• BSBS

CSN fråga Snälla hjälp!

Hej!

Har nu frågat CSN,kommunen och skolan det är tänkt att jag snart ska börja på.

Jag saknar 3 HP poäng, dvs att klara 2 veckors heltidsstudier på högskola för att kunna söka CSN. Men jag ska nu gå en utb via Hermods komvux.

Jag får massor med inte svar som inte gör mig klokare. Någon som varit i en liknande sits som sen har fått ut CSN tex efter att ha klarat av motsvarande poäng dvs i komvux poäng 1 v/=20 poäng, jag skulle då behöva klara av 40 poäng på komvux?

Men jag får även höra att jag måste kunna uppvisa ett "betyg" på att jag klarat dessa? Går det att vis skolan tex skriva ett intyg som visar att jag deltagit och närvarat under 2 veckors tid och sen räcker det för att jag ska kunna få ut CSN eller kan det vara så att tiden inte spelar någon roll utan vissa delar av kursen är värda ett visst antal poäng och att jag då skulle behöva gå kanske flera veckor innan jag ev skulle kunna söka CSN?

• Svar på tråden CSN fråga Snälla hjälp!
  • Carambolan

Tiden spelar ingen roll, du måste få godkänt betyg också. Ibland får man inget betyg förrän i slutet av kursen och då kan man behöva vänta länge, men ibland kan det finnas delmoment som betygsätts separat som de kan rapportera tidigare till csn.

• nnnnnnnn

Kolla upp s.k. orienteringskurser på VUX.

Det är kurser som bara kräver närvaro och prata med syv om upplägget, kanske kan du gå en 50 poängskurs på 2,5 vecka? Du får intyg och ej betyg, men det räcker för CSN.

Det brukar finnas i de mest varierande former och är kul och bra kurser. Värt att gå några veckor!

• mammatill6
    BSBS skrev 2016-08-07 18:47:07 följande:

Hej!

Har nu frågat CSN,kommunen och skolan det är tänkt att jag snart ska börja på.

Jag saknar 3 HP poäng, dvs att klara 2 veckors heltidsstudier på högskola för att kunna söka CSN. Men jag ska nu gå en utb via Hermods komvux.

Jag får massor med inte svar som inte gör mig klokare. Någon som varit i en liknande sits som sen har fått ut CSN tex efter att ha klarat av motsvarande poäng dvs i komvux poäng 1 v/=20 poäng, jag skulle då behöva klara av 40 poäng på komvux?

Men jag får även höra att jag måste kunna uppvisa ett "betyg" på att jag klarat dessa? Går det att vis skolan tex skriva ett intyg som visar att jag deltagit och närvarat under 2 veckors tid och sen räcker det för att jag ska kunna få ut CSN eller kan det vara så att tiden inte spelar någon roll utan vissa delar av kursen är värda ett visst antal poäng och att jag då skulle behöva gå kanske flera veckor innan jag ev skulle kunna söka CSN?

Du mpste läsa en hel kurs ovh få in betyg. Jag saknade en vecka, första kursen va på 6 veckor så det blev 6 veckor utan csn.
  • BSBS

Då får jag helt enkelt ge upp! Tack för svar :)

• nnnnnnnn
    BSBS skrev 2016-08-07 20:08:37 följande:
    Då får jag helt enkelt ge upp! Tack för svar :)
    Vad var det för fel med detta?

Kolla upp s.k. orienteringskurser på VUX.

Det är kurser som bara kräver närvaro och prata med syv om upplägget, kanske kan du gå en 50 poängskurs på 2,5 vecka? Du får intyg och ej betyg, men det räcker för CSN.

Det brukar finnas i de mest varierande former och är kul och bra kurser. Värt att gå några veckor!

• BSBS

Min utb börjar den 9:de aug kan inte vara på två platser samtidigt ej heller både dag och kväll då jag är ensamstående med mitt lilla barn.

• nuharjagbytt

Du ska söka CSN ändå det kan hända att de gör ett undantag så att du får bidrag och lån ändå. Sonen fick aldrig något ordentligt svar utan blev bara uppmanad att söka. Han fick trots att det saknades 5 poäng från högskola.

Åtminstone förut var det olika kvoter för högskola och gymnasium. Men det är kanske inte gymnasie nivå trots komvux?

• Anonym (Samma)

Hade samma problem förra året. Det var jättesvårt att få svar men tillslut fick jag reda på att bara jag läste NÅGOT så räknades det in, sålänge det var ett betyg på en avslutad kurs.

Om kursen du läser har enskilda moment som betygsätts och rapporteras in kan du be om ett intyg från läraren och skicka till CSN. Du behöver då inte vänta på att hela kursen avslutas.

Jag hade motsvarande 9 HP att läsa och kursen jag läste betygsattes när den var klar så intyg hjälper inte för min del. Nör jag läst klart de 15 som den var på kunde jag söka CSN dock.

• SockpuppetSweetiepie

Och: poängen räknas om.

Du kan alltså läsa komvuxpoäng fast det är högskolepoäng du saknar.

1,5 HP = 20 komvuxpoäng.

Det är bara att hoppa på utbildningen och hålla ut tills du fått in de saknade poängen.

• BSBS

[quote=76864156][quote-nick]SockpuppetSweetiepie skrev 2016-08-08 00:38:47 följande:[/quote-nick]Och: poängen räknas om.

Du kan alltså läsa komvuxpoäng fast det är högskolepoäng du saknar.

1,5 HP = 20 komvuxpoäng.

Det är bara att hoppa på utbildningen och hålla ut tills du fått in de saknade poängen.

Så kan det vara om det ev finns delmoment som jag kan klara av under tiden för att tillgodogöra poängen men det kan ta allt ifrån 2-6 veckor och ja ekonomin blir minst sagt lidande. Hade ingen aning om att 3 poäng skulle bli till ett sådant problem. Trodde i min enfald att 1,5 hp/vecka var heltid på högskola och 20 poäng/vecka komvux och att jag därmed skulle behöva klara av 2 veckors studier och därefter återigen vara berättigad csn men så är det visst inte.

Svar på tråden CSN fråga Snälla hjälp!