• Anonym (Korset)

Ska svenskar inte få bära kors nu heller?!

Vad fan är det som pågår i det här landet? Nu går Svenska Kyrkan ut och säger att vi inte ska bära kors för att det uppviglar till religionskrig. Är dom inte kloka?! Ska vi inte få visa sympati med prästen i Frankrike som fick halsen avskuren? Ska vi inte få visa att vi är kristna om vi nu är det? Ska galenskaperna detta land hittar på aldrig ta slut?

Jag är långt ifrån kristen men tror ta mig tusan att jag ska ta fram mitt halsband med guldkors som jag har fått en gång i tiden och bära det i alla fall!

• Svar på tråden Ska svenskar inte få bära kors nu heller?!
  • Anonym (Hanna)

Om du inte ens är kristen så påverkar det väl inte dig? Så varför säger du "vi"?

• Anonym (Korset)
    Näckrosen skrev 2016-08-06 17:48:36 följande:
    Det är INTE Svenska kyrkan som gått ut med den uppmaningen!
    Det stod ju det i en debattartikel i någon av dagstidningarna. Vem har gått ut med den då menar du?
    Anonym (Hanna) skrev 2016-08-06 17:49:11 följande:
    Om du inte ens är kristen så påverkar det väl inte dig? Så varför säger du "vi"?
    Jag vet många svenskar som går med kors utan att det betyder något speciellt för dom nödvändigtvis. Man kan ha fått ett kors i konfirmations-eller doppresent t ex och det är många, många ungdomar som konfirmerar sig utan att vara kristna. Jag har kors som jag har fått utan att vara kristen och det händer att jag går med det ibland. Dags att ta fram det nu!

• Anonym (Troende)

Alltså det var inte det som var frågan... Utan att svenska kyrkan inte ställer sig bakom det upprop tre personer ur svenska kyrkan startat med en uppmaning till alla troende att alltid bära korset synligt... 

Svenska kyrkan höll inte med om att det var rätt sätt att reagera och agera i frågan... De sa INGET om att man inte bör bära korset... Sen har högerreaktionära tidningar så som Fria tider, Avpixlat osv självklart vänt nyheten till något helt annat. Lustigt att de skall stå för det svenska men inte klarar av det där med den enklaste läsförståelsen. 

Och du som INTE är troende... Varför skall du bära korset?? Känns som hyckleri... Och som du använder det av fel anledningar... 

Som sagt man bär sitt kort FÖR något inte MOT något... Korset är ett kärlekens tecken men du vill bära det för att så hat.... 

?Alltså, jag vet inte. Det här med att kristna plötsligt ska börja bära kors som tecken för och emot nåt. Det är väl inget nytt egentligen, men uppmaningen känns uppviglande och okristligt i de motsättningar som redan råder.? skriver Svenska kyrkans kommunikationschef Gunnar Sjöberg i ett Facebookinlägg.

Men i ett blogginlägg skriver han sedan att han själv bär ett kors, och att han gör det med stolthet.  

Facebookinlägget har fått många positiva kommentarer, men en person skriver: ? Kan du möjligen förklara skillnaden mellan ditt sätt att bära kors och andras??

?Jag bär det med. Inte mot.? skriver Gunnar Sjöberg.

På vilket sätt han anser att de som tar ställning för världens förföljda kristna bär korset mot något vill han inte svara på, utan hänvisar, via Svenska kyrkans pressavdelning, till sitt blogginlägg.

Även prästen Anna-Karin Hammar ogillar kampanjen.

?Det finns helt tydligt i mittkors-aktionen ett tydligt glidande med identiteter. Påven bäst som vanligt på att stå upp för islam och muslimska systrar och bröder. Antjes tidigare analys av den dolda tankefiguren som ligger som en tyst förutsättning för alla dessa bloggar, artiklar och initiativ, behöver utmanas, fortsatt.? skriver hon i en kommentar till Gunnar Sjöbergs inlägg.

• Anonym (Troende)
    Anonym (Korset) skrev 2016-08-06 18:01:29 följande:
    Det stod ju det i en debattartikel i någon av dagstidningarna. Vem har gått ut med den då menar du?
    Anonym (Hanna) skrev 2016-08-06 17:49:11 följande:
    Jag vet många svenskar som går med kors utan att det betyder något speciellt för dom nödvändigtvis. Man kan ha fått ett kors i konfirmations-eller doppresent t ex och det är många, många ungdomar som konfirmerar sig utan att vara kristna. Jag har kors som jag har fått utan att vara kristen och det händer att jag går med det ibland. Dags att ta fram det nu!

Ja det nämndes lite löst i Expressen igår tror jag det var... men där räckte det med VÄLDIGT basilär läsförståelse för att se att vad som sades var att de motsatte sig en kampanj där man använder korset som något "emot" andra.... Korset är inte ett tecken på hat och motsättningar... 

Men du som inte är troende har svårt att förstå vad korset faktiskt betyder och varför det kan vara kränkande och förolämpande för oss kristna när andra kidnappar korset till en hatkampanj... 

• Anonym (Troende)

Och som sagt det är inte heller något som hela svenska kyrkan är enade kring men jag tycker de som opponerar sig mot "Mittkors" kampanjen har en vettig tankegång och jag sällar mig till dem helt enkelt. 

• Anonym (Korset)
    Anonym (Troende) skrev 2016-08-06 18:09:13 följande:

Ja det nämndes lite löst i Expressen igår tror jag det var... men där räckte det med VÄLDIGT basilär läsförståelse för att se att vad som sades var att de motsatte sig en kampanj där man använder korset som något "emot" andra.... Korset är inte ett tecken på hat och motsättningar... 

Men du som inte är troende har svårt att förstå vad korset faktiskt betyder och varför det kan vara kränkande och förolämpande för oss kristna när andra kidnappar korset till en hatkampanj... 

Ska man inte få gå med "Fuck Cancer" armband heller då om man inte själv har haft cancer? Det kanske är kränkande och förolämpande mot cancersjuka om man är fullt frisk att ha ett sånt armband?
  • Anonym (Troende)
    Anonym (Korset) skrev 2016-08-06 18:14:44 följande:
    Ska man inte få gå med "Fuck Cancer" armband heller då om man inte själv har haft cancer? Det kanske är kränkande och förolämpande mot cancersjuka om man är fullt frisk att ha ett sånt armband?

En VÄLDIGT stor skillnad. Fuck cancer osv är just en sak som är skapad mot något... Det är ett "stridsrop" mot cancern. Dessutom säljs de ju för att samla in pengar till Cancerfonden... 

Korset är något helt annat. Ett tecken på kärlek. Inget som man skall använda för att spä på hat och sånt... 

Att du inte förstår skillnaden är ytterligare ett bevis på varför du inte skall bära korset... Ta och smält ner det och gör något mer lämpligt att bära!

• Anonym (sluta)

TS, du är ju uppenbart ute efter att missförstå med flit! Du kan vända och vränga på detta hur mycket du vill men kontentan är att Svenska kyrkan givetvis är för att de som är kristna och vill, ska få bära sitt kors med stolthet, inte för att göra nåt slags statement för de som INTE är kristna som bara vill bråka.

• Pentra

Jag skulle inte bära ett fyllt kors i vilket fall som helst. Olika symboler har olika betydelser; och det fyllda korset betyder faktiskt "hämmande av levnad". ... Hälsningar, Pentra

Svar på tråden Ska svenskar inte få bära kors nu heller?!