• ssa123

Hur gör ni vid denna situation?

Våran tioårige son fick en ny mobil för typ tre fyra veckor sedan.

Sonen är inte jätteslarvig med sina saker men ibland är han lite 'i de blå' och tänker inte hela vägen.

Idag skulle han bära sin mobil samt en bok från bilen. Lägger mobilen på boken och när han böjer sig efter husnyckeln skjutsar mobilen i backen, landar på en sten och spricker. Obrukbar.

Sonen blir både jätteledsen och arg såklart.

Nu är jag och sambon lite oeniga hur vi ska lösa detta.

Sambon tycker han får vara utan mobil. Punkt!

Jag kan tycka att han ska få en ny. Det var ändå en olycka.

Dessutom spenderade sonen sista sparpengen på en airboard förra veckan så han har inte ett öre själv att lägga på ny.

Hur hade ni gjort detta?

Jag tycker det ska bli kännbart, men inte att han ska behöva vara utan tills han spart ihop till ny, då det skulle ta typ ett år.

• Svar på tråden Hur gör ni vid denna situation?
  • Carambolan

Jag skulle låta honom spara ihop till självrisken på försäkringen eller reparationen. Men jag hade nog erbjudit ovanligt generöst avlönade extra hushållsysslor för att vara snäll.

• Holma

Man har väl en försäkring när det är barn som har den?
    Det var ju en olycka inte med flit .

• Vickan I

Jag hade gett han en ny/lagat den. Det var en olycka och han brukar ju inte vara oförsiktig. Hade det dock hänt igen inom kort, då hade det blivit hårdare tag. Har självt tappat mobilen några ggr, men haft tur att den inte gått sönder då.

Alt att han får en ny nu, men får betala av med några veckopengar el vad han har framöver, men absolut inte hela summan.

• ssa123

Tog ingen speciell försäkring på telefonen då den kostade 2000 kr. Har dock annan försäkring som täcker men den har en självrisk på 1500 och mobilen kostar 1400 att laga (tror vi, så länge inget vi inte kan se själva också gått sönder)så nyttja försäkringen kändes inte aktuellt.

Det är heller inte hela världen att köpa en ny. Vi går inte under av det. Är mest att jag vill att det ska bli lite kännbart för sonen, men inte alltför hårt då det var en olycka

• Holma
    ssa123 skrev 2016-08-06 21:00:56 följande:

Tog ingen speciell försäkring på telefonen då den kostade 2000 kr. Har dock annan försäkring som täcker men den har en självrisk på 1500 och mobilen kostar 1400 att laga (tror vi, så länge inget vi inte kan se själva också gått sönder)så nyttja försäkringen kändes inte aktuellt.

Det är heller inte hela världen att köpa en ny. Vi går inte under av det. Är mest att jag vill att det ska bli lite kännbart för sonen, men inte alltför hårt då det var en olycka

Är väl kännbart nog att det hände ? Han gjorde det ju inte med flit .
  • Vickan I

Du skriver ju att han blev jätteledsen?! Räcker inte det? Varför straffa mer, det var ju en olycka. Hade han varit nonchalant och sagt att det bara var för er att köpa ny el ngt kan jag förstå att du tycker mer konsekvens behövs, men nu är han ju redan ledsen.

• karet

Köp en ny telefon men en billig som gör att han kan ringa och sms:a bara. Sen får han spara ihop till en ny och mot slutet av sparandet kanske ni kan lägga till lite pengar som belöning om han verkligen visat att han förstår att även olyckor "kostar".

• Holma
    karet skrev 2016-08-07 00:34:35 följande:

Köp en ny telefon men en billig som gör att han kan ringa och sms:a bara. Sen får han spara ihop till en ny och mot slutet av sparandet kanske ni kan lägga till lite pengar som belöning om han verkligen visat att han förstår att även olyckor "kostar".

Så olyckor ska straffas så hårt ?
  • Vinterankan

Hade det hänt hos oss hade vi nog haft samma diskussion där jag tyckt han skulle få en ny och sambon att han skulle få vara utan.

För det första var det en olycka och för det andra kan jag tycka att ni vuxna borde ha tänkt på att skaffa ett ordentligt skydd till telefonen sä att den inte gått sönder.

Ge sonen en uppgift typ dammsuga huset så får han jobba lite för det utan att det blir orimligt.

Svar på tråden Hur gör ni vid denna situation?