är nu 16 månader och det är inte mycket bättre än det var för ett år sedan.

    Hon älskar dock sin lillasyster jättemycket, och tar väldigt bra hand om henne. Det hon inte tål är när vi föräldrar berömmer lillasyster eller gosar med henne. Vi försöker vara petnoga med att berömma henne mycket och ge henne egentid med både mamma och pappa men svartsjukan visar sig ändå så fort vi gör något med lillasyster.

    Vi vill egentligen ha 3 barn, även vår dotter säger att hon vill ha ett till syskon. Ni som har haft problem med syskonsvartsjuka, har det blivit bättre eller sämre/likadant med ännu ett syskon? Jag inbillar mig att det kanske kan vara jobbigt att vara 2 för att om den ena är duktig så blir den andra automatiskt det "sämre barnet". Om man berömmer den ena så känner sig den andra som att den är bortvald. Kan det alltså bli bättre med tre barn så att någon inte alltid känner sig utanför eller är det bara önsketänkande från min sida?

     

  • Svar på tråden Syskonsvartsjuka! ni som har 3 barn...
  • lövet2

    Svartsjukan försvann när 3:e barnet föddes. Då äntligen blev de 2 äldsta vänner och började leka med varandra.

  • Sepril
    lövet2 skrev 2016-08-03 10:49:10 följande:

    Svartsjukan försvann när 3:e barnet föddes. Då äntligen blev de 2 äldsta vänner och började leka med varandra.


    Hur är ålderskillnaden mellan dina (de tre första alltså)?
  • lövet2
    Sepril skrev 2016-08-05 09:41:29 följande:
    Hur är ålderskillnaden mellan dina (de tre första alltså)?
    2 år 4 månader resp 1 år 10 månader.
  • gbgumman

    Nu har vi bara två barn men svarar ändå. Våra barn har aldrig varit särskilt svartsjuka och de bråka inte alls innan den yngsta börja skolan och inte mycket nu heller. Storebror älskade sin syster från första gången han såg henne då tre år gammal. Han har aldrig krökt ett hårstrå på henne och hjälper henne mycket.
    Det jag vill säga är att jag tror inte det handlar om ålder eller antal barn. Enligt alla skulle tre år mellan barnen vara det värsta. Det handlar om hur man känner. Vissa tycker mer är orättvist och tycker sådant är jobbigare. Jag tror vår yngsta skulle tycka det var tufft med en lillasyster oavsett vilken ålder hon skulle varit i.

  • Sepril
    gbgumman skrev 2016-08-05 14:01:16 följande:

    Nu har vi bara två barn men svarar ändå. Våra barn har aldrig varit särskilt svartsjuka och de bråka inte alls innan den yngsta börja skolan och inte mycket nu heller. Storebror älskade sin syster från första gången han såg henne då tre år gammal. Han har aldrig krökt ett hårstrå på henne och hjälper henne mycket.

    Det jag vill säga är att jag tror inte det handlar om ålder eller antal barn. Enligt alla skulle tre år mellan barnen vara det värsta. Det handlar om hur man känner. Vissa tycker mer är orättvist och tycker sådant är jobbigare. Jag tror vår yngsta skulle tycka det var tufft med en lillasyster oavsett vilken ålder hon skulle varit i.


    Jag som har hört att barnpsykologer säger att 3 år är den bästa åldersskillnaden :)
Svar på tråden Syskonsvartsjuka! ni som har 3 barn...