Har förskolan rätt att neka 15 timmar till min 3 åring?
Imorgon startar förskolan igen efter industrisemestern. Min 3 åring har dock inte vart på förskolan på snart 2,5 månader då vi haft han hemma mycket när syskonet föddes och sedan har sonen också vart sjuk så då kunde han inte heller gå.
Men dagen innan förskolan stängde innan semestern så var vi där i 2 timmar för att hälsa på kompisarna innan allt stänger. Då kom förskolechefen och sa att hon inte vill att våran son börjar för ens veckan efter att förskolan börjar, eftersom första veckan ska vara inskolning för nya barn på avdelningen och barn vars föräldrar jobbar.
Men asså, har förskolan rätt att neka min son sina 15 timmar? Vad jag läst har de rätt att välja vilka dagar han går när jag är föräldraledig, men läser inget om att de får ta bort timmarna. Vad gäller?
Kan tillägga att båda jag och sonen verkligen behöver de 15 timmarna nu, sonen för att få leka med andra barn (vi har inga han kan leka med där vi bor) och jag för att sonen är "väldigt mycket barn" och jag behöver ha en andningspaus och kunna lägga fokus på bebis som fått stå åt sidan under tiden sonen vart hemma.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-09 13:55
Vill förtydliga om folk läser att vi kommer ha hemma sonen denna veckan iaf, eftersom jag inte vill stöta mig med personalen, även om jag har rätt att ha han denna veckan så är det inte värt ev framtida konsekvenser.
När förskolechefen sa detta till mig innan semestern så tog jag det lite negativt för att jag upplevde att undertonen var att "ditt barn är jobbigt, vi vill ha lugn och ro när nya ska skolas in" även om hon inte sa så rätt ut. Kanske därför jag ville ha mitt ess i armen och känna att "jag har rätt" att han han på förskolan om JAG vill.
Men ja, som sagt. Vi kommer ha han hemma, det är ju "bara" en veckan till. Jag kommer dessutom vara med första dagen på förskolan nästa vecka så sonen inte bara känner sig "ivägskickad" efter 2,5 månads hemmavistelse.