• myrslok

Ni som födde barn i v.36

Vet att rubriken prematur kan vara lite missvisande då man kanske ej räknas som prematur i v. 37 ( 36+5).

Kom dock över en tråd här om alla som fött i v. 36 & blev så förundrad över hur stora skillnader det var på barnen gällande vikt etc. Vissa barn vägde 3,7 och va helt klara medan andra låg på knappt 2kg fortfarande och hade problem med att hålla värmen , äta etc.

Min fråga är till er som fått barn i v. 36+ och fått små barn. Fick ni gå på Tul ? Eller hade ni helt normala graviditeter för att sedan plötsligt föda 3 v tidigt och barnen visade sig vara omogna och mindre än snittet? Frågan gäller er som fått ett barn alltså ej tvillingar.

• Svar på tråden Ni som födde barn i v.36
  • augustibebis2016

Min dotter kom 37+2 och har därmed precis passerat gränsen för prematur (36+6) Hon var 50 lång och vägde 3000 g. Precis på normalkurvorna i princip :)

• FruNyfiken

Mitt första barn föddes v.36.
    Vi var på TUL en vecka innan hon föddes för att min mage inte växt på flera veckor. De mätte henne till att väga ca 3 kg. När de också kontrollerade flödet i navelsträngen så de att hon nästan inte fick någon näring alls, "men eftersom hon vägde 3 kg, fick hon det hon behövde".
    En vecka senare föddes hon och visade sig väga strax över 2 kg. De hade mätt fel! Efteråt sa de att de borde mätt igen efter att ha sett det dåliga flödet och hade de de sett vad hon egentligen vägde, hade de satt igång förlossningen!
    Vi låg tre veckor på prematuren, främst för att det var svårt att få upp henne i vikt.

• myrslok
    augustibebis2016 skrev 2016-08-06 13:17:40 följande:

Min dotter kom 37+2 och har därmed precis passerat gränsen för prematur (36+6) Hon var 50 lång och vägde 3000 g. Precis på normalkurvorna i princip :)

Grattis! Då fick du nyligen ? Jag är själv i v. 36+5 och har haft jätte jobbig graviditet så hoppas på fl nästa vecka då hon anses vara helt klar, men blir så förvånad när jag läste att så många bebisar som fötts i v37 var så små och omogna fortfarande så tänkte om det är vanligt?!
  • myrslok
    FruNyfiken skrev 2016-08-06 13:22:46 följande:

Mitt första barn föddes v.36.

Vi var på TUL en vecka innan hon föddes för att min mage inte växt på flera veckor. De mätte henne till att väga ca 3 kg. När de också kontrollerade flödet i navelsträngen så de att hon nästan inte fick någon näring alls, "men eftersom hon vägde 3 kg, fick hon det hon behövde".

En vecka senare föddes hon och visade sig väga strax över 2 kg. De hade mätt fel! Efteråt sa de att de borde mätt igen efter att ha sett det dåliga flödet och hade de de sett vad hon egentligen vägde, hade de satt igång förlossningen!

Vi låg tre veckor på prematuren, främst för att det var svårt att få upp henne i vikt.

Oj! Va du i v.36+ eller 35+? Magmåttet hade alltså stannat av helt nånstans runt v. 33-34 ? Blir på riktigt så himla arg och ledsen när man hör om slarv från sjukvården. Förstår inte hur de tänkte när de enbart mätte en ggn trots det dåliga flödet. De mätte min son fel också med nästan 1 kg, fast han vägde ett kg mer än beräknat . Grattis till bebisen och tur att allt gick bra ändå .
  • Mrs Green

Min tjej föddes visserligen i 37+0 men hon var 46 cm och vägde 2,8 kg.

• pmica

Mina barn är född i v36+6, 36+4, 36+4. Alla tre var runt 47 cm och vägde ca 2900. Normalt.

Vet inte varför jag får mina barn så tidigt, har haft lätta graviditeter, inga förvärkar och sen oerhört snabba förlossningar, har alltid vart helt öppen när jag kommit in. Senast hann jag vara på förlossningen i 15 min.

Återstår att se om 4an som vi väntar nu följer samma mönster.

• MammAmma

Min dotter föddes i v 36+4, både hon och jag var friska så det fanns ingen uppenbar anledning. Vattnet gick bara plötsligt när jag satte mig upp för att gå på toa på natten.

Hon vägde 2760g och var 48cm lång. Hon höll inte värmen så bra, men det har inget av mina barn gjort det första dygnet. Hon fick sova bredvid mig i sängen under mitt täcke första natten.

Jag har en bekant som fick barn samma år min dotter föddes, hennes son föddes också i v 36+4 och vägde ca ett halvt kilo mer än min tjej men han fick ligga i kuvös.

• myrslok
    Mrs Green skrev 2016-08-06 13:30:18 följande:

Min tjej föddes visserligen i 37+0 men hon var 46 cm och vägde 2,8 kg.

Grattis till liten. Va hon mogen annars? Kunde hon amma , andas själv och hålla värmen ?
  • viseversa

Dotter född v 36+0 vägde 3222gr 49cm lång. Hade svårt att suga och hålla värmen. Dock behövdes ingen kuvös men hon skulle ligga i en värmefilt hela tiden för att inte bli kall. Låg inne i 6 dagar med henne innan vi fick åka hem.

• NollÅtta

Min dotter föddes iofs i v 37+3, men hon var 49cm lång och vägde 3100 g. Hade inga problem med att hålla värmen eller andas själv. Amningen kom igång som den skulle. Vi åkte hem fr bb efter 2 dagar.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Tirem

Sonen föddes i vecka 36+2 och var 50 cm och vägde 4030 gram, en jäkla tur att jag inte gick tiden ut

• myrslok

[quote=76859969][quote-nick]Tirem skrev 2016-08-06 16:01:16 följande:[/quote-nick]Sonen föddes i vecka 36+2 och var 50 cm och vägde 4030 gram, en jäkla tur att jag inte gick tiden ut [/quote

Haha omg tänk om du hade gått över tiden. Min pojke vägde 4,5 kg, men han kom i v.42+1.

• augustibebis2016
    myrslok skrev 2016-08-06 13:23:24 följande:
    Grattis! Då fick du nyligen ? Jag är själv i v. 36+5 och har haft jätte jobbig graviditet så hoppas på fl nästa vecka då hon anses vara helt klar, men blir så förvånad när jag läste att så många bebisar som fötts i v37 var så små och omogna fortfarande så tänkte om det är vanligt?!
    Tack!! Ja i onsdags :) Kag blev igångsatt pga en skitgraviditet. Min tjej var helt mogen!
  • hrewak

Födde i v36+0. Hade gjort TUL innan (v35 nåt) pga havandeskapsförgiftning men minns inte vad dom sa då för beräknad vikt, men har för mig att dom pratade att hon beräknades vara >20% för liten. Blev till slut igångsatt då jag blev sämre och till slut kom hon med akut snitt. 2200 g och 48 cm.
    Hon tilläggsmatades tiden på BB, men annars inga problem. Ingen extra vård överhuvudtaget. Åkte hem efter kanske 3-4 dygn. Dock har hon fortsatt vara liten, men det kan ju även bero på stora problem med maten som började när hon var 6 månader :/

• MammAmma

Glömde ett par frågor... Vi hade inte heller några problem med att komma igång med amningen och hon gick upp väldigt snabbt och fort (tjock som fan rent utsagt, vid 3 mån). Jag tror att min bröstmjölk var extra fet eftersom hon var lite tidig och liten, hon var seriöst så tjock som bebis att hon knappt kunde röra sig, hon helammades till 8 mån pga det xD

Vi fick åka hem efter tre dygn.

Svar på tråden Ni som födde barn i v.36