• heel

Utredning på gång, stötta varandra?

Nu är det äntligen vår tur att få igång det här med utredning!

Pratade med kvinnokliniken idag, hon ska skicka hem hälsodeklaration och info till oss.

Är trött på alla bakslag med negativa gravtest :(

Så när dagens bara visade kontrollstrecket blev jag så frustrerad och ringde! Har tagit mig lång tid att våga ta tag i detta. Känns skönt :)

Men antar att detta tar ett par månader innan vi är igång med prover och eventuella hormontillskott!

Hur lång tid tog det för er från att ni skickade in alla papper och fick träffa läkare?

• heel
    Nykär15 skrev 2016-11-28 13:11:06 följande:

Vi går ju privat, men fick en tid tre veckor efter att jag mailade dem. Så vi har precis tagit alla prover då de måste tas på en viss dag i cykeln. Så på första besöket tog vi bara AMH (äggreservsprov) och sen fick killen lämna spermaprov några dagar efter. Så nu nästan en månad senare blev det dags för resterande prov. Och idag börjar jag med Letrozole för att stimulera äggen. Spännande! 

Vi verkar ju blir gravida relativt lätt..men har haft både mf och MA nu...så behöver hjälp att behålla. 

Välkommen till oss!

Ja det är ju detta med att åka in rätt dagar i cykeln, jag har väldigt lång cykel och det skiljer sig varje gång när alla steg sker i min cykel. Så detta ska bli spännande och se hur lång tid vi behöver för att ens få komma o göra alla prover då :|

Sambon blev lite nervös över spermaprovet, vi har 45min körtid till sjukhuset och det ska vara inne hos dem inom en timme, blir ont om tid ;) jag ser framför mig hur vi kör dit med livet som insats och burken i högsta hugg springandes i korridorerna för att hitta rätt ;)

Är letrozole något som har ersatt pergotime jag läst om förr?

Usch va tråkigt att inte kunna behålla :( du får ursäkta mig, men får jag fråga vad skillnaden är på MF och MA? Har läst det lite överallt, men inte vågat fråga..
  • heel
    johannajw skrev 2016-11-30 21:56:16 följande:

Vi ringde i april och jag fick tid i juni för att komma och göra vul och hälsoundersökning. Sen så har de tagit sin tid. Nu väntar vi på yttligare en träff för att få se hur vi går vidare med allt.. troligtvis tabletter då jag inte släpper ägg som jag ska. Haft en egen ägglosning på 1 år..hoppas det går fort fram för er! :)

Ja det är ju individuellt hur lång tid allting tar..

Nu har vi tillsammans fyllt i hälsodeklarationen som nu ligger i sitt kuvert i hallen och väntar på att hamna på lådan imorgon! Så förhoppningsvis blodprov och spermaprov innan jul.

känns även bra att få veta hur ens kropp fungerar i nuläget, var ju många år sen jag tog blodprov och gjorde VUL.

Min mens har aldrig varit så regelbunden som den är nu, förr kunde det ta 0,5-1år innan den dök upp :/ sen träffade jag min sambo och sen dess har den snittat på 42dagar iaf. En klar förbättring! Men ska bli intressant att se om det ens blir ägglossning för min del..
  • heel
    Mila skrev 2016-12-02 09:42:10 följande:

Tack :) har ätit folsyra i över 1 år :p

Äter du i D-vitamin? Utomlands ger klinikerna alltid det till sina patienter. Starkt ska det vara också. Och magnesium. Det kan tydligen öka blodet runt livmodern :) jag köpte ett paket med påsar i som man blandar med vatten i 20 dagar.

Hur stor mängd av allt har du intagit?

Jag käkar vitaminer, men vill bara kolla vilken mängd du rekommenderar.

Det jag tar är följande,

Vitamin D 7,5 ug

Folsyra 400 ug

Magnesium 120mg

Zink 22mg
  • heel
    Marrelita85 skrev 2016-12-02 17:16:08 följande:

Mensen kom idag och har just nu sådan mensvärk att det är horisontalläge i soffan. Inte nog med att mensen ska komma i och med misslyckandet, man ska känna av det rejält dessutom! :( Skapligt trött på denna resa nu. Bokat tid för spolning av äggledare 9/12 idag, känns som att det är något som händer iallafall. Men detta är även sista steget. Sedan blir det låång väntan på nästa om vi ej lyckas. *suck*

Jag är inne på CD2 så kämpar även jag med mensvärk.. Vetekudden är min bästa vän!

Hur länge har ni försökt eftersom detta blir "sista steget" som du säger?
  • heel
    Mila skrev 2016-12-02 22:55:59 följande:

Har läst massa på amerikanska sidor att höga doser av D-vitamin är viktigt :) Var och tog prover för några dagar sedan och hade tydligen 73 i värde. Läkaren sa att man ska ha minst 75 så jag fick mycket starkare d-vitamin utskrivet. Har läst man man gärna ska ha runt 150 för graviditet.

Jag åt 25ug innan. är ju inte jätte högt men bättre än 10 som de även säljer på apoteket. Isoflavoner är östrogen. Jag tror jag haft väldigt tunn slemhinna och det kan tydligen hjälpa till att tjocka på den, göra bättre ägg och ägglossning.

Magnesium är påsar som man löser i vatten, ska tydligen vara bäst. Det är 300mg.

Vi har försökt i ca 1,5 år, fick mf i juni..

Här är en bild på några av sakerna.

Oj det var ju ganska stor skillnad på intaget av D-vitamin. Beställde hem lite vitaminer nu :) skulle ändå fylla på lagret så tog en med 65ug har jag för mig! :)
  • heel
    Marrelita85 skrev 2016-12-02 23:31:02 följande:

Oki, vet ju inte riktigt hur vitaminerna ligger hos mig. Tvivlar starkt på att familjeläkaren kommer ta dessa prover bara för att jag skulle be om det. Vette fasen hur min slemhinna ser ut om isoflavoner skulle vara bra eller inte, vart köper man detta? Har de gjort något VUL på dig för att se om din slemhinna var tunn eller är det bara en känsla du haft? Har själv haft ett mf för 8år sedan i v.7 och funderar såklart om problemet hos mig ligger i att ägget inte fäster? Ska inhandla lite mera vitaminer, nu för tiden tror jag man säger att man inte kan överdosera vitaminer? Förr var det väll inte bra att ta för mycket av de fettlösliga vitaminerna så som D-vitamin då det inte var bra att överdosera?Ja jag var tvungen att ta alvedon och ipren samt ligga med vetekudden och en katt på magen för att mensvärken skulle ge sig sjukt drygt. Vi har försökt sedan Augusti -15, så ca 16 försök och nada. Inte ens ett spöksträck! Äggledarspolningen blir sista steget i utredningen sedan är vi "färdiga" och får vänta till augusti -17 för samtal inför IVF och därefter stå i kö för detta. 

Har gjort en sådan här utredning med mitt ex. för ca. 8år sedan och konstaterades ofrivilligt barnlös då, vilket jag fortfarande är. Var inge konstigt då så vi får väll se så att det inte blivit nå vajsing med äggstockar eller äggledare nu då. 

Jag har spottnings/blödningar mellan ÄL och mens, vilket är sjuk frustrerande. Har provat Progesterall krämen och det har inte blivit bättre. Har tagit blodprover efter ÄL på dag 21 och hade då progesteronvärde 40 vilket de på ferten sa var bra, vilket då visar att man haft ägglossning osv. Men har kollat runt endel på familjeliv och många ligger ju betydligt högre på värde 75 och uppåt. Har läst en del och blödningar mellan ÄL och mens ska tydligen bero på progesteronbrist, men om de sa att 40 var bra så måste det väll vara så?

Ok :( vi har försökt sen juni -15, vet inte hur många försök vi är uppe i då jag har oregelbundna cykler och vissa ggr har jag tappat lusten helt pga att inget händer.. :/ men vi har haft oskyddat i över 3år utan ett enda "misstag".. Likadant med min fd, oskyddat i 4år. Så befarar det värsta. Det är inte så lätt som en del tror..

Får man vänta så länge för att ens får komma på samtal eller hamna i kön för ivf?? Jisses, trodde jag aldrig! Känns långt bort då för en annan som bara skickat in lite papper i denna långa process :|

Hur länge hade du provat ProgesterAll-krämen?
  • heel
    Marrelita85 skrev 2016-12-03 12:57:21 följande:

Förstår vad du menar, man tappar lusten och hoppet helt periodvis. Inte blir det lättare när folk i ens närhet plussar utan att ens ha försökt! *suck* 

Ja när folk säger att det är lätt att bli gravid så blir jag förbannad, är inge fel på mig men har ändå inte lyckats bli gravid med två olika personer på en 10års period. Det verkar vara olika från landsting till landsting eller om man går privat hur snabbt man får hjälp med IVF. I västmanlandslän där vi går måste man ha försökt aktivt själva i två år innan IVF är aktuellt och efter att man är uppsatt på listan så är det kö på 3mån. Så ja, känns så sjukt deprimerande. Hoppas antingen att det är nå vajsing på äggstockar eller liknande för då får vi hjälp nu under våren eller att vi lyckas på egen hand. Men det känns rätt så tröstlöst. :( Har provat vitaminer och har de senaste tre månaderna använt progesterall krämen, vilket nu sista cykeln nästan förvärrat blödningarna! Har ökat dosen enligt rekommendationen, men det är rätt svårt att smörja in och få huden att absorbera krämen när det blir stora mängder. Sedan att man ska variera ställe (hudyta) att smörja in på gör ju att man inte har jätte mycket yta att smörja på. Tror jag ska hoppa krämen denna cykel. Ska höra på äggledarspolningen om man inte kan få vagitorier utskrivet mot dessa mellanblödningar, emn de verkar vara "svåra" att de går utanför hur de brukar göra. *suck* 

Nästintill alla jag känner som blivit gravida har blivit det på första försöket :S superfertila kvinnor jag är omringad av ;)

Jag försöker hålla mig med rätt vitaminer iallafall. ProgesterAll har jag två tuber av här hemma, men efter att första cykeln blev helknas när jag testade krämen vågade jag inte fortsätta! Hade en cykel på 20 dagar då! Brukar ligga på 35-42.

Men kanske feldoserade och varierade inte placeringarna tillräckligt kanske. Svårt !

Ja isåfall får man nog tjata arslet av sig om man vill få hjälp med att tänka utanför boxen. Vilket är tråkigt!
  • heel
    Marrelita85 skrev 2016-12-04 00:17:00 följande:

Ja, en av mina vänner har kämpat och gjort IVF. Medan de andra bara blivit gravida utan att försöka. Min ena lilla syster av misstag. Fattar inte, vad är oddsen att det inte ska fungera med två olika killar för mig?

När började du med progesterall krämen? Jag har börjat ett par dagar efter ÄL. Men blödningarna har ju inte slutat vilket var tanken. Bara drygt att hålla på att smörja. Har smörjt med en liten klick som på baksidan av tuben och ca. 40gr x2, men inget har blivit bättre. 

Tar rosenrot och munkpeppar och vitamin kvinna som innehåller det mesta +järn. Är lite osäker över att överdosera vitamin D eller andra vitaminer som är fettlösliga. Skulle behöva ta prover för att se hur allt ligger i kroppen. Man kan bli förgiftad av att överdosera fettlösliga vitaminer då de lagras i levern. 

Jag har ju försökt hitta ÄL med hjälp av stickor, så när jag tyckte mig se en stegring så började jag smörja 2-3 dagar efter, men eftersom jag inte haft starka utslag på testen kan jag ju ha missat det totalt. Har trott att jag haft svaga stegringar då jag aldrig fått streck som är lika starka som kontrollstrecket, tills förra cykeln. Då fick jag två tydliga positiva ÄL-test! Känns som jag inte haft ÄL innan, eller bara missat det på klockslaget :/ men vågar mig inte på att mixtra igen utan läkares ordinationer.

Väntar nu på att kvinnokliniken ska höra av sig så att vi kan få en tid för att komma in så snart som möjligt! Hoppas inte dom behöver ta första proverna en specifik dag på cykeln, för då kanske vi måste vänta till nästa :/
  • heel
    Nykär15 skrev 2016-12-05 13:14:39 följande:

Olika prover tas ju olika dagar, de flesta tas på dag 2-4 i cykeln, alltså under mens. Progesteron kollas runt dag 22 om jag inte minns fel och AMH kan du ta när som helst i cykeln enligt min klinik iaf. Spermaprov tar man när som men då man inte ska ha utlösning på 2 dygn innan så vill man ju inte gärna ta det runt ÄL iaf när de behövs till annat :)

Hoppas du får tid snart!

Ajdå för jag är på CD5 just nu, typiskt att mensen kom tidigare än vanligt. Är väl bara o köra nästa månad istället då..

Ja sambon ska kolla posten när han kommer hem, jag jobbar ännu så får hållas :) ingen har ringt någon av oss i alla fall.
  • heel
    Marrelita85 skrev 2016-12-05 14:36:49 följande:

Hmm svårt det där med ägglossningstest. Du har inte provat att tempa? Då får du verkligen svar på om du haft ägglossning eller inte i och med att tempen höjs efter ÄL. Jag har tempat i 4månader och man lär verkligen känna sin kropp. 

Tyvärr är det som nykär15 säger att olika prover tas olika dagar. Men där jag går så har man på mig bara tagit S-progesteron (ett blodprov som visar om ÄL skett). Jag har dock inte tagit nå prover under mensen och prover som AMH verkar de inte ha som rutin att ta då de enligt min klinik inte säger så mycket egentligen om man har en egen ägglossning osv. Men detta är omdiskuterat och ibland önskar jag att jag hörde till annat landsting för man verkar kontrollera mer saker på andra ställen än där jag går. 

Jag har precis börjat tempa :) började förra cykeln. Så när jag enligt NC skulle ha ÄL tog jag test som visade positivt!

Ok får se vad vår klinik säger.. Vilka prov som ska tas eftersom det verkar vara olika.
  • heel

Igår fick vi hem papper från kvinnokliniken. Sambon ska infinna sig kl 8 för att lämna in sitt prov och provet gör man hemma stod det. Så det väntar en hektisk morgon dagarna före julafton ;) jag är nog mer nervös än han hur detta ska lyckas !

På FYRA dygn får han inte släppa lös sina soldater! Tycker att det lät väldigt länge, jag som såg fram emot en ledig vecka från jobb och massa mys ;)

Jag har fått dubbla budskap i min kallelse, står att jag antingen ska vända mig till min vc eller kvinnokliniken. På CD2-5 ska blodproven tas, och ett datum och tid(står även datum och tid på etiketterna jag fick hem till proven). Jag är på CD 19 den dagen och väntar egentligen ÄL den veckan(har ungefär koll på senaste cyklarna trots oregelbundna sådana).

Försökte ringa idag, men då hade dom redan stängt för dagen. Så jag ringer på måndag. Kanske kan gå göra andra test om det är så nära ÄL?

Det som ska testas nu är tydligen LH, Prolak, FSH, T4 och TSH. Står på etiketterna jag fick hem.

Så får hoppas mensen kommer i början av januari så jag slipper vänta ännu längre då mensen kan lysa med sin frånvaro ganska länge.

• heel
    Madeeleenee skrev 2016-12-12 09:37:57 följande:

Uppdatering! Var nyss hos Gyn på VUL och letrozolkuren verkar ha haft god effekt! Hade en fin blåsa på 18-19 mm CD 12 så nu håller vi tummarna!

Va roligt! Spännande, håller tummarna! :)
  • heel

På måndag har vi tid på kvinnokliniken.

Då ska vi gå igenom provsvaren för både mig och min sambo.

Jag har dock tjuvkikat i min journal, verkar se ut som normala värden. Jäkligt skumt att det är inom ramen för normalt dock.. Då min mens är sjukt oregelbunden och jag har svårt att hitta ÄL.

Får hoppas det blir VUL på måndag!

• heel

Vi påbörjade vår utredning för ett år sedan, försökt bli gravida sen sommaren 2015.

Efter semester-uppehållet på kliniken i somras har vi varit fullbokade med jobb upp över öronen.

Vi kände att vi behövde pausa för att fokusera på jobb då både jag o sambon fått nya tjänster. Så jag har slarvat ordentligt med vitaminer och att försöka pricka ÄL. Vi har varit usla på att mysa rent ut sagt.

Jag har mått lite halvdåligt sista två veckorna, och senaste veckan råkat ut för magknip, diarré och trötthet. Fick va hemma från jobbet för jag trodde jag åkt på magsjukan, en kompis sa då till mig att testa mig. Men jag skrattade bort det och sa att man måste ju ha sex för att bli gravid ;) Saken är den att vi hade sex, 5 dagar före ÄL(tempar via Natural Cycle därför vet jag när ÄL var) och dagen efter ÄL. Igår tänkte jag att jag går på kompisens råd o får testet gjort. Har aldrig sett ett så positivt gravtest förut!!! :) o jag som tänkte ringa kliniken innan julledigheten o boka ny tid till efter nyår :P helt ofattbart. Jag och sambon är fortfarande i chock! Men glada såklart :) visade sig att vi är i V5+5 idag :) får ringa både kliniken och mvc idag istället o berätta den glada nyheten!

Lycka till alla där ute, det finns verkligen hopp!

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?