• anina

Utredning på gång, stötta varandra?

Hej.

Jag hoppar också in här. :)
    Försökt få barn i ett år utan framgång. Jag har dock endometrios så visste att det kanske inte skulle gå. Lämnade blodprover och spermaprov i somras. Sambon som har två barn sedan innan hade lite nedsatt funktion men inte mycket. Jag har dock ingen ägglossning (pga endometriosen enligt läkaren). Så nu börjar vi resan mot IVF. 

Jag känner mig oförskämt positiv faktiskt, det ska bli en spännande resa. Kanske är det för att jag när jag fick min diagnos på endometrios för så många år sedan började förbereda mig att det kunde bli svårt att bli gravid. Visst är jag orolig att inte IVF ska funka heller men de tankarna skjuter jag upp till senare. Kanske håller inte min optimism hela vägen heller.

Jag är däremot nervös inför alla behandlingar och undersökningar så det vore trevligt att få vädra känslor och annat med någon har går igenom/har gått igenom samma sak. 
    Nästa steg blir HyCoSy. Skulle gjort det redan för ett par veckor sedan men var osäker på vilken dag i cykeln jag var så vi sköt upp det en månad. Är nervös att det ska göra ont. 
    Kan även tillägga att jag har hypotyreos, men värdena ligger bra med levaxin nu. 

Kram på er

• anina

johannajw: Hycosy är det när man stoppar en kateter i livmoderhalsen och spolar äggledarna. Låter som det kommer vara jätteskönt. :)

Grattis Carolisa. =) Hoppas allt går bra.

• anina

Ja det stämmer, endometrios ser du bara med titthål. Kan du få med dig någon till läkaren som kan sätta ner foten? Man är ju inte så stark själv att säga ifrån när man mår dåligt. Och tyvärr kan det nog vara så att man inte får samma respekt som kvinna. 

Jag har en fråga. Jag får erkänna att jag är allmänt dålig på hur kroppen fungerar, men man lär sig mer och mer nu när man har problem.
    Min läkare är lite förvirrad, tex så frågade han mig varför han hade sagt att vi skulle göra nedreglering. Mitt problem är att jag inte har ÄL (pga endometrios). Så när vi spolade äggledarna häromdagen så frågade jag om det kunde vara att nåt satt fast där som gjorde att jag inte har ÄL, att spolningen skulle hjälpa det. "Du har ägglossning" sa han samtidigt som han höll på med nåt annat. Jag hade alldeles för ont för att fråga vad han menade. Jag tror att han bara hade glömt vilken patient han höll på med.

Men iaf, han hittade 21 äggblåsor. Betyder det att man har ägglossning eller har man alltid blåsor ändå? 

• anina
    Mila skrev 2016-10-12 09:50:35 följande:

Vad har ni fått för AMH och fsh värden?

Vad är det?
  • anina

Hej.

Nu har jag en fråga till. 
    Är det någon här som har gjort en nedreglering? Man ska börja den dag 21. Nu har jag ju visserligen läkaren sagt att jag inte har ägglossning så då är det ju ganska omöjligt att bli gravid. Men om man mot all förmodan har fått en ägglossning och blivit gravid, dödar man inte barnet med en nedreglering då? För redan dag 21 är det väl liten chans att ett test visar nåt?

//Anna

• anina
    Mjbo skrev 2016-10-17 21:51:49 följande:
    Okej. Låter som det finns en plan iallafall. Så hoppet är långt ifrån borta :)

Vi har försökt i 2 år faktiskt innan vi tagit tag i det här med utredningen i somras. Lite därför ja kände ett självklara valet när läkaren menade på att vi var så unga så vi skulle försöka några år till, nej tack var det ända jag kände. Två år är tillräckligt lång tid :(

Min mens vill inte heller komma. Jag brukar ha varje månad så den kommer nog inom kort, ska bli spännande att göra spolningen. Vet du någon som gjort det? Om du har hört hur hög smärtan är? :p
    Jag gjorde spolningen förra måndagen. Det är nog väldigt individuellt hur ont det gör. För mig var det den värsta smärta jag har känt, jag skrek som en stucken gris. Men läkaren var väldigt förvånad att jag tyckte det gjorde så ont så det hör kanske inte till vanligheterna. Kanske beror på min endometrios?
  • anina
    anina skrev 2016-10-18 09:10:31 följande:
    Jag gjorde spolningen förra måndagen. Det är nog väldigt individuellt hur ont det gör. För mig var det den värsta smärta jag har känt, jag skrek som en stucken gris. Men läkaren var väldigt förvånad att jag tyckte det gjorde så ont så det hör kanske inte till vanligheterna. Kanske beror på min endometrios?

En lite rolig detalj är när läkaren ska sätta in katetern, så säger han "nu kommer det kännas som ett getingstick". Hm ett getingstick gör ju ont tänkte jag, absolut inget jag vill ha i muttan. =) Men det var inte så farligt. Tycker bara han kunde sagt att det sticker till eller nåt istället. =)

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?