• LMKL

LCHF/Paleo under graviditet, hur gör ni?

Hej!
    Jag har ätit Lchf till och från det senaste åren och tycker jag mår bra av det. Har experimenterat med Lchf utan mejerier och med. Får uppblåst mage ibland och vet inte helt vad det är (gluten eller mejerier) men drar jag ner på bägge så håller sig magen lugnare och plattare.

Det har varit lite svårt att hålla sig helt till detta nu i början av grav eftersom jag mått mycket illa och ibland bara kunnat äta kex och finn crisp typ. Nu har jag dock bestämt mig för att ta bort gluten och socker helt igen.

Hur äter ni? Vad mår ni bäst av? Någon som kört Lchf under hela sin graviditet? Hur har ni mått av det isf? Gått upp mycket eller lite i vikt? Är mycket intresserad av detta med kost, välmående och viktuppgång under grav så hör gärna av er!

Kram

• Svar på tråden LCHF/Paleo under graviditet, hur gör ni?
  • Cecillia

När jag väntade sonen åt jag lchfinspirerat. Oftast. Ibland kom svackorna då endast rostbröd och marmelad åts. Med honom gick jag upp 8 kg, varav bebis var 4.5 kg. Två veckor efter förlossningen hade jag gått ner 12 kg. Men hade övervikt från början.

Nu är jag gravid igen, bara i v 7, och tänker fortsätta äta liberal lchf. Hoppas att jag håller mig ur ketos iallafall, förra graviditeten var jag nästan i ketos hela tiden trots att jag åt kolhydrater? Varken jag, bm eller läkaren fattade varför.

Blev invecklad text nu, hoppas iallafall du fick svar på lite :D annars är det bara att fråga om du undrar över något :)

• Annelie 76
    Cecillia skrev 2016-08-04 10:00:50 följande:

När jag väntade sonen åt jag lchfinspirerat. Oftast. Ibland kom svackorna då endast rostbröd och marmelad åts. Med honom gick jag upp 8 kg, varav bebis var 4.5 kg. Två veckor efter förlossningen hade jag gått ner 12 kg. Men hade övervikt från början.

Nu är jag gravid igen, bara i v 7, och tänker fortsätta äta liberal lchf. Hoppas att jag håller mig ur ketos iallafall, förra graviditeten var jag nästan i ketos hela tiden trots att jag åt kolhydrater? Varken jag, bm eller läkaren fattade varför.

Blev invecklad text nu, hoppas iallafall du fick svar på lite :D annars är det bara att fråga om du undrar över något :)

Ketos är inget farligt så det behöver du inte undvika. Enda gången det tyder på nåt farligt är om man är insulinbehandlande diabetiker (ketoacidos) eller om man svälter (fasta, anorexia osv) men i det fallet så är det att inte äta som är farligt, inte ketosen. Utan ketos hade människan dött ut för länge sen.
  • LMKL
    Cecillia skrev 2016-08-04 10:00:50 följande:

Intressant! Jag siktar på att gå upp något sånt 8-10 kg. Hade kanske 5-6 kg "övervikt" sen innan, men det beror nog på vem man frågar. Har också ibland bara kunnat äta kex eller rostbröd pga illamående. Försöker vara snäll mot kroppen nu och hitta ett lugn i mig själv. Det är ju fantastiskt att vara gravid, vill inte slösa bort tiden med att nojja för mycket över mat och vikt. Men att få i sig all näring till bebisen är viktigt så klart!
  • 201405

Jag har ätit liknande paleo för att läka några sjukdomar jag har. Så kag har inte ätit gluten/spannmål, socker, mjölkprodukter (om de inte är syrade), prosseserad mat och stärkelserikt som potatis. Detta gick jättebra fram vill v 6-7, sen kom illamåendet och klarade knappt att äta något så har ätit både potatis, socker, yoghurt och lite färdigmat :( tanken är väl att äta bra igen så fort illamåendet har gått över men just nu går det inte, v 9 nu.

Ätit knäckebröd av råg med, känner att råg är ju bättre än högprocceserad vete i alla fall :/ sån ångest att jag ska ge mitt barn min dåliga tarmflora om jag inte lyckas skärpa mig och isf kommer den säkert få någon av mina sjukdomar

• Skenet

Jag äter LCHF och hoppas verkligen jag klarar av att hålla mig till liberal hela graviditeten eftersom jag är gravt sockerberoende ????

• varmlanning

Jag åt lchf innan graviditeten. När jag blev gravid så var det enda jag kunde äta de första 12 veckorna utan att spy typ fil och flingor. Rostbröd med sylt. Bara onyttigheter. Jag har inte mått spydåligt sedan v 12 (är i v 35 nu) men jag har haft sådan avsmak inför kött och fett så det knappt är sant. Förr levde jag på bacon och ägg typ som var det bästa jag visste och nu börjar jag må illa såfort jag äter en baconskiva. Det enda jag inte mår illa av är tyvärr kolhydrater.

Jag har gått upp 16 kilo men man får väl tillägga att jag dessutom slutade röka vilket gjorde sitt för vikten. Jag återgår till lchf igen direkt ever han är född. :)

• LMKL
    201405 skrev 2016-08-06 19:26:13 följande:

Jag har ätit liknande paleo för att läka några sjukdomar jag har. Så kag har inte ätit gluten/spannmål, socker, mjölkprodukter (om de inte är syrade), prosseserad mat och stärkelserikt som potatis. Detta gick jättebra fram vill v 6-7, sen kom illamåendet och klarade knappt att äta något så har ätit både potatis, socker, yoghurt och lite färdigmat :( tanken är väl att äta bra igen så fort illamåendet har gått över men just nu går det inte, v 9 nu.

Ätit knäckebröd av råg med, känner att råg är ju bättre än högprocceserad vete i alla fall :/ sån ångest att jag ska ge mitt barn min dåliga tarmflora om jag inte lyckas skärpa mig och isf kommer den säkert få någon av mina sjukdomar

Jag förstår dig helt! Jag klarar inte av att äta många saker nu så om jag fixar att äta något så gör jag det. Det är ju så att illamåendet bara blir värre om man inte äter.

Jag tänker också på det där med tarmflora.. har inte gjort någon test eller så men tror jag har någon form av IBS mest märker jag det om jag äter både mejeri och gluten för mycket då blir magen helt knäpp och uppsvälld som en ballong. 

Försök att inte ha ångest! Stress är det värsta och säkert mkt värre för bebisen än om du äter knäckebröd. ;) Jag försöker tänka så själv att hålla mig lung och stressfri så gott det går. :)

• LMKL
    varmlanning skrev 2016-08-08 11:51:01 följande:

Jag åt lchf innan graviditeten. När jag blev gravid så var det enda jag kunde äta de första 12 veckorna utan att spy typ fil och flingor. Rostbröd med sylt. Bara onyttigheter. Jag har inte mått spydåligt sedan v 12 (är i v 35 nu) men jag har haft sådan avsmak inför kött och fett så det knappt är sant. Förr levde jag på bacon och ägg typ som var det bästa jag visste och nu börjar jag må illa såfort jag äter en baconskiva. Det enda jag inte mår illa av är tyvärr kolhydrater.

Jag har gått upp 16 kilo men man får väl tillägga att jag dessutom slutade röka vilket gjorde sitt för vikten. Jag återgår till lchf igen direkt ever han är född. :)

Känner igen det! Har också svårt för kött och fett. Grönsaker typ spenat och sallad går bra dock och morötter. Jag har som tur är avsmak för allt som är för sött också och smaken av "caramel" d.v.s. kolasmak. Äter ofta proteinpudding eftersom det alltid går ner men den med caramel-smak fixar jag bara inte. Sen har jag börjat känna behov av cocacola. Det känns som det är det enda som hjälper illamåendet ibland. Min sambo är cola-beroende så jag snor av honom ibland. :P
  • Ivana1988

hej!

Jag körde LCHF/Paleo sen 2011 kanske och mådde superbra! Allt gick åt skogen när jag blev gravid
    J Mådde dåligt och spydde första 15 veckorna. Jag kan inte tänka mig att äta kött nu det bara smakar inte gott och samma sak med fett? äter nog bara potatis, fisk, grönsaker, lins/bönsoppa, bröd osv. riktigttråkigt.. Sen hatar jag allt sött men det är helt okej J Jag var bestämd att jag skulle fortsätta med Paleo men tyvärr  tänkte inte  min mage likadant? Nu är jag i v17 och har gått upp 1 kilo.

Svar på tråden LCHF/Paleo under graviditet, hur gör ni?