Inlägg från: Anonym (12345) |Visa alla inlägg
  • Anonym (12345)

Sambolagen

sportpappa skrev 2016-08-07 09:10:56 följande:
    Handlar diskussionen om vem som äger bostaden och hur den delas vid en separation? Vanligtvis har man ju många fler ägodelar. Det är enklare att bara skriva avtal om bostaden än att skriva avtal om varje lite pinal.

Enklast är ju bara att avtala bort sambolagen så har du det du önskar. Ett enda avtal så är det klart.
    Det finns ju redan ett avtal köpekontraktet, ska det vara helt värdelöst tycker du?
    Är det inte enklare att bara skriva paper en gång direkt hos mäklaren, är det för jobbigtm svårt?

Varför ska du som köpt något och ska äga det själv behöva skriva bort din egendom, bara för att din sambo ska bruka din egendom.
    Det måste ju vara bättre att vill ni äga det tillsammans senare så är det upp till er att skriva papper.

Varför är ni så rädda för ett system där köpekontrakt gäller, och det är upp till sambos att skriva avtal om delägning om man vill, det måste ju vara ett bättre system.

Detta skulle bespara så mycket problem, tid och advokatkostnader.
  • Anonym (12345)
    sportpappa skrev 2016-08-07 20:40:25 följande:
    Köpekontraktet är inte värdelöst och gäller. Det är ju endast vid en separation som det blir aktuellt att dela på ägodelar som är införskaffade för gemensamt bruk.

Har du någon information om hur ofta detta blir ett problem?
    Men köpekontraktet är ju värdelöst om det inte ska gälla vid en separation.
    Det är det som är problemet, man äger det inte gemensamt utan bara brukar det, hade man ägt det gemensamt så hade man stått med på pappret man skriver på hos mäklaren, eller om man gör det i efterhand.

Det är ett ganska stort problem, efter det handlar om lätta pengar.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-07 20:36:18 följande:
    TS vad bottnar din trådstart i?
    Låter som att du håller på att bli "bestulen."
    Tråden bottnar i att allt för många har drabbats hårt av denna lag när det enda de egentligen gjort är att köpa en bostad för att båda ska någonstans att bo.
    Det är precis det de handlar om många blir bestulna och kan inte göra så mycket åt det, lagen är otroligt generös.
  • Anonym (12345)
    EnGladPingvin skrev 2016-08-07 22:11:28 följande:
    Det är just det där som många misstar sig på med sambolagen. Den gäller enbart bohag, dvs bostad, möbler och dyl. som är inköpt för gemensamt bruk. Bil ingår inte utan tillfaller den som står som ägare. Samma sak gäller t.ex. cykel, sommarhus, hobbyutrustning, mm. Det ingår inte i bodelning mellan sambos. Samma sak med aktier eller lån. Den som står som ägare/låntagare är den som får allt.
    Exakt och varför skulle samma sak inte kunna gälla för bostaden, står man inte som ägare = ingen delning.
    Hur kan det vara ett problem?
  • Anonym (12345)
    sportpappa skrev 2016-08-07 23:47:44 följande:
    Har du några siffror på dina påståenden?

Om så många drabbas av det så borde väl många också känna till hur sambolagen fungerar.
    Visst borde de veta de en del gör det inte andra gör det, men ibland skrivs den inte bort av olika anledningar, man glömde bort det , det vart inte av eller helt eneklt för att man köpte en bostad för att båda skulle ha någonstans att bo, är det verkligen värt att en sådan person drabbas.

Enda argumentet kan ju inte vara att man ska känna till den och att det  är lätt att skriva bort den.
    Är du girig och ser din chans till att erhålla en summa pengar så förstår jag att du starkt förespråkar att ha lagen kvar.
    Lagen behövs inte iomed att man skriver på papper hos mäklaren, bara den girige kommer efteråt för att inkassera sin del.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-08 00:05:37 följande:
    Har man den synen på saken så ser man till att skriva ett samboavtal innan man flyttar ihop. Annars får man skylla sig själv. 
    Varför ska den som gör något för någon annan skylla sig själv?
    För vad att man köpte en bostad så båda skulle ha någonstans att bo?

Jag förstår att du ser din chans till att tjäna pengar utan att ha bidragit med något, vilket är ganksa girigt faktiskt, var glad istället att din sambo köpte en bostad så att ni hade någonstans att bo.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-08 01:13:27 följande:
    Men om man först flyttar till en HR då? Då handlar det inte om att få tak över huvudet om man skulle vilja köpa.
    Jag bor i HR för din information. 
    Ser bara inte på sambolagen på samma sätt som du.
    I en Hyresrätt är det inte samma sak, ingen har gått in med kontantinsats det finns inga pengar inblandat ingen lider ekonomisk skada.
    Hur skulle det vara ett problem menar du, flyttar ni in i hr, är det någon som hindrar er från att skriva på kontraktet båda 2 vid inlfytt?
    Klarar ni av att skriva på ett samboavtal i efterhand så klarar ni nog att skriva på ett hyresavtal när ni flyttar in.
    Och även om en gör det så är det upp till er om ni vill byta den mot 2 hr vid separation.

Nä vi ser inte sambolagen på samma sätt, Du vill att det ska vara enkelt att ta något från någon annan, jag vill det inte.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-08 01:34:12 följande:

Nej ingen hindrar oss från det.

Vi bor helt idealiskt, nära till allt och bra skolor för våra barn. Varför ska vi då köpa?

Finns i vårt fall ingen anledning.

Så oavsett vad så skriver man ett samboavtal. Särskilt om man som du enbart ser till dig själv.

Har inte sagt nåt om att du ska köpa.

Klart jag ser till mig själv vem ska annars göra det om inte jag själv?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-08 13:18:20 följande:

Är du gniden i vanliga fall också?

På vilket sätt är jag gniden?

Om du anser att man är gniden om man vill ka kvar det man slitit och jobbat för istället för att börja om från början så får det stå kanske för dig.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Fråga på det!) skrev 2016-08-08 16:19:44 följande:

Hur blir det i ett sånt här fall?

En man äger en ganska dyr villa i ett par år.

Träffar sedan kvinna med barn som flyttar in där.

Kvinnan och barn bor där i 5+ år.

Har kvinnan rätt till hälften av huset?

Hon har aldrig ägt huset eller stått på lånet utan bara bott där och betalat för sin del för el och vatten. Hon har aldrig betalat på ränta, lån och amorteringar.

Kan hon få hälften av huset?

Det gäller inte mig så inga påhopp om att jag skulle vara gniden tack.

Nej hon har inte rätt till bostaden.
  • Anonym (12345)

Enkelt din vän köpte huset innan hon kom in i bilden.

• Anonym (12345)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-08-08 18:14:33 följande:
    Varför skriver man inte papper på det så, om det är så viktigt? Jag menar, hur lång tid tar det att skriva bort sambolagen?
    Klart man gör det, men det stör mig att man måste skriva ett papper igen bara för att någon ska använda min bostad.
    Det är principen som stör mig, jag vill ha ett samhälle där någon kan ta hälften av bostaden enbart för att det inte skrevs ett papper utan det ska vara tvärtom.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-08 22:20:51 följande:
    Är det också helt i sin ordning enligt dig att om du skulle dö (och situationen såg ut som den du tar upp) att din partner skulle ärva dina skulder?
    Ja vem ska annars betala?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-08 22:21:36 följande:
    Avser bostadslån då i första hand.
    Ja dom lär ju inte försvinna bara för att jag gör det.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-09 00:05:45 följande:
    Då kan din partner lika gärna få använda sig av sambolagen eftersom att partnern tvingas betala dina skulder även om ni gör slut.
    Nej det blir en förlustaffär för mig enbart vinst för hen så det kommer nog inte på  fråga, hen får köpa en egen bostad.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-09 00:37:38 följande:
    Förtydligande: Om ni gjort slut och du dör senare så tvingas partnern betala dina skulder.
    Nej, varför skulle partnern tvingas göras det om denne varken står med på lån eller köpekontrakt?
    Iomed att partnern aldrig skrev på något från första början så är ju denne fri.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-09 11:37:04 följande:
    Det är ett solidariskt ansvar om partnern dör (och även om det tar slut innan dödsfallet)  att betala tillbaka.
    Det tycker jag däremot är för jävligt och alldeles särskilt om man ser på sambolagen så som du gör.
    Förstår inte riktigt varför du tar upp vad som händer om man dör, jag har alltid anmärkt något om det.
    Solidariskt ansvar mot vem, det är väl helt upp till partnern om denne vill betala en bostad som man inte ens äger, ingen drabbas om man inte gör det banken får ju sina pengar ändå.
    Det spelar inte så stor roll egentligen för sambolagen ger en inte rätt till bostaden när ens partner dör.

Tror du missförstått hur jag ser på sambolagen eftersom du tar upp helt andra grejer, dödsfall etc.
    Hur tror du jag ser på sambolagen?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-09 13:17:44 följande:
    Gemensamt bruk=Betalningsskyldig.
    Vad får dig att tro att man är betalningsskyldig för någon annans lån bara för att man bor i bostaden?
    Eftersom du tror att det är så, så förstår jag att du inte ser nackdelar med sambolagen när den ene köpt bostad själv.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-09 13:57:31 följande:
    Det är så.
    Jag tycker att ska man uteslutas från ett boende som man skaffat för gemensamt bruk, så ska man inte behöva bli betalningsskyldig vid ett dödsfall.
    Man bör se ur alla synvinklar här i livet.
    Att inte ta något för givet och vara lite ödmjuk.
    Vart står det att man är betalningsskyldig?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-09 16:24:20 följande:
    Min erfarenhet är lite annorlunda.
    När min förra sambo dog så fick jag betala alla skulder.
    Kanske har reglerna förändrats sedan dess.
    Vad var det för skulder?
Svar på tråden Sambolagen