• Anonym (Nervös)

Ni som opererat bort hemorrojder!

Jag lider av hemorrojder och analflikar och ska om en månad operera detta.

Min främsta fråga till er som gjort denna operation är hur det ser ut när det läkt ? Ser anus ut som ett normalt anus? De lämnar ju ganska stora öppna sår och blir ärren för synliga kan man ju lika gärna ha flikar.

Blev du sjukskriven? Hur var smärtan efteråt?

Väldigt tacksam om ni tar er tid att svara.

• Svar på tråden Ni som opererat bort hemorrojder!
  • Anonym (Tess)

Har tagit bort flikar, det var nog ca 6 år sen nu så jag minns inte exakt men kan åtminstone säga att jag tyckte inte att det var SÅ farligt efteråt. Visst gjorde det ont och blödde en del, men det gick lättare än jag trodde. Åt citodon i några dagar och sedan vanliga smärtstillande ett tag till. Behövde ej bli sjukskriven.

I mitt fall var det så att de inte kunde ta bort alla flikar, hade fyra stycken, utan de tog bort tre av dem. Läkaren förklarade att det berodde på att det kunde bli för mycket ärr som sedan kunde bli för stramt och orsaka smärta och problem senare.

Jag är dock väldigt nöjd med resultatet även om inte allt är borta. Det ser betydligt bättre ut i allafall, så det var absolut värt det.

• Anonym (Halle)

Tagit bort både och. Hade väldigt stora flikar så oavsett om det blivit ärr hade det varit värt det. Det behövde sys och tog rätt lång tid att läka. Behövde vara sjukskriven ca 1,5 v. Tror jag var ok efter två v., men läkt efter ytterligare några v. Ångrar mig absolut inte, det var väldigt besvärande med flikarna. Jag är nöjd med resultatet. Inre hemorrojder tog jag bort med gummibandsbehandling. Det var ingenting i jämförelse! Något dygn på smärtstillande sedan märkte jag knappt av det.

• Anonym (H)

Min man har opererat bort hemorrojder. Och han tyckte att det blev så mycket bättre efteråt.. Dock ska du passa dig efteråt då de kan komma tillbaka. Har man haft hemorrojder en gång kan man få de lätt tillbaka. Så det är inte "permanent", äter min man för mycket av stark mat,torr mat osv så känner han direkt att anuset börjar göra ont.
    Så tänk på det i framtiden, ifall du inte kommer vilja ha de tillbaka.

Lycka till.

• Anonym (Skäms)

Hur går man tillväga? Måste man visa upp det på vårdcentralen först för att få remiss eller räcker det att man talar om besvären? Bor i ett litet samhälle och det känns jobbigt att behöva göra detta på lokala vårdcentralen. Har grämt mig över detta så länge. Men jag måste verkligen ta tag i detta då det är svårt att hålla det rent efter avföring. :( jag har flikar efter hemorrojder som jag fick under graviditeten.

• Anonym (Halle)

Du får nog räkna med att behöva visa upp det för att de ska kunna bedöma om de ska remittera dig.men tänk på att detta är ett jättevanligt problem som de ser massor av på en vårdcentral.!

Om du inte vill gå till dina bekanta på den lokala vårdcentralen så boka tid på en vårdcentral i närmsta stad då istället?det kan väl inte vara jättelångt bort?

Anonym (Skäms) skrev 2016-08-06 21:57:20 följande:

Hur går man tillväga? Måste man visa upp det på vårdcentralen först för att få remiss eller räcker det att man talar om besvären? Bor i ett litet samhälle och det känns jobbigt att behöva göra detta på lokala vårdcentralen. Har grämt mig över detta så länge. Men jag måste verkligen ta tag i detta då det är svårt att hålla det rent efter avföring. :( jag har flikar efter hemorrojder som jag fick under graviditeten.

• Anonym (Halle)

Sedan är det väl lite skillnad på män som får det och kvinnor som fått det pga graviditet... Däremot kan det vara bra att veta att det kan återkomma om man blir gravid igen.

Anonym (H) skrev 2016-08-06 21:38:47 följande:

Min man har opererat bort hemorrojder. Och han tyckte att det blev så mycket bättre efteråt.. Dock ska du passa dig efteråt då de kan komma tillbaka. Har man haft hemorrojder en gång kan man få de lätt tillbaka. Så det är inte "permanent", äter min man för mycket av stark mat,torr mat osv så känner han direkt att anuset börjar göra ont.

Så tänk på det i framtiden, ifall du inte kommer vilja ha de tillbaka.

Lycka till.

• Anonym (lycka till!)
    Anonym (Nervös) skrev 2016-08-06 20:59:05 följande:

Min främsta fråga till er som gjort denna operation är hur det ser ut när det läkt ? Ser anus ut som ett normalt anus? De lämnar ju ganska stora öppna sår och blir ärren för synliga kan man ju lika gärna ha flikar.

menar o undrar du om anus kommer se ut då du har sex (kanske på dina fyra) alt om du kan fortsatt ha analsex utan problem? det är lite individuellt, svaret kan vara annorlunda från fall till fall
  • Anonym (H)
    Anonym (Halle) skrev 2016-08-06 22:03:32 följande:

Sedan är det väl lite skillnad på män som får det och kvinnor som fått det pga graviditet... Däremot kan det vara bra att veta att det kan återkomma om man blir gravid igen.

Hemorrojder är hemorrojder, min mans syster har också fått pga graviditet. Nu har det gått några år och hon fick precis igen, fast hon inte är gravid..

Så nej det är ingen skillnad, har man haft det en gång så är största fallet att man får det igen. Oavsett om man är kvinna eller man. 90% personer som haft hemorrojder får tillbaka det. Man har mer chans att få de än någon som aldrig haft de.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (lycka till!) skrev 2016-08-06 22:10:32 följande:

menar o undrar du om anus kommer se ut då du har sex (kanske på dina fyra) alt om du kan fortsatt ha analsex utan problem? det är lite individuellt, svaret kan vara annorlunda från fall till fall

Ja jag undrar hur anus kommer se ut när det läkt. Ser det ut som ett normalt anus eller ser det konstigt ut och isåfall på vilket sätt?

Ja, undrar också om man kan ha analsex
  • Cl4udio
    Anonym (Nervös) skrev 2016-08-06 22:49:42 följande:
    Ja, undrar också om man kan ha analsex
    självklart du gör
  • Anonym (Ont!)

Jag har alltid haft problem med trög mage.

Vid graviditet ett så fick jag grad 4! av hemorrojder, dvs det värsta.. (Finns i 4 grader)

" Grad IV, hemorrojderna förblir prolaberade och går inte att reponera. Den prolaberade slemhinnan, som utsätts för nötning, genomgår skivepitel-metaplasi och antar ett gråvitt utseende. Samtidigt blir den yttre analhuden flikig och i de subkutant belägna venplexus kan trombotisering uppkomma."

Mina satt enbart i öppningen. Tänk dig en lila druvklase med 5 fullstora lila och hudfärgade druvor. Du känner dig lite konstant bajsnödig med för något sitter ju där och retar.

Operationen gick bra, men jag hade satans jävla ont efteråt och gick på citodon. Dock grina jag ändå vid toabesök. Sjukskrev mig själv 1v, försökte jobba på måndagen (blev opa:d på en fredag), men fick gå hem då ett toabesök fick mig att ligga raklång på golvet i kramper..

Hemorrojder inuti gör tydligen inte lila ont då du inte har någon känsel 5 cm upp i tarmen, men de yttre kan kännas väl...

Tar du citodon så tänk att äta laxerande saker och dricka mycket, citodon är förstoppande. (all morfin är det tror jag)

Å tro mig, du vill absolut inte sitta och behöva trycka efter en sådan operation..

Nu är jag gravid igen med förlossning snart och har fått tillbaka grad 4... Fasar för ytterligare en operation, men hellre det än att se ut som en babian i arslet och behöva duscha röven vid varje bajsbesök. Får byta underkläder 2 gånger dagligen pga det inte går att torka helt rent. + när man ej kan duscha så går det åt massa våtservetter och rövenhålet blir ju bokstavligen skinnflådd av allt torkade.

• Anonym (Nervös)
    Cl4udio skrev 2016-08-06 23:02:53 följande:

självklart du gör

Vad menar du med det?
  • Anonym (Halle)

Har du någon källa på detta eller är det enbart baserat på egna upplevelser?

För ingen av mina läkare har pratat om någon 90%-ig återfallsrisk... (Jag ska inte ha fler barn)

Anonym (H) skrev 2016-08-06 22:47:22 följande:

Hemorrojder är hemorrojder, min mans syster har också fått pga graviditet. Nu har det gått några år och hon fick precis igen, fast hon inte är gravid..

Så nej det är ingen skillnad, har man haft det en gång så är största fallet att man får det igen. Oavsett om man är kvinna eller man. 90% personer som haft hemorrojder får tillbaka det. Man har mer chans att få de än någon som aldrig haft de.

• Anonym (Halle)

Har svägerskan verkligen opererat bort dem? (Eller är det enbart att det gått tillbaka av sig självt en tid?)

Anonym (H) skrev 2016-08-06 22:47:22 följande:

• Anonym (H)
    Anonym (Halle) skrev 2016-08-07 07:40:02 följande:

Har du någon källa på detta eller är det enbart baserat på egna upplevelser?

För ingen av mina läkare har pratat om någon 90%-ig återfallsrisk... (Jag ska inte ha fler barn)

Läkare måste man vara för sig själv, läkare här i Sverige pratar oftast skit. Tyvärr så är det. Skickar iväg en hem med alvedon när man verkligen har ont någonstans.
    Du kan läsa all fakta på Google.
    Man kan tom ta bort hemorrojder själv, man behöver inte operera bort de. Allt beror på vad man äter det är därför man får hemorrojder. Man har tom större risk att få cancer i anuset när man opererar bort det.

Jag säger av egen upplevelse och fakta.
  • Anonym (Ont!)
    Anonym (H) skrev 2016-08-07 12:06:23 följande:

Man kan tom ta bort hemorrojder själv, man behöver inte operera bort de. Allt beror på vad man äter det är därför man får hemorrojder.

Jag säger av egen upplevelse och fakta.

Skitsnack att man kan ta bort grad 4 själv hemma.

Hur då? Vet du hur ont grad 4 gör som konstant är svullna och lila?

Dessutom trots bra kost kan du få hemorrojder, jag har varit noga med både vätska och laktulos och bra mat VARJE dag... Mina hemorrojder beror på graviditeten! Inte dålig kost.
  • Anonym (H)
    Anonym (Ont!) skrev 2016-08-07 13:18:27 följande:
    Skitsnack att man kan ta bort grad 4 själv hemma.

Hur då? Vet du hur ont grad 4 gör som konstant är svullna och lila?

Dessutom trots bra kost kan du få hemorrojder, jag har varit noga med både vätska och laktulos och bra mat VARJE dag... Mina hemorrojder beror på graviditeten! Inte dålig kost.
    Jag menar inte att man kan få hemorrojder pga dålig kost. Utan man får de ifall man äter för mycket torr mat. Alltså som inte innehåller mycket vätska. Torr mat behöver inte vara dålig kost, utan det har bara för lite vätska i sig. Grad 4 får man inte från "ingenstans" utan det är något du själv gjort. Man får inte grad 4 bara så där. Det börjar med grad 1, det börjar göra lite lite ont. Sen börjar det bli större och större.

Tro mig, finns mycket du kan äta hemma för att få bort de. Det är svårt ja, det gör ont ja. Men har man styrkan så kan man.

Detta är väldigt gammaldags förr kunde man inte springa direkt till doktorn.
    Finns många gammaldags "recept" man kan göra hemma för att eventuellt ta bort hemorrojder,hosta,feber osv osv.
    Så man behöver ex inte springa direkt till Apoteket och köpa medicin för 200kr.

Det man ska undvika är alls slags "stark" mat tom som innehåller lite peppar som ex inte du känner av. Man ska inte äta konservativa mat, ketchup, alkohol (säger ej att du gjort det) (nu säger jag vad man ska undvika). Hamburgare,pizza och all sån mat med mycket deg osv, man ska inte "trycka" för mycket när man sitter på toan då den lurar dig att du vill göra nummer 2, allt som innehåller ättika osv, allt som innehåller kolsyra.
    Det du kan äta för att få bort de. Ett glas varm mjölk med mycket honung (det ska vara söt), en sked fikon innan du äter något varje morgon.
    Mycket mat med vätska, koka två paket kamomill te (så det blir ca 5 liter vatten) lägg i en badkar och sitt i badkaret (vänta tills vattnet blir lite kall sitt inte om det är för varmt) ca 15-30 min varje dag i en vecka. Man ska dock göra ny kamomill te varje dag osv. Äta mycket söt frukt så som banan,vattenmelon osv.

Nu när man läser det så känns det som om det är "mycket" bara för man läser det på text. Gör man detta så känner man direkt inom några dagar att det börjar bli bättre. Och inom några veckor så är de borta.
    Tror att det var allt.

Haha så inte alla tror nu att jag är gammal bara för jag skriver "gammaldags" jag är 21år. Dessa recept har inte kommit från Sverige, så kanske därför man inte kan hitta sånt på Google. När man skriver "vad hjälper för att ta bort hemorrojder" ex.
  • Anonym (Halle)

Ja ja, suck. Du vet uppenbarligen inte riktigt vad du pratar om. Men att du är 21 förklarar kanske saken. Kom igen när du är 40 och har genomgått ett antal graviditeter varav kanske även någon tvillinggraviditet. Visst är graviditet självförvållat men ska man resonera så så får vi väl alla låta bli att skaffa barn pga risk för hemorrojder då.

Anonym (H) skrev 2016-08-07 14:33:07 följande:

Jag menar inte att man kan få hemorrojder pga dålig kost. Utan man får de ifall man äter för mycket torr mat. Alltså som inte innehåller mycket vätska. Torr mat behöver inte vara dålig kost, utan det har bara för lite vätska i sig. Grad 4 får man inte från "ingenstans" utan det är något du själv gjort. Man får inte grad 4 bara så där. Det börjar med grad 1, det börjar göra lite lite ont. Sen börjar det bli större och större.

Tro mig, finns mycket du kan äta hemma för att få bort de. Det är svårt ja, det gör ont ja. Men har man styrkan så kan man.

Detta är väldigt gammaldags förr kunde man inte springa direkt till doktorn.

Finns många gammaldags "recept" man kan göra hemma för att eventuellt ta bort hemorrojder,hosta,feber osv osv.

Så man behöver ex inte springa direkt till Apoteket och köpa medicin för 200kr.

Det man ska undvika är alls slags "stark" mat tom som innehåller lite peppar som ex inte du känner av. Man ska inte äta konservativa mat, ketchup, alkohol (säger ej att du gjort det) (nu säger jag vad man ska undvika). Hamburgare,pizza och all sån mat med mycket deg osv, man ska inte "trycka" för mycket när man sitter på toan då den lurar dig att du vill göra nummer 2, allt som innehåller ättika osv, allt som innehåller kolsyra.

Det du kan äta för att få bort de. Ett glas varm mjölk med mycket honung (det ska vara söt), en sked fikon innan du äter något varje morgon.

Mycket mat med vätska, koka två paket kamomill te (så det blir ca 5 liter vatten) lägg i en badkar och sitt i badkaret (vänta tills vattnet blir lite kall sitt inte om det är för varmt) ca 15-30 min varje dag i en vecka. Man ska dock göra ny kamomill te varje dag osv. Äta mycket söt frukt så som banan,vattenmelon osv.

Nu när man läser det så känns det som om det är "mycket" bara för man läser det på text. Gör man detta så känner man direkt inom några dagar att det börjar bli bättre. Och inom några veckor så är de borta.

Tror att det var allt.

Haha så inte alla tror nu att jag är gammal bara för jag skriver "gammaldags" jag är 21år. Dessa recept har inte kommit från Sverige, så kanske därför man inte kan hitta sånt på Google. När man skriver "vad hjälper för att ta bort hemorrojder" ex.

• Anonym (H)
    Anonym (Halle) skrev 2016-08-07 17:59:51 följande:

Ja ja, suck. Du vet uppenbarligen inte riktigt vad du pratar om. Men att du är 21 förklarar kanske saken. Kom igen när du är 40 och har genomgått ett antal graviditeter varav kanske även någon tvillinggraviditet. Visst är graviditet självförvållat men ska man resonera så så får vi väl alla låta bli att skaffa barn pga risk för hemorrojder då.

Va? Det är nog du som inte vet vad du pratar om? Du förstår inte att jag sett folk gå igenom det osv? Och ja jag visste att någon skulle hacka sig på min ålder.
    Tro inte att alla 21 åringar är dumma. Det är nog du som är dum som tror att man måste springa till läkaren för minsta lila. Vet ej hur du är född,uppväxt osv värkar som om du är uppväxt med att få hjälp från andra för minsta lila. Du kan inte tänka dig att ha alla runt om kring dig fram tills du dör. Någon gång måste du stå på egna ben.
    Jag pratar från egna erfarenheter, när du väl har någon erfarenhet då kan du börja prata. Hahaha det är som om du ska gå till läkaren och säga att han har fel ex? Du framstår som riktigt dum nu.

Ha det bra, orkar inte diskutera med dumma människor. :-*
  • Anonym (Halle)

Nej, den här diskussionen avslutar vi nu, det håller jag med om. Ditt inlägg talar för sig självt

Anonym (H) skrev 2016-08-07 18:27:02 följande:

Va? Det är nog du som inte vet vad du pratar om? Du förstår inte att jag sett folk gå igenom det osv? Och ja jag visste att någon skulle hacka sig på min ålder.

Tro inte att alla 21 åringar är dumma. Det är nog du som är dum som tror att man måste springa till läkaren för minsta lila. Vet ej hur du är född,uppväxt osv värkar som om du är uppväxt med att få hjälp från andra för minsta lila. Du kan inte tänka dig att ha alla runt om kring dig fram tills du dör. Någon gång måste du stå på egna ben.

Jag pratar från egna erfarenheter, när du väl har någon erfarenhet då kan du börja prata. Hahaha det är som om du ska gå till läkaren och säga att han har fel ex? Du framstår som riktigt dum nu.

Ha det bra, orkar inte diskutera med dumma människor. :-*

Svar på tråden Ni som opererat bort hemorrojder!