• MammaEm

ni som testats för Gbs

Jag hade GBS, upptäcktes på gynakuten när jag kom in med smärtor i slidan. Var i v 7. Det var UVI orsakad av GBS.

Behandlades med antibiotika och testar mig nu regelbundet. Är nu i v 24.

Blir arg när jag hör att det måste vara motiverat, det borde vara rutin vilket det också är i många länder. Säg att du har smärtor och misstänker UVI. Om inte din bm vill så gå till din vårdcentral.

• MammaEm

Man brukar säga att om det gått ut i urinen så är det för mycket bakterier, därför odlar man på urin. Vet att man kan ta ur slidan men tror att det endast kan röra sig om små mängder då. För att bli behandlad så krävs bakteriepåvisning i urinodling. Inte ens jag som behandlats mot GBS får ta prov ur slidan trots att bakterien med största sannolikhet finns där. Det är heller ingen självklarhet att jag får antibiotikadropp vid förlossningen. Så ser svensk sjukvård ut.

• MammaEm

Håller med syntharen. Om din bm resonerar så när du är orolig så borde du byta. Hon finns och ska finnas där för dig.

Syntharen

Jag har själv bett att testa mitt urin eftersom jag haft UVI orsakad av GBS. Det har mödravården accepterat. Nej, det har inte visat något utslag efter antibiotikabehandling men små mängder kan finnas i slidan ändå och gör troligtvis det hos mig eftersom jag haft detta i urin. Hur många gånger har dina tester visat positivt under graviditeten? När du skriver "min läkare", menar du en läkare kopplad till mödravården då? Jag har aldrig fått träffa läkare där. GBS upptäcktes på gynakuten för mig.

• MammaEm

Syntharen

Vilken trygghet för dig att ha läkare så nära. Önskar att min oro blev tagen mer på allvar. Det är inte ens säkert jag får antibiotikadropp på förlossningen. Skönt för dig också att ha en läkare att tala med om förlossningen. Jag har också fött en gång tidigare och har en del jobbigheter då. Men framförallt vet jag hur det är att ha ett allvarligt infektionssjukt barn. Min son fick hjärnhinneinflammation och sepsis orsakad av bakterie (ej GBS dock) när han var 14 mån. Så jag har sett allvarlig infektionssjukdom på nära håll. Jag fick behålla honom som tur var men det var nära att han dog. Med den erfarenheten i bagaget vill man gärna ha antibiotikadropp under förlossningen...

Svar på tråden ni som testats för Gbs