Inlägg från: Anonym (Finns fler sätt!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Finns fler sätt!)

Sambolagen

Jag gjorde så här, vi hade ett lån på en gemensam bostad, på något sätt såg banken mig som enda betalnings skyldiga person, banken förklarade att dom har rätt o göra så.
    Jag lämnade som privatperson in en ansökan hos kronofogden om det belopp personen i fråga inte betalade, ifall ex inte betala så kan jag driva vidare det till tingsrätt, förlorar ex i tingsrätt så får ex betalningsanmärkning och stå för alla kostnader, pengarna satt på kontot kort efter inlämnad krf ansökan hade nått ex..
    Det gick enkelt och smärtfritt.

Anonym (Finns fler sätt!) skrev 2016-08-08 13:46:33 följande:

Jag gjorde så här, vi hade ett lån på en gemensam bostad, på något sätt såg banken mig som enda betalnings skyldiga person, banken förklarade att dom har rätt o göra så.
    Jag lämnade som privatperson in en ansökan hos kronofogden om det belopp personen i fråga inte betalade, ifall ex inte betala så kan jag driva vidare det till tingsrätt, förlorar ex i tingsrätt så får ex betalningsanmärkning och stå för alla kostnader, pengarna satt på kontot kort efter inlämnad krf ansökan hade nått ex..
    Det gick enkelt och smärtfritt.

Så gå vägen via kronofogden, du kommer och se att sambolagen fungerar, när du lämnat in ansökan hos kronofogden ang beloppet du anser hon är skyldig, så måste hon bestrida det du lämnat in, du ser vad hennes skäl är och om det är rimligt, om det inte är rimligt så får du gå till tingsrätt och dom dömer efter sambolagen, gemensam bostad går under sambolagen, det samma gäller kostnader och utgifter på den, förlust eller vinst. 
    Anonym (Fråga på det!) skrev 2016-08-08 16:19:44 följande:

Hur blir det i ett sånt här fall?

En man äger en ganska dyr villa i ett par år.
    Träffar sedan kvinna med barn som flyttar in där.
    Kvinnan och barn bor där i 5+ år.
    Har kvinnan rätt till hälften av huset?
    Hon har aldrig ägt huset eller stått på lånet utan bara bott där och betalat för sin del för el och vatten. Hon har aldrig betalat på ränta, lån och amorteringar.

Kan hon få hälften av huset?

Det gäller inte mig så inga påhopp om att jag skulle vara gniden tack.

Mannen har ägt huset innan kvinnan flyttat in, hus var inte köpt för gemensamt bruk, kvinnan får ingenting, hon är inte med i varken värdeökning av huset eller något.även om hon varit med o betalt renoveringar så har ingen rätt till det heller.
    Anonym (Fråga på det!) skrev 2016-08-08 16:34:29 följande:

Det låter ju bra för min vän om hon inte har någon rätt till något men jag får inte ihop det med sambolagen som jag trodde ganska omgående delade allt lika idag? Paret i fråga har inte skrivit något samboavtal. Förut började ju sambolagen gälla efter 5 år som sammanboende men idag gäller den väl omedelbart om man inte skriver bort den?

Skulle vara lätt o tjäna pengar om lagen var så att man får rätt till halva bostaden bara man bott där några år, men tyvärr är inte lagen så, därför är det viktigt o vara två ägare på ett boende, då är man med på värdeökningen som blir med flera års ägande.
    Hade hon däremot flytta in samtidigt som han köpte huset har hon rätt till hälften, lagen gör ingen skillnad på vem som betalt det gemensamma boendet, men nu har han haft bostaden sedan innan och då är den inte med i lagen, utan hans.
Svar på tråden Sambolagen