• Clara 85

    Föräldrar med döttrar som har asberger/adhd se hit!

    Hej allihopa!

    Jag har en dotter på 7 år som ska börja i första klass nu i augusti. Jag misstänker starkt att hon har adhd och/eller asberger eller åtminstone drag av det. Jag har själv fått diagnosen ADD med autistiska drag i 26 års ålder så är väldigt insatt i ämnet och kan relatera till mycket. Men saken är den att jag tycks vara den enda vuxna i min dotters närhet som ser dom för mig väldigt tydliga tecken på dessa diagnoser.

    Att tillägga är att jag vet hur fruktansvärt viktigt det är att uppmärksamma dessa diagnoser i tid så att man kan få rätt hjälp och stöd innan självkänslan når botten. Känner mig lite frustrerad att ingen annan ser det som för mig är så uppenbart. Känner mig som en nojig hönsmamma i andras ögon.

    I skolan ser dom inga problem eller svårigheter som tyder på att hon skulle ha någon funktionsnedsättning. Men det dom beskrivit lite för mig (då jag frågat specifikt om detta) men som dom inte ser som något större problem tycker jag låter som tecken på det.

    Så jag undrar om ni som har barn (framförallt flickor) kan hjälpa mig att tyda dom tydliga tecken jag ser hos min dotter och kanske kan beskriva hur era barn upplevdes av er och skolan innan dom fick sin diagnos/diagnoser.

    Sånt som jag upplever:

    * Väldigt självcentrerad. Alla lekar ska vara på hennes villkor och blir det inte som hon vill eller tänkt sig så blir hon väldigt arg, sur eller ledsen. Leker bäst med yngre barn eftersom hon kan styra och ställa mer då.

    * Ska väldigt ofta hävda sig själv och ska vara bäst på allt och blir sur om hon förlorar.

    * Hon har senaste året blivit väldigt stressad då det är för mycket barn och kan då få hysteriska utbrott. Men dessa utbrott får hon då hon tex har för mycket barn hemma hos sig eller har kalas. Sist hon var bortbjuden på kalas så hade hon gått iväg och satt sig för sig själv och lekt i ett annat rum medan dom andra barnen kollade på film.

    * Upplever att hon kan leka bra då hon är hos en kompis, men så fort hon kommer hem blir hon på dåligt humör, ledsen sur och irriterad och kan få utbrott.

    * Borta kan hon vara på en lagom aktivitets nivå (något över ibland men inte utmärkande). Men hemma är hon alltid fruktansvärt rastlös och kan inte sitta still. Hon springer upp och ner och när hon väl sitter still så sitter hon och sparkar och river ner kuddar från soffan och suckar och stönar. Sällan hon kan kolla på film hemma då hon går upp hela tiden och börjar göra andra grejer och håller på.

    * Säger ofta att hon känner sig orolig, ledsen och ensam (även fast hon har många kompisar)

    * Hon ser aldrig att hon gör något fel och skyller alltid ifrån sig. Kan inte ta att hon gjort fel utan försöker prata bort det eller får utbrott och tycker att jag "bara bryr mig om hennes kompisar".

    * Hon är väldigt stökig och drar fram saker hela tiden och far från en grej till en annan, utan att avsluta det hon påbörjat. Hon är även klumpig och välter ut och river ner saker ofta.

    * Hon låtsas ofta att hon är sjuk för att få komma hem från skolan, eller hittar på att hon är sjuk innan hon ska dit för att få stanna hemma. Anledningen till detta säger hon är att hon blir så himla trött i huvudet för att det är så mycket stök och ljud hela tiden.

    * Bajsar på sig flera gånger i veckan utan att märka något.

    * Kan inte sitta still och äta utan ska springa och hämta saker eller så sitter hon och vrider och vänder på sig och tok pratar så hon glömmer bort att äta så får ständigt påminna henne.

    * Hon har börjat hitta på saker och överdriva. Tex så sa hon att hon fått ett träd i huvudet på skolan då dom var ute i skogen, och att hennes lärare funderade på att ringa ambulans. Sedan kom det fram att hon fått en liten kvist i pannan som gett ett litet sår.

    * Hon accepterar inte att jag ser något annat barn än henne. När jag var och kollade på hennes avslutning så stod hon längst fram för att hålla koll så jag bara kollade på henne.

    Saker som skolan sagt (men inte tycker är något anmärkningsvärt):

    * Ett väldigt aktivit barn med mycket energi och alltid på språng "men inte så att hon far mellan golv och tak"

    * Svårt att ta instruktioner, måste ofta upprepa den ett flertal gånger.

    * Svårt att vänta på sin tur, vill alltid vara först och försöker ofta tränga sig före.

    * Kan ofta drömma sig bort på samlingarna.

    I övrigt är min dotter en väldigt social och pratglad tjej som inte är rädd att testa nya grejer. Hon älskar att stå i centrum och synas och höras. Hon är väldigt duktig verbalt och bra på att utrycka sig. Hon har mycket funderingar kring världen, döden, krig och om Gud. Hon kan bli väldigt känslomässig då hon kollar på film, speciellt om det är ett djur som dör eller om det är någon orättvisa. Hon kan då grina jättelänge och vara ledsen och nedstämd och fundera och grubbla över det i flera dagar.

    Är jag bara nojig eller har jag rätt att misstänka diagnos? Kom gärna med synpunkter och dela med er om hur era barn upplevdes jämfört med skola och andra runt om er.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Föräldrar med döttrar som har asberger/adhd se hit!
  • Clara 85

    Hej, och tack för svar!

    Vad skönt att ni fått påbörja utredning och förhoppningsvis kan få den hjälp och stöttning som er dotter behöver. Tror att man som förälder med diagnos kan snappa upp och se "symtomen" snabbare än andra.

    Alltid så med min dotter också, har hon sovit borta eller varit hos någon kompis över dan så blir det alltid utbrott, bråk och grin när hon kommer hem. Också får hon jättesvårt att komma till ro på kvällen.

    Har er dotter nämt något själv om hur hon upplever skolan?

    Min dotter har varit mycket så att hon hittar på att hon är sjuk för att få komma hem. Detta säger hon är för att hon inte orkar med skolan för det är så himla jobbigt och stökigt i huvudet, så hon vill komma hem och kunna vila hjärnan.

Svar på tråden Föräldrar med döttrar som har asberger/adhd se hit!