Inlägg från: Anonym (Findus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Findus)

Hur många kcal äter ni per dag?

Det är helt enkelt inte realistiskt för säkert 80% av alla kvinnor att ha samma vikt som när man var 18 när man är 40.

Ämnesomsättningen går generellt ner genom hela livet medan hormonbalansen förändras, det är normalt att lägga på några kilon på vägen och kroppen kommer att protestera om du försöker för mycket.

Jag vägde 52 kg när jag var 20 och åpt allt jag ville utan att gå upp i vikt. Idag är jag 45 och får kämpa (dvs springa några mil i veckan och promenera för övrigt) för att hålla mig kvar på 64.

Ju fortare du accepterar detta desto lyckligare kommer ditt liv att bli.

Min mamma som alltid varit smal har vid 60 blivit svårt benskör. Hon blev beordrad av läkare att gå upp 5-6 kilo eftersom hon vägde så lite (50 kg) att hon inte kan bygga på sin benmassa trots mediciner, det blir inte tillräckligt med stöt mot marken när hon tränar för att aktivera benbildningen. Hon är bara 1.65 lång så den kan du fundera på TS.

Den som strävar efter ständigt kaloriunderskott riskerar att få brist på vissa näringsämnen och därmed att bygga hälsoproblem åt sig själv till senare i livet.

En metastudie från USA som fått stor uppmärksamhet och omfattar hela tre miljoner människor världen över pekar också mot att de som lever längst är de med måttlig övervikt, inte de med undervikt eller normal vikt. Så nej, det är inte alls säkert att det du gör är särskilt hälsosamt, i längden. 

www.vardfokus.se/webbnyheter/2013/januari/overviktiga-lever-langre-an-normalviktiga/

Svar på tråden Hur många kcal äter ni per dag?