• erised

Nyfödd & 16 månaders sömnproblem

Hej!

Vår lilla tjej på 16 månader har precis fått en lillasyster för 2 veckor sedan. Hon har aldrig sovit hela nätter utan alltid vaknat 2 gånger för mat. Det har alltid varit jättesmidigt, hon har ätit och sedan somnat om direkt. Hon sover i eget rum också kan jag tillägga. Men sen vår minsting kom har nätterna varit allt än bra, när hon vaknar skriker hon ordentligt, är otröstlig om vi inte står där tills hon somnar om, och när hon väl gjort det vaknar hon 5-10 minuter senare och är ledsen igen. Vi har testat att ta in henne i vårt sovrum och då lugnar hon ner sig, problemet är att hon då istället blir klarvaken och vill hoppa och leka i 2-3 timmar innan hon somnar om, vilket då också väcker lillan. Jag antar att det måste vara någon reaktion på syskonet? Har någon tips på hur vi ska göra? Att vi sover med varsitt barn går inte heller då pappan jobbar nätter under veckor och alltså bara sover hemma nätterna på helgerna... //I stort behov av bättre sömn ????

• Svar på tråden Nyfödd & 16 månaders sömnproblem
  • Carambolan

Kan du sova med båda barnen i stora sängen ett tag? Och pappan sova i barnets rum.

Att få ett syskon är en stor omställning för ett så litet barn så det känns helt naturligt att hon behöver väldigt mycket mer närhet just nu.

• erised

Läs mitt inlägg igen, jag tror du var lite snabb :) Det du tipsade om förklarar jag varför det inte fungerar.. men har du något annat tips tar jag gärna emot det!

• Ingrediensen

Håller med ovan, båda barnen får sova med dig. Ser inte att du skrivit något om varför inte det skulle funka?

• Rocket Mania
    erised skrev 2016-08-03 20:17:11 följande:
    Läs mitt inlägg igen, jag tror du var lite snabb :) Det du tipsade om förklarar jag varför det inte fungerar.. men har du något annat tips tar jag gärna emot det!
    Fast jag tror Carambolan menar att du låter storasyster sova i din säng redan från början. På det viset hinner du natta om henne innan hon ens vaknar till ordentligt. Och hon får massor av närhet vilket hon troligen behöver just nu.
  • Carambolan
    erised skrev 2016-08-03 20:17:11 följande:

Aha, förlåt, jag tolkade ditt inlägg som att hon piggnar till och vaknar av att ni flyttar henne till er på natten :) Om det inte funkar ens när hon sover där från början så var det såklart ett dåligt tips.
  • Alexi

Men är pappan inte ledig nu med er? Då kunde ni ju sovit med varsitt barn under en period och ge henne maximal närhet och sen se hur det funkar när han börjar jobba igen?

Svar på tråden Nyfödd & 16 månaders sömnproblem