• Randig

Har förskolan rätt att neka 15 timmar till min 3 åring?

Imorgon startar förskolan igen efter industrisemestern. Min 3 åring har dock inte vart på förskolan på snart 2,5 månader då vi haft han hemma mycket när syskonet föddes och sedan har sonen också vart sjuk så då kunde han inte heller gå.

Men dagen innan förskolan stängde innan semestern så var vi där i 2 timmar för att hälsa på kompisarna innan allt stänger. Då kom förskolechefen och sa att hon inte vill att våran son börjar för ens veckan efter att förskolan börjar, eftersom första veckan ska vara inskolning för nya barn på avdelningen och barn vars föräldrar jobbar.

Men asså, har förskolan rätt att neka min son sina 15 timmar? Vad jag läst har de rätt att välja vilka dagar han går när jag är föräldraledig, men läser inget om att de får ta bort timmarna. Vad gäller?

Kan tillägga att båda jag och sonen verkligen behöver de 15 timmarna nu, sonen för att få leka med andra barn (vi har inga han kan leka med där vi bor) och jag för att sonen är "väldigt mycket barn" och jag behöver ha en andningspaus och kunna lägga fokus på bebis som fått stå åt sidan under tiden sonen vart hemma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-09 13:55
    Vill förtydliga om folk läser att vi kommer ha hemma sonen denna veckan iaf, eftersom jag inte vill stöta mig med personalen, även om jag har rätt att ha han denna veckan så är det inte värt ev framtida konsekvenser.

När förskolechefen sa detta till mig innan semestern så tog jag det lite negativt för att jag upplevde att undertonen var att "ditt barn är jobbigt, vi vill ha lugn och ro när nya ska skolas in" även om hon inte sa så rätt ut. Kanske därför jag ville ha mitt ess i armen och känna att "jag har rätt" att han han på förskolan om JAG vill.

Men ja, som sagt. Vi kommer ha han hemma, det är ju "bara" en veckan till. Jag kommer dessutom vara med första dagen på förskolan nästa vecka så sonen inte bara känner sig "ivägskickad" efter 2,5 månads hemmavistelse.

• Svar på tråden Har förskolan rätt att neka 15 timmar till min 3 åring?
  • Dixie

Förskolan menar säkert att de inte kommer att ha möjlighet att ta emot ditt barn på bästa sätt - eftersom han har varit borta så länge behöver han kanske en "mini-inskolning" och eftersom de har inskolningar har de inte tid med en extra inskolning. 

För er del kan väl en veckan mer eller mindre inte göra någon större skillnad?! 

• Aileen Allannah

Kolla med kommunen, ibland kan det vara så att barn till föräldralediga inte får vara på förskolan under sommarlovet, och det är kommunen som avgör när terminen börjar.

Så fsk-chefen kan ha rätt.

• Anonym (beror på)

Det beror på kommunen, i vissa kommuner har man bara rätt till 15-timmars under skolterminerna, inte under skolloven, så då har de rätt att neka men så är det inte överallt, kolla typ på kommunens hemsida.

Fattar att det är lite jobbigt men om förskolan hade uttryck denna önskan hade jag nog gått med på den för att behålla en god relation. En vecka går fort och femton timmar är ändå lite. Gå till större lekplatser eller lekland eller museum eller något där treåringen kan leka tryggt för sig själv och du ägna dig åt bebisen, eller försök att träffa andra lediga med någon i samma ålder om det finns.

• Kerubmamman

Kommunerna verkar hantera föräldralediga kontra allmän förskola lite olika. 
    Betalar ni för platsen? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • MP88

Det beror lite på.. Har ni allmänförskola till ditt barn, det vill säga att ni har en avgiftsfri plats - då får ditt barn inte komma tillbaka till skolan förrens skolterminen börjar. Men har ni en plats som ni betalar för varje månad, då har förskolechefen inte rätt att neka ditt barn att komma till förskolan. Dock kan det vara som andra skriver att de inte kommer ha tid för ditt barn när de har andra inskolningar, men om fallet är så, så är det ingen bra förskolan!

• violis

Beror på , olika kommuner kan ha olika regler för de sk 15-timmars-barnen, nu vet jag inte om ditt barn fyllt 3 i år eller om han fyller 4 i år, dvs om du kan ha valt " allmän förskola" ,har du valt det så är det skolan terminstider som gäller ( samma sak om din kille fyllt 3 i år och du valt AF from i höst ) Sen kan rektorn ha en Önskan om att ditt ( och övriga barn sommhar småsyskon hemma) väntar med att komma tills en senare vecka, eftersom det första veckan efter sommarstängning oftast inte är full bemmaning på pedagoger ännu,några kan ha jobbat 1-2 veckor på sammanslagningen,några kan ha önskat 5 veckors semester ,alla avdelningar kanske inte är öppna och samtidigt kan det vara ett antal inskolningar ... Det du Kan göra är att be att få komma och hälsa på lite under utevistelsen som en liten " miniinskolnig " eftersom han varit borta så länge, det ger inte Dig mer tid till bebis men sonen kan få leka med kompisar och " springa av sig " lite- du o bebis får ju då vara kvar o kan sitta o vara " tråkiga" i ett hörn medans sonen leker någon timme- timmar med sina kompisar ( hos oss går vi tex ut ca 10 o är ute till 11.30 under den tiden kommer ofta barn sommvarit lediga 1-2 dagar o leker - vi som pedagoger har ju inte tid att sitta/stå o prata men det är ju inte det vesäntliga 😄 Som en liten bonus för oss så brukar dessa föräldrar prata lite med de "nya" föräldrarna och hjälper på så vis även oss med " inskolningen" av föräldrarna 😃)

• Carambolan

I min kommun är det fortfarande sommarlov en vecka till så inga 15-timmarsbarn börjar imorgon.

• Randig
    Kerubmamman skrev 2016-08-07 21:14:13 följande:

Kommunerna verkar hantera föräldralediga kontra allmän förskola lite olika. 
    Betalar ni för platsen? 

Ja vi betalar trots att han är 3 år sedan Juni månad. Det är en av sakerna jag också reagerat på när jag läste på kommunens sida, barn över 3 år ska få gå 15 timmar gratis. Så varför får vi fortfarande räkningar?
  • Alexi

Det brukar vara gratis 15 timmar from höstteminen och den har väl inte börjat ännu.

• Hedebris

Det beror på om ni betaler lovomsorg. Annars startar 15timmars när skolorna börjar. Hos oss om 2 veckor

Svar på tråden Har förskolan rätt att neka 15 timmar till min 3 åring?