• Milominängel

Hjälp!! Min 1-åring vill inte somna själv!

Vi har en 1-årig pojke som vägrar att somna själv. Han har sedan han varit bebis somnat i vår famn när vi gungat med honom i fåtöljen eller gått runt och vyssat honom. Vi känner att vi testat det mesta, lagt oss bredvid honom, lagt honom i sängen och satt oss bredvid, och även lämnat rummet. Det slutar alltid på samma sätt, att han blir så ledsen och skriker så mycket att han kräker, sen tar det lång tid att lugna honom.

Vi vet inte hur vi ska göra längre. Någon som har varit med om samma sak och har något tips att ge?

Tar tacksamt emot alla tips!

• Svar på tråden Hjälp!! Min 1-åring vill inte somna själv!
  • Alexi

Men varför måste ni byta sätt då om det funkar bra? Det finns inga som helst krav på en ettåring att somna själv...

• Lena

Vår fyraåring somnar inte själv utan vi ligger bredvid. Det är naturligt att de inte somnar själva

• zemer

Varför måste han somna själv då?

• Ellie

Ni skall naturligtvis göra det som fungerar. Vår 4-åring har någon av oss föräldrar som sällskap i sängen när hon somnar, vilket går på ca 10 min, så det är knappast något som förstör vår kväll. Vår 1-åring somnar antingen med mig i sängen på ca 1 timma, eller så blir hon buren av pappan och somnar på ca 20 min. Vi räknar med att vara med när de somnar ett bra tag till. Fortsätt sitta i fåtöljen, bär honom (vi bar äldsta barnet till sömns tills hon var ca 19 månader) osv.

• AnkiC

Men varför ska nu få honom att somna själv när han inte vill? Lyssna på hans signaler och gör det som fungerar. Han talar om vad han behöver. Bygg upp hans trygghet med närhet. Det får ni igen i framtiden. Min 4-åring somnar inte själv.

• AnkiC

Jag somnade mitt ena barn i famnen tills han var 2 år. Bara mysigt.

• Carambolan

Min 3,5-åring somnar alltid med mig eller pappan liggandes bredvid. Alla tre har ammat till sömns tills de var runt 1,5. Ser inget skäl att försöka "träna" en ettåring till att somna ensam.

• Milominängel

Anledningen till att jag vill få honom att somna själv är flera. Dels har jag fått problem med både rygg och armar av att bära honom så mycket så jag behöver avlasta min kropp. Dels för att han vaknar flera gånger per natt och kan inte somna om utan att vi tar upp honom och nattar om honom. Det är ju naturligt att barn vaknar flera gånger per natt men kan han inte somna själv så tänker jag mig att han inte kan somna om själv heller. Hade det räckt att vi hade legat bredvid honom och han hade känt sig trygg med det och somnat så hade vi gärna gjort det, men det fungerar tyvärr inte.

• Milominängel

Anledningen till att jag vill få honom att somna själv är flera. Dels har jag fått problem med både rygg och armar av att bära honom så mycket så jag behöver avlasta min kropp. Dels för att han vaknar flera gånger per natt och kan inte somna om utan att vi tar upp honom och nattar om honom. Det är ju naturligt att barn vaknar flera gånger per natt men kan han inte somna själv så tänker jag mig att han inte kan somna om själv heller. Hade det räckt att vi hade legat bredvid honom och han hade känt sig trygg med det och somnat så hade vi gärna gjort det, men det fungerar tyvärr inte.

• Ellie
    Milominängel skrev 2016-08-05 23:57:38 följande:
    Fungerar det inte för rygg och armar att sitta i en fåtölj med honom då?
    Samsover ni?
Svar på tråden Hjälp!! Min 1-åring vill inte somna själv!