Inlägg från: Aurora1988 |Visa alla inlägg
  • Aurora1988

Utredning på gång, stötta varandra?

hoppar in här... behöver uppmuntran.. :(

har påbörjat utredning nu och är SÅ besviken på hur allting har hanterats! sökte hjälp i juni 2017 då det var nästan ett år vi hade försökt då (började försöka i juli 2016). fick en tid hos barnmorska nu i sep. träffade barnmorska och pratade lite och gick igenom en massa frågor osv.

träffade läkare 6 veckor senare, hade ganska höga förväntningar på det besöket. halva tiden lades på att gå igenom allt som vi gått igenom med barnmorska 6v tidigare, onödigt enligt mig. läs journalen! sedan en undersökning som i princip inte visade något förutom att jag inte skulle ha ägglossning den månaden. Min ägglossning har strulat en del men eftersom de inte tyckte att jag räknades som en typisk pco patient så kunde de inte hjälpa till med medicin. de visste heller inte om de kunde fortsätta utredningen då jag haft en sk biokemisk graviditet i aug.

men för att göra en lång historia kort så besökte jag istället en privat mottagning- där de kunde konstatera PCO pga väldigt många äggblåsor på varje sida. 25+ st på varje sida. läkaren där kunde även se att min livmoder drog väldigt mycket åt höger, ska dit igen för att köra en spolning för att se bättre hur livmodern ser ut. OM det är så att livmodern drar för mycket åt höger så kan det påverka passagen från äggstocken på vänster sida, i ett sånt fall så minskar mina chanser att bli gravid då endast ägg från höger sida isåfall har fri passage till livmodern.

otroligt tunga nyheter för mig.. även om de inte vet helt säkert förrän efter spolningen så kan jag ju inte låta bli att tänka på det.... hade inte räknat med både PCO samt detta med min livmoder. och så jäkla dåligt att de på sjukhuset sa att jag inte klassades som en PCO patient!. usch blir så less på vården!!! och på all den här väntan, sökte ju hjälp redan i juni. kommer inte gå tillbaka till sjukhuset iallfall..

• Aurora1988
    LillaAw skrev 2017-11-12 22:05:48 följande:

Usch förstår att du är besviken! Jag jobbar själv inom vården och litar tyvärr inte på den för fem öre. Har precis påbörjat utredning själv på privat gynmottagning. Hon gjorde ett ul direkt på första besöket och imorgon ska jag ta prover. Min sambo har lämnat prov för en vecka sedan och hoppas få svar denna kommande vecka. Fick tid samma vecka vi ringde.

Bor du i en storstad?

Jag är typ redan inställd på att vi kommer behöva göra ivf för att få barn. Vet att det är onödigt att ta ut sådant i förväg men har bara en magkänsla av att något är fel. Inte lyckats på ett år och träffat ägglossning alla gånger. Allt ser bra ut på mina ultraljud och jag har blivit gravid med en annan man för många år sedan (slutade med abort) så är orolig att det är något fel med spermierna.

När ska du göra spolningen?

Vad bra att du vände dig till privat direkt och att det verkar gå så snabbt med prover osv. Håller tummarna för att allting går bra för er!! :)

Jag bor i Uppsala, så relativt stor stad, och har ingen lust att vänta flera månader på ivf via landstinget (är också inställd på ivf med tanke på risken för stopp i ena äggledaren). Kör hellre privat i så fall även om det kommer kosta skjortan.. förstår vad du menar med att inte ta ut saker i förskott, men man ställer automatiskt in sig på det värsta, som en försvarsmekanism.

När vi påbörjade utredningen hoppades jag nog mer på att det skulle finna ett mindre fel som är enkelt att åtgärda än inget alls! Hade inte orkat fortsätta som tidigare och bara ?hoppas på det bästa?, får man hjälp på traven kanske det tar fart tänker jag....

Om det blir ivf, Kommer ni köra privat eller via landstinget?

Jag har spolningen den 29/11. Känns som en evighet tills dess! Vill veta NU vad den kommer visa.. kan inte sluta tänka på det... Och sen får vi inte försöka den månaden heller för att det tydligen inte är bra om man blir gravid direkt efter. :( så då blir det ännu mer väntan efter det....
  • Aurora1988
    LillaAw skrev 2017-11-16 17:29:54 följande:

Vi bor i Stockholm och man kan få remiss till privat vårdgivare med 3 ivf försök som är betalda. Borde gå i Uppsala med? Iaf med linnekliniken? :) funderade själv på linneklininken i Uppsala då det inte har någon direkt kö.

Min partners spermatest kom igår och va sådär. Precis på gränsen med både antal spelmier och rörlighet som va 40% och bör ligga runt 50%. Hade 21 milj spermier och gränsen för lågt är 20. De flesta har runt 65 milj. Är antagligen det som är felet för oss. Alla mina ultraljud och prover har varit bra. Har regelbunden cykel och ägglossning. Hans spermier kan man dock inte göra något åt. Det ska gå att bli gravid men är nog rätt svårt spec när man redan försökt ett år... :/ är lite splittrad just nu. Känns jobbigt med ivf med och allt man behöver utsätta kroppen för när jag vet att den egentligen fungerar...

Marrelita85 skrev 2017-11-17 14:12:24 följande:

Kan tipsa dig som bor i Uppsala om Carl von linnékliniken. Vi bor i Västerås, men då jag inte alls trivdes på fertiliteten hemma i stan så valde vi att använda patientlagen och söka oss till annat landsting för att få hjälp. Dock går man fortfarande på sitt hemmalandstings regler och Västmanlands sa nej till att påbörja försöken en dag innan att vi hade försökt i 2 år! Så i väntan på landstingsförsöken betalade vi för ett privatförsök. 

Är så nöjd med linnékliniken, vilket bemötande och så proffsiga. Önskar så att vi gjort våran utredning där med då de gör allt mycket effektivt och snabbt utan massa onödig väntan. Till skillnad från här hemma då allt var en evig väntan. 

Tack ?LillaAw? & ?Marrelita85? för ert stöd och tips om Linnéklinniken i Uppsala :)

Har tidigare hört om Linnékliniken så jag vände mig till dom efter att jag vart så besviken på utredningen på sjukhuset. Så det är dit jag ska för min spolning. De är verkligen jättebra! Omtänksamma, kunniga och snabba! Ska dock kolla upp landstingsfinansierad IVF via dom. Tack för tipset!

?LillaAw?: beklagar det tråkiga beskedet! fördelen är att ni har mycket goda chanser att lyckas med IVF med tanke på att det inte är något fel på dig. Men självklart, förstår dig, det är en jobbig process att behöva genomgå. Men din läkare har inte föreslagit att ni ska testa insemination först? Tänk om det skulle funka?
  • Aurora1988

Utredningen börjar tära väldigt mycket på mig..

vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Inga barn sedan tidigare. Blev gravid i aug, tyvärr slutade det i ett tidigt missfall.

Påbörjade utredningen på sjukhuset men pga. Okunniga läkare samt otroligt lång väntetid på nästa besök vände jag mig till en privat klinik där jag fick veta att jag har pcos.

Läkaren såg även något annat men ville utföra en spolning av livmoder och äggledare innan han kunde berätta mer.

Hade spolningen i torsdags. Den visade bra genomströmning ut i höger äggledare dock inget på vänster. Utifrån vad han kunde se så misstänker han att jag har en ?unicornuate uterus?, alltså en halv livmoder. Den högra delen är helt normal,dock verkar min vänstra del av livmodern inte utvecklats som den ska. Jag verkar dock ha vänster äggstock, men ingen äggledare, iallfall inte med passage, förmodligen är den inte connectad till livmodern över huvudtaget..

Jag ha fått en remiss för röntgen för att säkerställa detta. Jag vet inte hur lång tid det kommer ta innan jag får röntgas, men tills dess lever jag i ovissheten.

Mår otroligt dåligt över detta, då jag inte vet hur detta kommer påverka mig. Jag har googlat på detta och det verkar vara ett väldigt ovanligt tillstånd. Det kommer inte vara en omöjlighet för mig att bli gravid (har ju varit gravid en gång tidigare), men det kommer ta tid, speciellt med tanke på att jag har pcos. Men det verkar också öka risken för missfall och förtidig födsel vid en graviditet. Kommer förmodligen inte kunna föda vaginalt heller.

Min värld har vänts upponer totalt! hade aldrig kunnat gissa att det var så här illa.

Är ändå glad att jag valde att vända mig till en privat klinik. Läkarna på sjukhuset såg ingenting av detta och tyckte att vi skulle fortsätta försöka som vanligt då jag ändå blivit gravid 1 gång tidigare...

Är det någon som har erfarenhet av något liknande??

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?