• MoaElis

Jobba som hundrastare?

Jag orkar inte med mitt jobb längre... Nu har jag jobbat där i 1 år och jag är obeskrivligt less, mår väldigt dåligt av det. Givetvis har jag sökt andra jobb men jag har endast gymnasieexamen så det finns ju inte jättemycket att söka då. Jag har igen aning om vad jag ska plugga till heller, det är så svårt att veta vad man passar som/trivs inom/borde göra. Dessutom har jag ganska dåligt självförtroende så just nu känns det inte som jag klarar av en utbildning. Jag har däremot börjat tänka lite på, att i alla fall tillfälligt, börja jobba som hundrastare istället. Jag är dock väldigt osäker på om det går överhuvudtaget. Jag vill gärna höra vad andra, med kanske erfarenhet av det, tror.

Jag tänker om man får en nyckel av kunderna och åker runt och går ut med hundarna ca 30-60 min efter önskemål. Om hundarna bor i närheten av varandra kanske man kan gå ut med 2-3 hundar samtidigt. Bor dock i en mindre stad och det lär ju finnas en del hundrastare reden utöver hunddagis. Och om en måste starta företag också(?) måste en ju ta väldigt mycket betalt känns det som. Dock kanske bara det krävs om en tjänar väldigt mycket? Jag har ingen aning om hur det fungerar. De flesta jobbar svart har jag en känsla av.

Nu jobbar jag ca 30% (varierar lite) och tjänar runt 10 tusen i månaden. Så minst det vill jag ju kunna tjäna på detta, gärna mer givetvis. Jag har hundvana, tränar mina egna hundar och så vidare, så jag har ju ett intresse och tänker inte enbart i pengar som det kanske låter som nu. 

• Svar på tråden Jobba som hundrastare?
  • Klickerträna

Det jag först tänker på är hur det går till med försäkringar ifall nåt skulle ske medan du har hand om hundarna. Vem står för kostnader vid ev olyckor under den tid då du rastar? Finns det nån säkerhet där?

Och hur ska du bygga en kundkrets? Särskilt om det görs svart. Då måste du ju bli litad på.
    Och - om det görs svart kan du inte precis ha med det sen i ditt CV som ett jobb/en erfarenhet. Och starta företag är väl en process som både tar tid och kostar pengar.

Det är helt enkelt en tuff bransch.
    Kan du erbjuda nåt extra? Utöver det vanliga? Som gör att du sticker ut? Det hade varit fördelaktigt.

Det GÅR säkert att göra, TS, om du vill. Men det kräver nog mycket arbete.

Lycka till!

• Marit86
    MoaElis skrev 2016-08-06 11:32:48 följande:

Jag orkar inte med mitt jobb längre... Nu har jag jobbat där i 1 år och jag är obeskrivligt less, mår väldigt dåligt av det. Givetvis har jag sökt andra jobb men jag har endast gymnasieexamen så det finns ju inte jättemycket att söka då. Jag har igen aning om vad jag ska plugga till heller, det är så svårt att veta vad man passar som/trivs inom/borde göra. Dessutom har jag ganska dåligt självförtroende så just nu känns det inte som jag klarar av en utbildning. Jag har däremot börjat tänka lite på, att i alla fall tillfälligt, börja jobba som hundrastare istället. Jag är dock väldigt osäker på om det går överhuvudtaget. Jag vill gärna höra vad andra, med kanske erfarenhet av det, tror.

Jag tänker om man får en nyckel av kunderna och åker runt och går ut med hundarna ca 30-60 min efter önskemål. Om hundarna bor i närheten av varandra kanske man kan gå ut med 2-3 hundar samtidigt. Bor dock i en mindre stad och det lär ju finnas en del hundrastare reden utöver hunddagis. Och om en måste starta företag också(?) måste en ju ta väldigt mycket betalt känns det som. Dock kanske bara det krävs om en tjänar väldigt mycket? Jag har ingen aning om hur det fungerar. De flesta jobbar svart har jag en känsla av.

Nu jobbar jag ca 30% (varierar lite) och tjänar runt 10 tusen i månaden. Så minst det vill jag ju kunna tjäna på detta, gärna mer givetvis. Jag har hundvana, tränar mina egna hundar och så vidare, så jag har ju ett intresse och tänker inte enbart i pengar som det kanske låter som nu. 

Känner några som jobbat med detta tillfälligt. Det man inte tänker på ärbart det är väldigt slitigt att gå tex 5 timmar per dag 5 dagar per vecka.

Dessutom ja, du måste ha företag eller registrera dig på tex bolagskraft.se eller något annat system. De betalar då in arbetsgivaravgifter, skatter mm och tar tex 10% av pengarna i avgift, då får du ut typ hälften som vit lön. Men man får motion! :)
  • MoaElis

Ja alltså, jag har ingen aning om hur företag och så fungerar så det vet jag inte riktigt om jag skulle klara av. Hälften av den lilla lön man kan få av att vara hundrastare känns det inte som en kan klara sig på. 

Det extra jag skulle kunna erbjuda är kanske att foto hundarna också. Aktivera på olika sätt också kanske.

• MoaElis

Putt. Jag tar gärna emot fler erfarenheter/tankar. Jag räknade lite på det och inser att jag behöver tjäna runt 20 tusen, för att tjäna 10. Med skatt och det antar jag blir ett måste, även om jag kan tänka mig att de flesta struntar i det. Jag får ju nästan kolla upp intresset och boka in kunder innan jag ev säger upp mig...

Kom fram till att jag nästan måste ha 3 hundar hemma också, för det blir ganska orimligt att gå ut med så många hundar jag måste för att få ihop 10 tusen (med skatten avdragen). Det blir väl kanske iofs inga problem om det är småhundar, samt tikar. Oroar mig lite över att intresset kanske inte är så stort bara, bor som sagt i en lite mindre stad. Jätteliten är den dock inte så visst kan det kanske gå om jag hittar rätt ställen att annonsera ut min tjänster på. I facebook grupper når en kanske åt till flest.

Svar på tråden Jobba som hundrastare?