Inlägg från: Anonym (Liis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liis)

Sambolagen

Anonym (12345) skrev 2016-08-06 22:02:33 följande:
    Precis och visst är det synd att det är så, det vore bättre att ta bort lagen och lägga större ansvar på ansvar på sambos att skriva papper emellan om man vill äga något gemensamt en bostads som sambon köpt.

För det hade gjort allting så mycket enklare då det räcker med papprena hos mäklaren, var man inte där så äger man inte bostaden, vilket man iförsig inte gör rent juridiskt.
    Om man har gemensam ekonomi då?
    Ska det finnas en lag som säger att man inte ska ha det tycker du?
  • Anonym (Liis)

TS vad bottnar din trådstart i?
    Låter som att du håller på att bli "bestulen."

• Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-07 23:42:58 följande:
    Tråden bottnar i att allt för många har drabbats hårt av denna lag när det enda de egentligen gjort är att köpa en bostad för att båda ska någonstans att bo.
    Det är precis det de handlar om många blir bestulna och kan inte göra så mycket åt det, lagen är otroligt generös.
    Har man den synen på saken så ser man till att skriva ett samboavtal innan man flyttar ihop. Annars får man skylla sig själv. 
  • Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-08 01:08:31 följande:
    Varför ska den som gör något för någon annan skylla sig själv?
    För vad att man köpte en bostad så båda skulle ha någonstans att bo?

Jag förstår att du ser din chans till att tjäna pengar utan att ha bidragit med något, vilket är ganksa girigt faktiskt, var glad istället att din sambo köpte en bostad så att ni hade någonstans att bo.
    Men om man först flyttar till en HR då? Då handlar det inte om att få tak över huvudet om man skulle vilja köpa.
    Jag bor i HR för din information. 
    Ser bara inte på sambolagen på samma sätt som du.
  • Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-08 01:23:46 följande:
    I en Hyresrätt är det inte samma sak, ingen har gått in med kontantinsats det finns inga pengar inblandat ingen lider ekonomisk skada.
    Hur skulle det vara ett problem menar du, flyttar ni in i hr, är det någon som hindrar er från att skriva på kontraktet båda 2 vid inlfytt?
    Klarar ni av att skriva på ett samboavtal i efterhand så klarar ni nog att skriva på ett hyresavtal när ni flyttar in.
    Och även om en gör det så är det upp till er om ni vill byta den mot 2 hr vid separation.

Nä vi ser inte sambolagen på samma sätt, Du vill att det ska vara enkelt att ta något från någon annan, jag vill det inte.
    Nej ingen hindrar oss från det.
    Vi bor helt idealiskt, nära till allt och bra skolor för våra barn. Varför ska vi då köpa?
    Finns i vårt fall ingen anledning.

Så oavsett vad så skriver man ett samboavtal. Särskilt om man som du enbart ser till dig själv.
  • Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-08 01:42:30 följande:
    Har inte sagt nåt om att du ska köpa.
    Klart jag ser till mig själv vem ska annars göra det om inte jag själv?
    Är du gniden i vanliga fall också?
  • Anonym (Liis)

Är det också helt i sin ordning enligt dig att om du skulle dö (och situationen såg ut som den du tar upp) att din partner skulle ärva dina skulder?

• Anonym (Liis)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-08 22:20:51 följande:
    Är det också helt i sin ordning enligt dig att om du skulle dö (och situationen såg ut som den du tar upp) att din partner skulle ärva dina skulder?
    Avser bostadslån då i första hand.
  • Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-08 23:32:45 följande:
    Ja vem ska annars betala?
    Då kan din partner lika gärna få använda sig av sambolagen eftersom att partnern tvingas betala dina skulder även om ni gör slut.
  • Anonym (Liis)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-09 00:05:45 följande:
    Då kan din partner lika gärna få använda sig av sambolagen eftersom att partnern tvingas betala dina skulder även om ni gör slut.
    Förtydligande: Om ni gjort slut och du dör senare så tvingas partnern betala dina skulder.
  • Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-09 10:07:10 följande:
    Nej, varför skulle partnern tvingas göras det om denne varken står med på lån eller köpekontrakt?
    Iomed att partnern aldrig skrev på något från första början så är ju denne fri.
    Det är ett solidariskt ansvar om partnern dör (och även om det tar slut innan dödsfallet)  att betala tillbaka.
    Det tycker jag däremot är för jävligt och alldeles särskilt om man ser på sambolagen så som du gör.
  • Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-05 22:43:43 följande:
    Hur kommer det sig att den andra partern inte är skyldig att betala kostnader om den ena inte kan betala tex lån, amortering eller månadsavgift.
    Eller om den ene står på lånet och ens situation förändras och man tvingas sälja med förlust, att den andre inte måste skjuta till 50% av förlusten, om bostaden införskaffades för gemensamt bruk?
    I dagsläget drabbas ju inte den ene av förlusten iomed att man inte äger något.

2 människor den ena blir satt i skuld den andre är fri.
  • Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-09 13:08:17 följande:
    Förstår inte riktigt varför du tar upp vad som händer om man dör, jag har alltid anmärkt något om det.
    Solidariskt ansvar mot vem, det är väl helt upp till partnern om denne vill betala en bostad som man inte ens äger, ingen drabbas om man inte gör det banken får ju sina pengar ändå.
    Det spelar inte så stor roll egentligen för sambolagen ger en inte rätt till bostaden när ens partner dör.

Tror du missförstått hur jag ser på sambolagen eftersom du tar upp helt andra grejer, dödsfall etc.
    Hur tror du jag ser på sambolagen?
    Gemensamt bruk=Betalningsskyldig.
  • Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-09 13:54:12 följande:
    Vad får dig att tro att man är betalningsskyldig för någon annans lån bara för att man bor i bostaden?
    Eftersom du tror att det är så, så förstår jag att du inte ser nackdelar med sambolagen när den ene köpt bostad själv.
    Det är så.
    Jag tycker att ska man uteslutas från ett boende som man skaffat för gemensamt bruk, så ska man inte behöva bli betalningsskyldig vid ett dödsfall.
    Man bör se ur alla synvinklar här i livet.
    Att inte ta något för givet och vara lite ödmjuk.
  • Anonym (Liis)
    sportpappa skrev 2016-08-09 14:40:00 följande:
    En sambo är inte betalningsskyldig på något sätt. Vid dödsfall så tar dödsboet alla skulder. De skulder som inte kan betalas avskrivs.
    Min erfarenhet är lite annorlunda.
    När min förra sambo dog så fick jag betala alla skulder.
    Kanske har reglerna förändrats sedan dess.
  • Anonym (Liis)

Smålån och avbetalningar.
    Några hade han dessutom tagit i mitt namn utan att jag visste om det.

• Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-10 10:51:48 följande:
    Ägde ni bostaden tillsammans båda står på köpekontrakt?
    Om inte så är det väldigt märkligt speciellt om ni inte var gifta, du kan aldrig bli betalningsskyldig  för någon annans lån bara för att du är skriven på samma adress.
    Vi hyrde lgh. Och det var inga sådana skulder.
    Då var det solidariskt. Sen som sagt så tog han några lån i mitt namn. Det kunde jag aldrig som du förstår bevisa.
    Det här var 17 år sedan. 
  • Anonym (Liis)

Ett lån (ingen monstersumma dock), och 2 avbetalningar.
    Ja allt blev mitt och det är numera borta. Jag får vara nöjd med att jag lyckats ordna upp allt.
    Svider ännu att han gick bakom min rygg.

Nog om mig. Vill inte stjäla tråden mer. Förlåt ts.

Svar på tråden Sambolagen