• mulin

Utredning på gång, stötta varandra?

Hoppar in i gänget! Startade en utredning för snart 2 år sedan. Jag och sambon tog prover och allt såg bra ut. Nästa steg var att göra en spolning, som blev till 3 spolningar då de två första försöken blev misslyckade. Men tredje gången gick det bra, inget konstigt hittades och sedan dess har jag fått äta letrozle. Tror jag är inne på säkert min 10e kur nu så man har börjar tappa hoppet lite.

Förra veckan Var jag iväg på VUL och läkaren sa att jag skulle få ägglossning om två dagar. Då jag är skeptiskt till att jag ändå har ägglossning får jag komma iväg på ett blodprov den 1/2. ÄL-testet visade positivt dagen efter och nu är jag i den jobbiga väntan på mens eller inte mens.

Håller tummarna för alla här inne att det snart går vägen :)

• mulin
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-30 06:38:04 följande:

Hoppas det går vägen och att du verkligen haft äl! Varför får du inte testa något annat om letrozolen inte funkat? Eller har den gett äl bara att du inte blivit gravid än? I så fall kommer er tur!!!

Jag fick fyra försök med letrozol, men inget av dem gav äl, så det är säkert skillnad beroende på hur man svarar på behandlingen

Heja dig som kämpar! Tio försök med hjälp är tufft för kropp och själ... kram

Det har aldrig verkat relevant för dem att låta mig testa något annat. Nästa steg verkar vara IVF men när jag bara är 24 år måste jag snällt vänta tills jag fyllt 25 som jag gör i slutet på året. Då VUL sett bra ut har de antagit att jag har ägglossning, men jag satte mig emot detta sist nu så snart ska jag få ta mitt första blodprov för att få svart på vitt om ÄL sker eller inte.

Jasså, nej som du säger är det nog väldigt olika hur man svarar på behandlingen. Har du övergått till något annat nu då?
  • mulin

[quote=78418828][quote-nick]Hormonkarusellen skrev 2018-01-30 20:35:58 följande:[/quote-nick]

Åh, åldern... jag får höra att jag är såå ung. 1. Jag känner mg inte ung 2. Jag vet att fertiliteten minskar ordentligt efter 30... 3. Skitsamma hur gammal jag är, jag har ändå väntat en evighet!

Jag skulle ha två barn och va klar före 30... bra plan, snacka om att den brakade samman..

Just nu går jag på sprutor, ska funka bättre för mig eftersom jag har dåligt östrogen, och letrozol sänker detta. Håll tummarna, kanske det ger mig min första ägglossning

Hoppas du får ta provet nu så du får veta om du har äl, så tröstlöst att försöka om det inte kan ge något!

Har din kille testat sig?

[/quorn]

Ja men precis, känns som man direkt blir tagen liiite mer oseriöst när man är lite yngre. Tråkigt tycker jag. Har också alltid velat ha barn ganska tidigt. Så nu med facit i handen vad lång tid allt tar är jag glad att jag började detta tidigt.

Hur länge har du kört på sprutor? Håller också tummarna för att det ska få igång ÄL, tänk att denna ÄL krånglar till det för så fruktansvärt många.

Ja, på torsdag ska jag iväg så håller tummarna då åtminstone ÄL-testet är positivt, men det är ju aldrig någon garanti. Ja, exet började jag denna resa med. Han tröttnade å har nu barn med någon annan. Min nuvarande sambo har också fått goda resultat, så jag tror inte det beror på något annat än min kropp.

• mulin
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-30 20:35:58 följande:

Åh, åldern... jag får höra att jag är såå ung. 1. Jag känner mg inte ung 2. Jag vet att fertiliteten minskar ordentligt efter 30... 3. Skitsamma hur gammal jag är, jag har ändå väntat en evighet!

Jag skulle ha två barn och va klar före 30... bra plan, snacka om att den brakade samman..

Just nu går jag på sprutor, ska funka bättre för mig eftersom jag har dåligt östrogen, och letrozol sänker detta. Håll tummarna, kanske det ger mig min första ägglossning

Hoppas du får ta provet nu så du får veta om du har äl, så tröstlöst att försöka om det inte kan ge något!

Har din kille testat sig?

Ja men precis, känns som man direkt blir tagen liiite mer oseriöst när man är lite yngre. Tråkigt tycker jag. Har också alltid velat ha barn ganska tidigt. Så nu med facit i handen vad lång tid allt tar är jag glad att jag började detta tidigt.

Hur länge har du kört på sprutor? Håller också tummarna för att det ska få igång ÄL, tänk att denna ÄL krånglar till det för så fruktansvärt många.

Ja, på torsdag ska jag iväg så håller tummarna då åtminstone ÄL-testet är positivt, men det är ju aldrig någon garanti. Ja, exet började jag denna resa med. Han tröttnade å har nu barn med någon annan. Min nuvarande sambo har också fått goda resultat, så jag tror inte det beror på något annat än min kropp.
  • mulin
    Deni81 skrev 2018-02-21 15:11:49 följande:

Lååååångt inlägg!

Hej allihopa! Vilken fin tråd. Stöttning behöver vi verkligen i denna situation.

Min historia då:

Jag och mitt ex började försöka i mars-2015. Vi körde med ÄL-tester och jag provade allt möjligt då, apiforce, folsyra, d-vitamin m.m. Efter 1 år sökte vi hjälp eftersom jag aldrig varit gravid och var då 35 år. Han har inte heller barn sen innan och bara en fungerande testikel.

Utredningen startade och prover och VUL visade inget konstigt förutom att jag har ett myom på livmodern som inte skulle orsaka några problem enligt BM. Proverna visade också på ÄL och bra nivåer på amh, TSH och hormonvärden. Vi blev tillsagda att prova ett år till utan hjälp trots min ålder. Förhållandet tog dock slut oktober-2016 pga stressen och ångesten det medförde mellan oss.

Nu har jag en ny partner och eftersom vi är lite äldre så har vi börjat försöka göra barn, eller mer ?slarvat? och hoppats att det ska bli något. Vi har prickat ÄL kanske 1 gång men även legat runt ÄL vid säkert 3 tillfällen till. Så möjligheten har funnits 4 ggr. Han har två barn sen innan och de båda barnen blev till vid första och andra försöket med två olika kvinnor som är lite yngre än mig. Så jag antar att det inte är några fel på honom. Förra mensen var 3 dagar sen och jag fick vad jag trodde var ett spökstreck några dagar innan BIM. Men det tärde så hårt på mig just denna gång att jag nu har släppt allt. Vill nästan inte längre ha barn. Det gör för ont varje månad att se mensen komma. Och jag undrar vad det är för fel på mig. Är det myomet? Har jag ens ÄL? Är jag för gammal nu? (37 år). Jag orkar inte ta mig igenom en process igen med utredning, eventuell förberedelse för IVF. Det blir så extra ledsamt om inte ens de tre försöken man får gratis med ivf skulle fungera.

Min magkänsla säger att det är mig det är fel på. Har haft cellförändringar, gjort konisering och har det där myomet på livmodern som ingen inom läkarkåren vill göra något med. Är så deppig och nästan utbränd av att försöka få barn. Att ens få se ett plus på en sticka känns lika overkligt som att få se en en vithaj i toaletten.

Ville bara få ur mig lite tankar, känns som jag är i en livskris.

Tror inte livet är värt att leva utan att kunna få egna barn. Sambons barn är ju jättegoa och de kommer vara ?våra? barn varannan vecka. Men de kommer aldrig bli mina barn. Han förstår inte hur jag menar. Han är inte stressad alls, men fick en liten chock igår när jag sa att vi väntar till hösten med att skaffa barn. Då ska vi söka hjälp och han är med på det, till 110% Han vill med hela sitt hjärta att vi ska få ett eget barn också. Men han hetsar inte upp sig. Och visst, vi har bara försökt 4 tillfällen, för många tar det ju ca 7 mån- 1 år att bli gravida. Så det kanske inte alls är fel på mig men jag har i hela mitt liv känt på mig att jag aldrig kommer få några barn.

Förlåt för långt och ledsamt inlägg, men behövde bara skriva till någon som förstår mina känslor och har gått igenom samma saker.

känner igen mig såååå mycket! Startade också en utredning med mitt ex 2015 då jag ibte ätit p-piller sen 2013. Inga fel kunde hittas på någon av oss men jag fick äta letrozole trots att man inte tog reda på om jag hade utebliven ägglossning. Inget hände och vi gjorde slut redan 2014. Och nu ska han ha barn med sin nya tjej så där låg inte problemet iaf. Jag och min nuvarande sambo började försöka tidigt då jag snabbt sa hur det låg till. Inget hände - inget har fortfarande hänt. Gör VUL månad på månad och varje månad ser allt bra ut. Min sambo är heller inte stressad över detta då han ör helt säker på att det kommer ordna sig. Själv ser jag bara alla i min omgivning bli gravida och blir mer bitter för varje månad som går. Så du är långt ifrån ensam med dina tanker och nedstämdhet, och ungefär en tredjedel av paren som är ofrivilligt barnlösa vet man ju faktiskt inte varför det är så. Jag vet inte hur mycket det mentala spelar in men alla säger ju alltid att man inte ska tänka på det så mycket - lättare sagt än gjort när man behöver hålla koll på alla datum osv. Men jag försöööker verkligen denna månad att inte stressa upp mig. Har du fått något hjälpmedel över huvud taget från läkare? Ibland när allt ser bra ut kanske man ?bara? behöver lite boost för att det ska funka.
  • mulin

Vi har fått reda på att sambon har för lite spermier. Endast 1 miljon per ml. Någon med erfarenhet av detta och hur har ni gått vidare efter det?

Vi ska göra mer tester för att få fram orsaken och står nu i kö till IVF.

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?