• Anonym (Ensam)

"Ingen" att bjuda på mitt bröllop..

Vi har varit tillsammans i 5 år nu, i januari friade han och om 6 månader blir det ett vinterbröllop. Sitter och planerar för fullt men kan inte njuta..

Jag har "ingen" att bjuda från min sida, han har otroligt mycket vänner och släkt - det kommer bli ett stort bröllop. Men jag har min syster, 2 nära tjej vänner som kommer vara brudtärnor och sen kanske 2-3 till vänner som jag vet kommer "dyka upp". Har nog kanske 5 stycken till att bjuda in, men hemskt osäkert att dom skulle komma. 

Jag tycker det är skit pinsamt att vara så ensam. Skäms verkligen över att knappt ha någon att bjuda! Känns som att det blir "hans" bröllop sen blir det "hans" fest. Han och hans vänner och släkt som firar och jag som bara släntrar efter... Känner inte ens hälften av hans parti eller ens träffat dom, då de är så många! Kommer känna mig som en främling på mitt egna bröllop. Och vill verkligen inte att han ska behöva "plocka" bort folk för att jag har några vänner.

Vet verkligen inte vad jag ska göra för att "komma" över det här så att jag faktiskt kan njuuuta av att jag ska gifta mig med min drömman.. någon som har något tips eller vettigt ord? 

• Svar på tråden "Ingen" att bjuda på mitt bröllop..
  • Anonym (Samma sits)

Åh, vad jag känner igen mig! Jag har en väldigt liten släkt, han har en väldigt stor. Han har MÅNGA mer eller mindre nära vänner, jag har ingen som jag skulle säga är nära och har ingen syster eller så som kan vara tärna heller. Har inget direkt råd att ge, men vill gärna se vad andra har att säga om hur man hanterar detta.

• Anonym (Ensam)

Sitter med den preliminära inbjudningslistan som består av cirkus 200 personer.. varav ungefär 10 är "mina" gäster.. Och då har vi redan tagit bort personer som kollegor, bekanta från gymmet och golfen osv på hans.. blää  

• Anonym (Förstår)

Ja så där skulle det säkert se ut på mitt bröllop också om jag skulle gifta mig någon gång i framtiden. Min vänskapskrets har blivit allt mindre med åren av olika naturliga skäl,likaså med släkten som finns i ett nära grannland och som jag inte umgås ned längre. Därför skulle jag föredra ett mindre bröllop för bara de allra allra närmsta,ett litet intimt men romantiskt bröllop,varför inte utomlands,i vackra underbara Santorini!

• Anonym (C)

Är väl inte så konstigt att det blir få gäster om man inte har så stor släkt. Jag har 8-9 vänner som jag skulle bjuda om jag skulle gifta mig. Om de skulle ha fast sällskap skulle ju dock siffran dubbleras... Kan det vara så att din mans vänner tar med någon och dina vänner kommer som singlar?

Men måste ni verkligen bjuda de personer som du aldrig har träffat? Ni har ju ändå varit tillsammans i 5 år... Förstår om det känns konstigt att fet kommer många som du aldrig har träffat...

• Anonym (Frun)

Försök tänka att hur härliga bröllop än är så är det egentligen inte de som räknas, utan äktenskapet!

Men skulle hans familj, släkt och vänner verkligen "utesluta" dig på ditt eget bröllop? Du är ju en del av hans familj och släkt nu, de är där för att fira ER och inte bara honom. Det är 6 månader kvar, försök ordna så att du kan träffa de du inte har träffat än och se vad du får för uppfattning, är de sådana människor som mobbar ut så bjud dem inte!

Ni kan ju också bestämma er för ett antal gäster, måste ni bjuda 200 så att det blir så snedfördelat? Bjud 40? Eller stick iväg och gift er själva på en strand någonstans och ha en drop-in fest när ni kommer hem? På en drop-in fest kommer det inte märkas vilka som är "dina" och vilka som är "hans" eftersom folk kommer och går.

• Anonym (Loppan)

Men kommer du inte känna dig trygg med dina gäster? Står du när dina syskon och övriga familj? Själv har jag inga syskon vilket kan kännas jobbigt om jag någon gång gifter mig. Inbillar mig att man tankar jättemycket trygghet hos riktigt nära släktingar.

Kan också tycka det är jobbigt med stora tillställningar med en massa okända människor. Men det brukar ju kännas betydligt enklare bara man har några riktigt goda vänner där. Man orkar ju mingla och ha roligt bara man kan landa hos sina nära och kära ibland. Så känner jag i alla fall.

Sedan kan jag tycka att du kan anstränga dig för att bjuda några gäster som du inte känner så himla väl om du vill balansera det lite. Någon av dem lär väl ändå tacka ja. Alltid kul med fest ju tänker de flesta. Kanske du har lite kul kollegor, bekanta, gamla studiekompisar och så som du inte ens tänkt på. På samma sätt kan din man försöka banta ner gästerna bara litegrann på din sida så du slipper bli helt överväldigad. Kompromiss liksom så att alla blir åtminstone lite glada och nöjda :)

• Anonym (Loppan)

Såklart är själva äktenskapet det viktigaste. Men förstår brudpar som även tycker att själva bröllopsfesten är viktig. Det är ju ett tillfälle att fira relationen och kärleken.

Om man ska ha ett bröllop är det viktigaste att man har ett bröllop som man gillar och mår bra av.

Vad exakt är det som gör dig modfälld? Är du avundsjuk på att din man har större umgängeskrets? Ledsen över att din är för liten? Eller känner du dig bara obekväm i stora folksamlingar där du inte känner någon?

• Arenaman

Jag känner verkligen med dig här och jag är rädd för att jag kommer att ha samma sits om jag skulle vara så lyckosam att jag får möjlighet att gifta mig i framtiden.

Jag tycker att du ska prata med din fästman, det är inte säkert att han ännu har förstått vilken obalans det är på antalet inbjudna från hans resp. din sida. Jag kan se två olika scenarion: antingen att han inser att du (liksom många andra) inte har riktigt så många människor omkring dig som han har eller så kommer han med förslag på personer som du inte har tänkt på att bjuda.

Om det blir så att det blir en obalans mellan antalet inbjudna tror jag att de flesta män (ni andra män, rätta mig om jag har fel) skulle välja att ändra upplägget på bröllopet. För jag har svårt att tänka mig att någon skulle vilja få sin blivande fru att känna sig allt annat än världens finaste på sitt bröllop.

• Frontline

Det var just därför vi körde en borgerlig vigsel.
    Frugans släkt kan man räkna på typ 2 fingrar och hennes vänner är inte så många heller.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lena

Varför bjuder ni folk du inte ens har träffat? Det är ert bröllop inte hans!

Svar på tråden "Ingen" att bjuda på mitt bröllop..