• mamma 86

Mitt barn vill spara allt

Jag har en 8 åring som har väldigt svårt att hålla ordning och reda. Det gör inte saken bättre att hon inte kan slänga eller ge bort saker. Hon sålde lite grejer på barnloppis men det gick knappt att få henne att ta med nått. Hon får nästan ångest och blir ledsen. Många av sakerna rör hon aldrig men ändå blir hon ledsen.

Vi har bra förvaring i hennes rum men vad hjälper det när det svämmar över av saker. Någon vars barn har samma problem? Tips? Jag får ibland rensa och slänga när hon inte är hemma men vill att hon också ska kunna göra det.

• Svar på tråden Mitt barn vill spara allt
  • Carambolan

Mitt tips är att ni börjar sätta saker i "karantän". Det gör jag ofta med grejer jag inte kan ta mig för att ge bort. Bestäm att ni bara ska ha ett visst antal olika leksaker/saker framme på samma gång, lägg resten i en låda och ställ i förrådet. En gång varje månad (eller vad som passar) tar ni fram lådan och låter henne byta saker. När nåt legat kvar i lådan i ett halvår är det troligen lättare att göra sig av med för gott...

• viseversa

Vi gör som du. Tar bort det vi VET att dom aldig leker med när dom inte är hemma. Än har dom inte frågat efter någon av dessa prylar. Sen ibland får dom ibland välja tex 10 mjukdjur VAR som ska vara kvar resten måste gå till myrorna8blir ändå 40 djur på 4 barn kvar). Och visst är det är mycket gnäll men man kan inte spara på allt. Hade vi sparat alla leksaker genom 9 år för 4 barn hade vi krälat i gångar nu.

Svar på tråden Mitt barn vill spara allt