• kalmar brud

Sjukt barn/blodkroppar

Vi har en son som blir 2 år nu om 2 veckor. Från februari till maj hade han en massa infektioner som alltid avslutades med antibiotika kur. Började med lunginflammation, halsfluss, bakterier i näsan, hög feber och hög sänka, slutade o maj med kraftig uvi, på 1 månad åt han 4 kurer med antibiotika. Och på allt detta besvär med sin förkylnings astma.

I början på juni var vi och träffade hans barnläkare som han haft sen han hade rs virus vid 6 månader.

Hon lyssnade och kollade genom hans journal. Fortsätter hans virusinfektioner så vill dom kolla lite mer prover som hans blodkroppar.

Nu heja sommaren har han varit utan infektioner och feber, men däremot blåmärke på benen utan vidare. Och väldigt trött och tjurig. Äter som en liten myra. Han ska bli buren jämt, sover gör han 2-3 timmar på dagen. Men ändå sur och tvär hela tiden.

Någon som varit med om att ens barn haft fel på vita eller röda blodkroppar, blåmärke och det visat sig varit något allvarligt??

Ska träffa hans barnläkare nu början av augusti igen och då ska jag ta upp hans tillstånd.

• Svar på tråden Sjukt barn/blodkroppar
  • JA77

Har det hänt något än? Sällan man behöver söka AKUTMOTTAGNINGEN, ts sök vårdcentralen så tas de främsta proverna med detsamma.

• kalmar brud
    JA77 skrev 2016-08-22 07:49:29 följande:

Har det hänt något än? Sällan man behöver söka AKUTMOTTAGNINGEN, ts sök vårdcentralen så tas de främsta proverna med detsamma.

Hej! Nej vi har inte sökt ännu då vi tycker att den vände lite men samtidigt inte. Han har nu gått på dagis 3 veckor och är fylld 2 år. Sover ca 2 timmar på dagis och är super trött när jag hämtar han vid 16. 
    Idag är vi hemma från dagis då han vaknade med feber idag och har pendlat mellan 39-40 grader hela tiden... Han låter lite tjock i halsen så vet inte om det är något på gång där...
    I morgon var det tänkt att han skulle till barnmottagningen och träffa sin läkare men eftersom att han har feber så får vi avboka den tiden...
    Men blir detta långvarigt och återkommande som i våras så kommer dom att få ta prover på han...
    För så trött som han är HELA JÄVLA tiden kan ju inte vara bra. Även när han inte har feber eller något så kan han sova jätte mycket...

Idag säger han aj och tar sig vid benen... Jag blir inte klok. 
  • Oklok

Jag vill inte skrämma dig. Men ont i benen är också ett symtom på leukemi.

Leukemi är en ovanlig sjukdom så jag håller alla tummarna på att det inte är det.

Men som mamma till en kille som varit väldigt sjuk så ber jag dig, åk in. Ifall till vårdcentralen, kräv ett blodprov. Det spelar ingen roll om han har feber, skulle provet visa på något allvarligt så står ni och trampar mellan liv eller död. Så hårt är det.
    Ni har lite för mycket symtom och sjukdom för att ignorera. Skulle provet visa bra, toppen då kan ni släppa er oro. Om det däremot skulle visa något annat så kommer ni få påbörja en helvetesresa. Men det finns mycket hjälp och få.

Vill inte vara hård men med min erfarenhet kan jag inte säga till dig att avvakta. Sök hjälp, kräv blodprov!

Och behöver du spy skit så tveka inte på att skriva.

• K med lilla E

Jag förstår verkligen inte hur ni kan låta bli att få honom undersökt? Läkartiden som var bokad var väl ett alldeles utmärkt första steg. Jag för min del hade aldrig i helvete väntat över hela sommaren.

TA HONOM TILL DOKTORN I MORGON.

• kalmar brud
    Scalaren skrev 2016-09-06 16:59:44 följande:

Men han kan givetvis träffa sin läkare fastän han har feber!

K med lilla E skrev 2016-09-06 18:14:42 följande:

Jag förstår verkligen inte hur ni kan låta bli att få honom undersökt? Läkartiden som var bokad var väl ett alldeles utmärkt första steg. Jag för min del hade aldrig i helvete väntat över hela sommaren.

idis78 skrev 2016-09-06 18:06:54 följande:

Tycker också det låter misstänkt likt leukemi. Åk in!!

Oklok skrev 2016-09-06 18:00:49 följande:

Leukemi är en ovanlig sjukdom så jag håller alla tummarna på att det inte är det.

Men som mamma till en kille som varit väldigt sjuk så ber jag dig, åk in. Ifall till vårdcentralen, kräv ett blodprov. Det spelar ingen roll om han har feber, skulle provet visa på något allvarligt så står ni och trampar mellan liv eller död. Så hårt är det.

Ni har lite för mycket symtom och sjukdom för att ignorera. Skulle provet visa bra, toppen då kan ni släppa er oro. Om det däremot skulle visa något annat så kommer ni få påbörja en helvetesresa. Men det finns mycket hjälp och få.

Vill inte vara hård men med min erfarenhet kan jag inte säga till dig att avvakta. Sök hjälp, kräv blodprov!

Fast blir dom glada om man kommer till barnmottagningen med en febrig son och misstänkt halsfluss? Självklart så kommer jag att kräva ett prov när vi kommer till läkaren. Hans blåmärke har ju försvunnit därför jag försökt trycka undan det.

Men som sagt febern är tillbaka efter 3 månader frisk innan dess en massa infektioner och bakterier som avslutades med AB.

Det blir en sväng till vc i morgon då han är svullen i halsen och vit beläggning. Och idag ätit och druckit dåligt.
  • K med lilla E
    kalmar brud skrev 2016-09-06 19:05:04 följande:

Fast blir dom glada om man kommer till barnmottagningen med en febrig son och misstänkt halsfluss? Självklart så kommer jag att kräva ett prov när vi kommer till läkaren. Hans blåmärke har ju försvunnit därför jag försökt trycka undan det.

Men som sagt febern är tillbaka efter 3 månader frisk innan dess en massa infektioner och bakterier som avslutades med AB.

Det blir en sväng till vc i morgon då han är svullen i halsen och vit beläggning. Och idag ätit och druckit dåligt.
    Vattenkoppor och kräksjuka ska man inte ha när går till vårdcentralen, i alla fall inte utan att förvarna så man får gå in genom en annan ingång,  men ont i halsen och feber måste väl vara helt ok. Man behöver ju inte sitta i knät och pussa på de andra patienterna i väntrummet...
  • Oklok
    kalmar brud skrev 2016-09-06 19:05:04 följande:

Gå till VC tycker jag. Hos oss på har de en mottagning på sjukhuset där alla möjliga diagnoser/sjukdomar tas emot. Men är du svårt sjuk eller har en konstant sjukdom så tillhör du dagvården eller blir inlagd på avdelningen, dit bör du inte ta febern och snorigt barn. Huvudsaken är att du får blodprov taget och de går att göra på VC.
    Har han dåligt blodvärde är det inte säkert han har en vanlig förkylning utan kan ha blivit sjuk av sina egna (normala) bakterier och i värsta fall kan det leda till blodförgiftning.

Så VC imorgon alternativt prata med barnmottagningen eftersom du hade tid tid så kan du få komma in på infektion utan att komma i kontakt med andra och få lämna provet. Tryck på och säga alla symtom du skrivit här.
Svar på tråden Sjukt barn/blodkroppar