• Mlady

    Dela upp dopet?

    Hej!

    Våran son skall döpas i min hemstad, ca 20 mil från där vi bor idag. För att slippa bråk pga. Att vissa i släkten inte kommer överens så måste vi "dela upp dopet". Min tanke är att släkt och vänner från min hemstad kommer på dopet som hålls där och att vi sedan har en enklare "namnfest" där vi bor nu. Kan man göra såhär eller blir det fånigt? Har många vänner här som jag vill ska komma men inte troligt att dom reser 20 mil för ett dop.

    Någon som vet hur vi kan lösa detta på bästa sätt?

  • Svar på tråden Dela upp dopet?
  • äldreochklokare

    jag kan tycka det blir lite fånigt. Vill ni ha ett riktigt dop i en kyrka så är det så ni gör. Om folk är så dumma att de inte skulle kunna avstå från bråk när de är på dop i en kyrka skulle jag faktiskt inte vilja anordna en extra tillställning för dem! De får väl visa  att de är vuxna människor, annars kan det vara. Så skulle jag tänka

  • Babyfeber
    äldreochklokare skrev 2016-08-08 10:16:52 följande:

    jag kan tycka det blir lite fånigt. Vill ni ha ett riktigt dop i en kyrka så är det så ni gör. Om folk är så dumma att de inte skulle kunna avstå från bråk när de är på dop i en kyrka skulle jag faktiskt inte vilja anordna en extra tillställning för dem! De får väl visa  att de är vuxna människor, annars kan det vara. Så skulle jag tänka


    Håller med dig
  • Fjäril kär
    äldreochklokare skrev 2016-08-08 10:16:52 följande:

    jag kan tycka det blir lite fånigt. Vill ni ha ett riktigt dop i en kyrka så är det så ni gör. Om folk är så dumma att de inte skulle kunna avstå från bråk när de är på dop i en kyrka skulle jag faktiskt inte vilja anordna en extra tillställning för dem! De får väl visa  att de är vuxna människor, annars kan det vara. Så skulle jag tänka


    Klokt! Håller med!

    Jag skulle göra exakt samma.
  • Mooomin

    Håller med ovanstående! Det är fånigt, folk ska kunna ta sig i kragen och hålla sams, eller låta bli att komma.

  • Mlady

    [quote=76864748][quote-nick]Mooomin skrev 2016-08-08 10:59:30 följande:[/quote-nick]Håller med ovanstående! Det är fånigt, folk ska kunna ta sig i kragen och hålla sams, eller låta bli att komma.[/

    Absolut. Det tycker jag också egentligen. Men vill inte utsätta min mamma för dem heller.. Känns som att det endast kommer bli spänt isåfall. Jag har inga problem med dessa släktingar men tyvärr har dom inte behandlat min mor väl.

  • nnnnnnnn

    Gör som ni vill.

    Dop ELLER namnfest.

    Och i inbjudan kan man ge förslag på billigare boende i närheten, så långväga gäster kan bo över vid behov.

    Tex:

    Vi ska ha namngivningsfest för XYZ
    Den xx/yy kl zz är ni välkomna på namngivningsfest. Vi håller festen hemma/i hyrd lokal.
    Var snäll och anmäl ifall du/ni kommer, hur många ni blir samt eventuell specialkost.


    Du som behöver övernattning är välkommen att höra av dej, vi har plats för 3 gäster - först till kvarn!
    Annars kan man hyra rum på vandrarhemmet (tel: 000-00 00 00), campa på ÅÄÖ-campin (tel: 111- 11 11 11) eller bo på Stadshotellet (tel: 222 - 22 22 22)

    Välkomna!

  • Mooomin

    Bjud inte dom då.


    Mlady skrev 2016-08-08 11:06:07 följande:

    [quote=76864748][quote-nick]Mooomin skrev 2016-08-08 10:59:30 följande:[/quote-nick]Håller med ovanstående! Det är fånigt, folk ska kunna ta sig i kragen och hålla sams, eller låta bli att komma.[/

    Absolut. Det tycker jag också egentligen. Men vill inte utsätta min mamma för dem heller.. Känns som att det endast kommer bli spänt isåfall. Jag har inga problem med dessa släktingar men tyvärr har dom inte behandlat min mor väl.


  • Lia4
    Mlady skrev 2016-08-08 11:06:07 följande:

    [quote=76864748][quote-nick]Mooomin skrev 2016-08-08 10:59:30 följande:[/quote-nick]Håller med ovanstående! Det är fånigt, folk ska kunna ta sig i kragen och hålla sams, eller låta bli att komma.[/

    Absolut. Det tycker jag också egentligen. Men vill inte utsätta min mamma för dem heller.. Känns som att det endast kommer bli spänt isåfall. Jag har inga problem med dessa släktingar men tyvärr har dom inte behandlat min mor väl.


    Men varför bjuda dom då överhuvud taget?
  • Fjäril kär

    Jag skulle skriva en inbjudan såhär:

    "xy välkomnas på dop i Zstads kyrka n/n kl 14 med efterföljande dopkalas i församlingsgården. De som inte kan/vill närvara är hjärtligt välkommen hem till oss på öppet hus den n/n mellan 14 och 16 , det bjuds på enklare fika.

    För övernattning i samband med dopet rekommenderar vi Xhotell eller Vandrarhemmet , se bifogad info"

    Sen får helt enkelt gästerna själva avgöra.

  • Fjäril kär

    Finns det risk för tjafs oavsett hur ni gör skulle jag göra dopet till en familjestund och bara ha respektive föräldrar med och ingen annan.

    Dropin-fika nån vecka senare och bara muntligt inbjudet.

  • Alexi
    Mlady skrev 2016-08-08 11:06:07 följande:
    [quote=76864748][quote-nick]Mooomin skrev 2016-08-08 10:59:30 följande:[/quote-nick]Håller med ovanstående! Det är fånigt, folk ska kunna ta sig i kragen och hålla sams, eller låta bli att komma.[/

    Absolut. Det tycker jag också egentligen. Men vill inte utsätta min mamma för dem heller.. Känns som att det endast kommer bli spänt isåfall. Jag har inga problem med dessa släktingar men tyvärr har dom inte behandlat min mor väl.
    Men bjud inte de då? Om de har betett sig illa mot din mamma är det väl en utmärkt anledning att inte bjuda dem.

    Och man måste inte bjuda massa vänner på ett dop. Vi har haft enbart närmsta släkten och det har varit jättebra.
  • Mlady
    Fjäril kär skrev 2016-08-08 11:14:33 följande:

    Jag skulle skriva en inbjudan såhär:

    "xy välkomnas på dop i Zstads kyrka n/n kl 14 med efterföljande dopkalas i församlingsgården. De som inte kan/vill närvara är hjärtligt välkommen hem till oss på öppet hus den n/n mellan 14 och 16 , det bjuds på enklare fika.

    För övernattning i samband med dopet rekommenderar vi Xhotell eller Vandrarhemmet , se bifogad info"

    Sen får helt enkelt gästerna själva avgöra.


    Tack! Bra idé :) !!
  • Mlady
    Alexi skrev 2016-08-08 11:17:56 följande:

    Men bjud inte de då? Om de har betett sig illa mot din mamma är det väl en utmärkt anledning att inte bjuda dem.

    Och man måste inte bjuda massa vänner på ett dop. Vi har haft enbart närmsta släkten och det har varit jättebra.


    Nej, jag önskar att det var så enkelt. Finns såklart massor av bakgrundshistoria men kort och gott: Min pappa var otrogen mot min mamma och lämnade henne med min yngre bror och har sen dess struntat i oss totalt. Min farmor och min mamma har väll egentligen aldrig kommit överens. Farmor har skyllt otroheten på min mamma och skyddat sin son. Trots detta så bryr hon sig väldigt mycket om mig och min son.. Hör av sig ofta och kommer med presenter, lånar ut sina sommarställen till oss bland annat. Dock är min mamma alltid viktigast för mig och det var därför jag valde att ha dopet i min hemstad. Men att bjuda på fika/mat här hemma efter dopet var ingen dum idé som jag fick som tips här ovanför.
Svar på tråden Dela upp dopet?