• annieh897

Mellannamn och efternamn - hur ska vi göra?

Det är dags att skicka in anmälan om namn till skatteverket och vi velar ang efternamn till vår dotter. Vår dotter kommer få sambons efternamn, men nu funderar vi på om hon ska få mitt nuvarande efternamn som mellannamn. Mitt efternamn är mycket ovanligare än sambons.

Vi är inte gifta men planerar att gifta oss och jag kommer troligtvis att behålla mitt nuvarande efternamn som mellannamn.

Det jag funderar på är om det blir väldigt krångligt med mellannamn och efternamn, om det helt enkelt är så att hon bara ska få heta sambons namn för enkelhetens skull. Det flyter bättre att säga namnet då, men å andra sidan blir hennes namn väldigt vanligt.

Hur skulle ni göra? Nån som varit i samma situation som kan säga hur ni resonerade?

• Svar på tråden Mellannamn och efternamn - hur ska vi göra?
  • Farfallos

Det där med dubbla namn kan bara leda till en sak, och det är besvär. Med ett förnamn och ett efternamn stavade med bokstäver som finns i engelska alfabetet så slipper man allt strul med namn. Är så förbannat trött på det strul som mellannamn och annat skit orsakat genom åren, så jag skulle aldrig överväga något sådant.

...och det verkar som att du lägger ett stort värde i ditt namn, men vad är det egentligen värt? Vi är ju dom vi är beroende på våra gärningar och inte tack vare ett namn, eller?

• Anonym (K)

Mina barn har mitt gamla efternamn som mellannamn och makens efternamn som efternamn. Båda namnen används som efternamn i t ex pass, på bvc och i listor på förskolan. Nu har vi gift oss och jag heter numera samma som barnen. Ser inget problem med det. Dessutom ändras namnlagen nästa år så att mellannamn tas bort och man kan ha två efternamn igen. Sen går det ju att ändra barnets namn senare om ni skulle ångra er, oavsett vilket/vilka namn barnet får. Kostar nog men det går iaf.

• gbgumman

Skulle jag vara dig skulle jag välja ett namn och så heter hela familjen det. Dubbelnamn är bara rörigt. Varför kan ni inte bara heta ditt namn? Eller så gifter ni er och du och mannen har olika namn (det går) och barnet har ditt eller pappans.

• Carambolan

Jag hade också valt bara ett namn.

Dubbelnamn känns mest som revirpinkande tycker jag. Mycket präglad av att jag är uppvuxen med en vän som i alla sammanhang envisades med att alltid använda båda sina långa efternamn, för att hon inte ville göra någon förälder ledsen.

• Farfallos
    Anonym (K) skrev 2016-08-05 13:05:11 följande:
    Mina barn har mitt gamla efternamn som mellannamn och makens efternamn som efternamn. Båda namnen används som efternamn i t ex pass, på bvc och i listor på förskolan. Nu har vi gift oss och jag heter numera samma som barnen. Ser inget problem med det. Dessutom ändras namnlagen nästa år så att mellannamn tas bort och man kan ha två efternamn igen. Sen går det ju att ändra barnets namn senare om ni skulle ångra er, oavsett vilket/vilka namn barnet får. Kostar nog men det går iaf.
    Och jag har aldrig haft några problem med vitflugsvamp...

Har det blivit rätt hela vägen så uppstår det inga problem, men i min familj och bekantskapskrets har jag nog ett dussin historier där två efternamn har ställt till det vid utlandsresor där förväxling skett mellan "två efternamn" och "mellannamn" och det har skapat stora tråkigheter på flygplatsen. Att du inte har varit med om något liknande säger ingenting annat än just det, för utanför din lilla begränsade erfarenhetsbank så finns det massor av problem med fler namn än ett. 
  • DLP

Vi stod inför samma situation när vi valde namn. Min sambos namn är ett släktingen som bara hans släkt har i Sverige. Vi valde det namnet som efternamn och mitt "vanliga" efternamn som mellannamn. Vi använder båda i tex pass och på BVC och har inte upplevt det som krångligt.

• Santin

Gör som du vill har själv tre förnamn ett mellannamn och ett efternamn. Aldrig varit problem. Ibland har jag fått påpeka mitt efternamn men det är typ 10 gånger under 32 år.

• MissUniverse

Jag har dubbla efternamn och hatar det, så jäkla långt och krångligt med allt.. Tex på hälsocentralen och sånt så försvinner sista bokstaven i mitt förnamn bara för det blir så långt med efternamnen.. Samma sak när man gick i skolan. Och alltid så drygt att behöva säga hela raddan med namn.. Hade gärna haft bara ett så jag längtar tills jag och sambon gifter oss så jag kan ta endast hans efternamn.

• Anonym (K)
    Farfallos skrev 2016-08-05 15:41:49 följande:

Och jag har aldrig haft några problem med vitflugsvamp...

Har det blivit rätt hela vägen så uppstår det inga problem, men i min familj och bekantskapskrets har jag nog ett dussin historier där två efternamn har ställt till det vid utlandsresor där förväxling skett mellan "två efternamn" och "mellannamn" och det har skapat stora tråkigheter på flygplatsen. Att du inte har varit med om något liknande säger ingenting annat än just det, för utanför din lilla begränsade erfarenhetsbank så finns det massor av problem med fler namn än ett. 

Jag skriver om mina erfarenheter precis som alla andra, även du. Självklart betyder det inte att inga andra med mellannamn och efternamn har haft problem med det bara för att jag inte haft det. Precis som det inte behöver betyda att det blir problem med två namn bara för att du har erfarenhet av det eller känner några som haft det. Nu har det ju kommit fler svar med folk som inte haft problem med flera efternamn så jag är ju uppenbarligen inte den enda som har den erfarenheten. Och hur menar du med förväxling mellan två efternamn och mellannamn? Vi har ett mellannamn och ett efternamn som båda står som efternamn i passen. På vilket sätt menar du att de kan förväxlas på flygplatsen?
  • Mooomin
    gbgumman skrev 2016-08-05 13:50:19 följande:

Skulle jag vara dig skulle jag välja ett namn och så heter hela familjen det. Dubbelnamn är bara rörigt. Varför kan ni inte bara heta ditt namn? Eller så gifter ni er och du och mannen har olika namn (det går) och barnet har ditt eller pappans.

Varför är det rörigt? Det har aldrig varit rörigt för oss iaf. De ropar tex upp barnets namn och de två "efternamnen", inga konstigheter...?
Svar på tråden Mellannamn och efternamn - hur ska vi göra?