Inlägg från: Norrlandskvinnan |Visa alla inlägg
  • Norrlandskvinnan

Utredning på gång, stötta varandra?

Hej, vilken trevlig "tråd"! 
    Jag vill gärna ta del av era resor, och ni får gärna ta del av min! =) 

Jag och min sambo bestämde oss för ca 2 år sedan att börja försöka skaffa barn. Vi började ha samlag 2-3 ggr/v, vilket jag tycker är ganska krävande just för att ibland tycker jag att det känns som att man ska ha sex bara för att man annars kan missa att bli gravid. Nåja, iallafall så när vi hade försökt ett halvår, så fick jag cellförändringar på min livmordertapp jag skickades då till kvinnokliniken där man gjorde ett ultraljud och såg då massor med ägganlag. Läkaren frågade då om vi hade testat länge att bli gravida? Han misstänkte då PCO, han tog prover där alla var ok. Han tyckte då att vi skulle fortsätta och prova i 2 år. Och nu står vi här, nu har det gått 2 år och inga barn. Vi var på kvinnokliniken förra veckan, det gjordes ett ultraljud där allt såg bra ut (förutom en massa ägganlag), prover togs (nu väntar jag ivrigt på provsvar). Kan ju tillägga att jag tidigare har haft oregelbunden mens men har nu de senaste 3 månaderna haft regelbunden mens med ägglossning. Min sambo skall lämna spermaprov om 2 veckor, efter det ska dem ta ställning till fortsatt handläggning! Så spännande!!!!

Jag hoppas verkligen på bebis snart. =)

• Norrlandskvinnan

Var förra veckan på kvinnokliniken och träffade en gynekolog, en utredning startades. Prover togs och VUL gjordes. 

Loggade in på 1177 för att kolla provsvaren idag, då hade läkaren skrivit att proverna visade på att jag inte haft någon ägglossning denna månad, trots positivt ägglossningstest. Skall lämna nya prover nästa vecka + att sambon ska lämna spermaprov. Har nu upplevt att ägglossningsstickerna har visat falskt positivt? 

• Norrlandskvinnan

okej! Gjorde ett ägglossningstest idag som var positivt, skumt! två positiva ägglossningstest på samma cykel med över 2 veckets mellanrum! 

Hoppas att dom har någon bra lösning så att ni får behålla graviditeten. Håller tummar och tår! =)

• Norrlandskvinnan
    Nykär15 skrev 2016-10-14 21:29:24 följande:

Man kan ha nästan positivt äl-test även vid mens, så inget konstigt eg :) när ska du ha mens? Även vid graviditet brukar äl-test vara starka.

Om jag ska lita på mitt första ägglossningstest så skulle jag ha fått mens i måndags alltså 10/10. Men jag har rätt oregelbunden mens, så jag ser det inte så konstigt att mensen inte har kommit. Och sen så tänker jag så här, jag var ju VUL den 5/5, borde inte läkaren ha sett en graviditet isånnafall om det skulle ha varit en? Och skulle inte S-LH ha stigit då? =) 
  • Norrlandskvinnan
    Madeeleenee skrev 2016-10-16 13:48:01 följande:
    Jag är ingen expert men det tar ju ett tag innan det går att se en graviditet på ultraljud.. vet inte hur många veckor det handlar om dock?
    Gjorde ett graviditetstest igår, som var negativt! Kunde inte hålla mig. :) Så det är nog bara min menstruationscykel som lever ett eget liv! 
  • Norrlandskvinnan
    Madeeleenee skrev 2016-10-16 13:46:18 följande:

Imorgon ska vi äntligen träffa läkaren och få provsvar och förhoppningsvis en förklaring till min konstiga cykel osv... börjar bli riktigt nervös inför vad som ska komma fram. Känner mig sjukt deppig idag och ställer in mig på det värsta möjliga:( hur går det för er andra? Kram

Spännande! Lycka till. :)
  • Norrlandskvinnan

Spermatestet är gjort, nu väntar vi ivrigt på svar! Hoppas att vi får svar nästa vecka.. ska bli spännande att höra vad nästa steg blir =)

• Norrlandskvinnan
    johannajw skrev 2016-10-22 12:27:31 följande:
    Ja men vad roligt!! Hoppas att det går bra för dig!

Vi väntar på en remiss för att min sambo ska få lämna spermier prov, och den remissen kan ta upp till 3 månader att få. Så jag är väldigt arg. Det tar liksom 5 minuter att kolla upp om spermier är bra eller inte, varför gjorde dom inte de på en gång då vi redan var där?! Jag tänkte ringa dom till veckan, för nu har det gått yttligare 60 dagar sedan min förra mens. Jag vet liksom ingenting i nuläget. Sjukt störande.
    Jag kan inte förstå vad som tar sån tid?! Till oss sa dom också att det skulle ta lång tid innan vi skulle få komma och lämna spermaprov. Men när jag ringde LAB så fick vi en tid efter 3 veckor. Jag blev så himla glad! Vi lämnade spermaprovet förra veckan, så nu vänta vi ivrigt på provsvar! 

Allt tar ju sån tid när man genomgår en utredning. Lämnade prover på gyn för ca 3 veckor sedan. Fick svar på dom, nu ska jag testa progesteron i nästa cykel. När svar har kommit på det så ska ja säkert vänta till cykeln efter det för att göra en spolning! Suck!! 

Läkaren sa dessutom till oss att om spermaprovet inte är bra så måste vi ta om det efter 2-3 månader! :( Då blir det ju ytterligare fördröjning.

Har aldrig längtat så mycket efter mensen som jag gör nu! =)
  • Norrlandskvinnan
    johannajw skrev 2016-10-23 05:41:08 följande:
    Ja det är nästan så att man blir sugen på att bli tillsammans med en tjej! Haha. Min arbetskollega och hennes sambo, ska genomgå IVF i slutet av oktober. Deras utredning har pågått i 6 månader. Och då fick dom leta efter spermier i 2 månader. Det är fan sjukt, att för dom ska de bara ta 6 månader, men för en själv så kommer de dröja år å dagar känns de som. Haha. Kul för dom dock.

Men gud, ni får också vänta länge ju! Håller tummarna att allt går fort för er framöver! Vart i norrland bor du då om man får fråga? :) vi kanske tillhör samma landsting, haha!
    Ja, det är ju deprimerande att det ska ta sån tid! Jag tillhör Umeå. =) Du?
  • Norrlandskvinnan

Alltså nog är det typiskt, när man bara går och väntar på att mensen ska komma då kommer den inte! Suck! (Jag är inte gravid). Väntar på att få ta progesteron CD 22 och 25. Så frustrerande.

• Norrlandskvinnan
    Marrelita85 skrev 2016-10-30 20:51:08 följande:

Förstår din frustration Norrlandskvinnan, inge roligt att vänta. 

Själv är jag på CD 22, hade ÄL CD 15 och har idag fått lite spottings (lite brunt), känner direkt att hoppet sjunker. :( Har denna cykel tagit munkpeppar några dagar innan ÄL och har för första gången på månader ej haft mellanblödningar/spottings innan ÄL eller direkt efter ÄL så denna cykel har känts annorlunda och jag har hoppats på att det kanske gått vägen. Men nu så tror jag nästan att det är kört. Har även kört progesterall krämen, dock kunde jag inte börja förrens kvällen CD20 då jag inte ville smörja med det innan blodprovet för att det kanske skulle ge missvisande provsvar. 

Har dåligt samvete då jag varit på 30års fest igår för en kollega och då druckigt alkohol. Men samtidigt känns det dumt att leva som "gravid" när man kanske inte ens är det, då blir ju besvikelsen varje månad ännu större. 

Du behöver inte ha dåligt samvete för att du druckit alkohol! Man måste ju kunna lev som vanligt, annars blir man ju ännu mer tokig! ;)

Hoppas att det har fått vägen för er och att ni har blivit gravida, jag håller tummarna!
  • Norrlandskvinnan

Fick svar på spermaprovet idag, vilket var ua. =) Även mensen kom idag, så väntar vi bara att det ska bli CD 22 och 25, det är då jag ska nämna progesteron prover. Hoppas på ägglossning. 

• Norrlandskvinnan
    Marrelita85 skrev 2016-11-01 20:17:55 följande:
    Vad skönt att spermaprovet var bra! =) Tråkigt för dig att mensen kom eller ni kanske inte hade försökt denna månad? Ja denna väntan som blir i jakt på olika tidpunkter varje månad är ju så sjukt lång och tråkig, tycker jag. Önskar man fick snabbspola. 
    Jamen verkligen! Tänk om man bara inte kunde bli gravid på en gång! Vi har inte försökt speciellt mycket den här månaden jag har som bara väntat på mensen, så det var skönt att den kom! 
  • Norrlandskvinnan

Hej på er! Nu var det ett tag sedan jag var inne i gruppen. Har haft ett litet juluppehåll. Imorgon ska jag göra en genomspolning av livmoder och äggledare. ÄR SJUKT NERVÖS!! Har ni gjort det någon gång? Isånnafall hur var det? 

En annan grej också. Jag hade ett TSH på 3,8 som gynekologen sa var BRA. Dock så ringde dom upp mig förra veckan och ville att jag skulle ta ett nytt TSH för att värdet var för högt. Varför sa dom inte det på en gång!! :( Vet ni något om TSH?

• Norrlandskvinnan
    Nykär15 skrev 2017-01-11 14:55:28 följande:

Angående HSS så har jag gjort det...på återbesöket 4 veckor efter min andra operation efter vårt MA i somras, som var en hysteroskopioperation. Jag tyckte det gick bra under hela undersökning, bara mest obehag och lite för många personer i rummet för min smak. Men ändå bra. Sen ca 10 min efter när vi var på väg därifrån i bilen så hade jag hemska kramper så vi fick stanna, fick knappt luft. Satt i ca 20 minuter och jag var helt slut efter. Min syrra hade samma. Men jag tror det är bra ta lite smärtstillande ex Ipren och Alvedon ihop innan. 

TSH, jag hade 4,9 på mitt provsvar på vår utredning. Min läkare sa att man ska ligga under 2 om man vill bli gravid och sen när man är gravid. Så jag fick börja med Levaxin omgående. Det kan ta allt från 1-3 månader att sänka värdet och man kan inte chockhöja med medicin heller då alla svarar så olika så de säger man ska börja på 25 första tiden och sen ta nya prover efter 4-6 veckor. Jag lämnade nya prover i måndags och hoppas innerligt de har gått neråt nu...en månad sen jag började med Levaxin. Blir man gravid ska man löpande ta prover och behöver i de flesta fall öka dosen Levaxin, missfallsrisken är stor med för högt TSH, de tror vi förlorade vår lilla i somras pga det Gråter helst som mitt värde förmodligen var ännu högre då när jag var gravid, men jag hade ju ingen aning om detta...

Tack för snabbt svar! okej, då kanske det blir levaxin för mig med imorgon. Hoppas ändå på en IVF remiss!! :/
  • Norrlandskvinnan
    Madeeleenee skrev 2017-01-12 07:43:17 följande:

Hej alla! Andra kuren letrozol här. Haft mkt känningar sista dagarna och igår fick jag pos äl test på dag 14 så kroppen verkar svara bra vilket känns skönt. Bara att hålla tummarna att 'grabbarna' och 'tjejerna' har världens party i äggledarna nu!:)

Så himla kul! Lycka till!  Jag håller tummar och tår! Jag ska börja med Letrozol i nästa cykel. =) 
  • Norrlandskvinnan

HJÄLP!

Ibörjan av januari var jag på gyn och gjorde en spolning av livmoder och äggledare. Allt såg bra ut. Jag fick Letrozol utskrivet. Sedan jag fick tabletterna har jag bara gått och väntat på mensen som aldrig har kommit förrän IDAG, på CD 46!! Iallafall så är det ju så med Letrozol att man äter tabletterna dag 3-7, sen görs ett VUL dag 12. En vecka efter att sista tabletten med Letrozol är tagen skall man få ägglossning. Vet ni vad kruxet är?! Jag åker utomlands CD 16, utan min pojkvän!! Skulle ni ha tagit Letrozol ändå och hoppats på ägglossning innan CD 16 eller hade ni avvaktat till nästa cykel? 

• Norrlandskvinnan
    Nykär15 skrev 2017-02-16 18:23:17 följande:
    Jag hade tagit Letrozol ändå! För då kan du korta din cykel om inte annat :)

Sexa fram till ni åker, bör räcka! Jag har fått äl på cd 10/12 med Letrozol :)
    Tack för snabbt svar! Jag tänker likadant, då kanske jag får en kortare manscykel! =) Hoppas att jag hinner få ägglossning. :))
  • Norrlandskvinnan
    Pillan87 skrev 2017-06-06 17:49:38 följande:

Hej!

Jag och min sambo försöker bli gravida. Har pco och efter att jag slutade med mina P-piller för över 1 år sedan fick jag ingen mens. Fått ta primolut-nor för att få igång mensen och sedan har vi försökt nu flera gånger med letrozol och ovitrelle men ingen graviditet än.. Känns ganska hopplöst och jobbigt att äta så mycket hormoner hela tiden men vad gör man inte.. Ev så kan vi köra en omgång till med letrozol och ovitrelle men vi skall även påbörja en ivf-utredning nu. Vi kommer hinna ta lite prover innan sommaren men sen måste vi ta ett uppehåll hela sommaren innan vi kan få gå vidare med ivf. Känns jobbigt med uppehållet för vi vill ju så gärna bli gravida snart! Eviga längtan.. ?? Min syster är gravid med så längtan blir ju inte direkt mindre när man ser hennes växande mage och får känna sparkarna från lilla syskonbarnet. ????

Förstår dig. Jag är i samma situation. Skall ta prover inför IVF idag. Sen så är det ju semsterstängt 1 månad på ivf kliniken (umeå), så jag räknar med att bli kallad i sept/okt. :( Man vill ju helst bara starta igång IDAG! Lycka till.
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?