Inlägg från: Madeeleenee |Visa alla inlägg
  • Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

eelinh skrev 2017-03-22 23:42:08 följande:

Hej alla!

Vi var på vår utredning för ca 1 vecka sen, det ända hon kunde se som ev kunde ställa till det för oss var att jag ev hade lite för högt sköldkörtelvärde.

Hon sa att det var "normalt" men kunde sänkas lite vid en ev grav. Hon tog mer prover för att se tydligare om jag behövde levaxin.

Nu till min fråga, får man fortsätta försöka bli gravid fast man försöker sänka värdet? Eller måste värdet vara bra först? :/ vill verkligligen inte ta ett uppehåll nu efter alla dessa månader.

Hej! Jag går inte på levaxin själv men har flera vänner som gör det. Så som jag förstått det finns det inget hinder i att försöka men att det är svårt att bli gravid innan nivåerna av sköldkörtelhormon är på normal nivå för just dig själv. Det kan ta upp till ett halvår innan värdena stabiliserats efter att man börjat medicinera. Så tror inte det ligger något hinder eller försöksförbud i sig, bara att det är svårare.
  • Madeeleenee

Hej! I torsdags var vi som sagt i falun! Första besöket inför IVF. Tyckte personalen var jättebra! Vi fick en manlog läkare, lite gammal och kantig men kändes kunnig och trygg! För övrigt min mammas fd kollegas man, lite lustigt!

Vi ska göra det korta protokollet med start nästa mens på dag 2. Jag har oregelbunden mens ca 35-80 dagar.. därav fick jag letrozole innan och det gav mig en regelbunden cykel på 29 dagar men tyvärr ingen graviditet. Så tillsammans med alla sprutor fick vi också provera utskrivet som jag ska börja med om någon vecka. Känns spännande men surrealistiskt! De tog ett blodprov och kollade AMH värde.. Läkare så att det var 5,6 vilket tydde på ganska bra kapacitet i äggstockarna. Glömde ju såklart fråga vad som är ganska bra? Vilka värden är normala osv.. någon som har koll?

Idag har jag lite molvärk och hör och häpna, mkt äl flytningar! På dag 9.. Fattar inget.. kan min kropp ha kommit igång efter att fått letrozole? Mina äggstockar kanske har vaknat till liv? Jag vet inte.. Ska testa med clearblue denna vecka för att se om det kan stämma.. vore ju ironiskt nu när vi verkligen ställt in oss på IVF! Jaja, skulle jag få en ägglossning så behöver jag ju inte ta provera för mens iaf! Hur skulle ni ha gjort? Ta provera ändå eller avstå? Kram på er

• Madeeleenee

Intressant... hade 3 missade samtal från dolt nr och när jag kom hem låg ett brev från ivf kliniken med ett recept på levaxin i brevlådan... utredningen i mora sa de att tsh värdena var bra.. hmmmm

• Madeeleenee
    eelinh skrev 2017-04-06 23:34:11 följande:

Vad konstigt?

Jag hade förhöjt värde på första blodprovet, men när de tog om det var allt normalt, det fanns inga antikroppar som kunde tyda på onormal skldkörtelfunktion.

Kanske så att värdet ändrats? Eller att de vill att du ska ligga lägre när ni börjar på med ivf? Jag var tydligen "normal" vid första blodprovet, men för hög för en graviditet. Därför de tog om det.

Enligt proverna som togs nyss i Falun låg jag på 3.6 som är för högt ur fertilitetssynpunkt. Fått levaxin och börjat äta det nu.. ringde kliniken som gjort min utredning och klassat oss som oförklarligt barnlösa då alla prover och undersökningar varit normala. De började i augusti förra året och detta var det första provet de tog. Ringde dem i fredags och frågade vad jag låg på, gissa? 3.6 då med! Borde ligga under 2... och med tanke på min oregelbundna mens och andra symptom som tyder på försämrad sköldkörtel så borde de inte ha missat detta.. vi är alltså inte direkt oförklarligt barnlösa. Jag är mållös... vilket värde hade du?
  • Madeeleenee
    Nykär15 skrev 2017-04-10 10:49:46 följande:

Usch vad dåligt! Så trött på att många anser att man kan gå på referensvärdet 4.0 som det är hos oss...därför blir jag inte kallad till VC för att ta om proverna regelbundet. Så nu när jag är gravid går jag privat var 4:e vecka i stället. Jag låg på 4,9 när det upptäckes efter vårt andra missfall...nu sist jag kollade i februari låg jag på 1,7, så himla skönt! Men nu måste vi ha stenkoll. Hoppas få provsvar denna veckan. 

Förstår inte varför all sjukvård kan gå på 2,5 i alla fall? Vår IVF-klinik hade 2,5 som gräns, men även att man skulle ligga på det under två till tre månader innan man startade IVF för att kroppen skulle ha landat i det eller vad hon sa. Så vi var precis ok med att mitt legat lågt från februari, annars hade de velat skjuta upp IVF.en en månad till...men nu hann vi aldrig dit, blev ju spontant gravid under vår pausmånad. Väntan är lååång på VUL och oron är stor....vecka 4+5 idag. Har VUL om tre veckor. 

Grattis till graviditeten! Jag hörde av mig till patientnämnden som sa att det var solklart att de gör ett ärende av detta som skickas till verksamhetschefen. Vi kommer vänta med ivf till värdena är bra och jag vill dessutom avvakta och se om levaxinet är vår lösning! Är det så och jag fått medicinen redan i augusti hade vi sparat mycket tid, pengar och inte minst den känslomässiga biten av hopplöshet!
  • Madeeleenee

Patientnämnden har hört av sig och startar ett ärende om dettta, skönt hoppas det förhindrar att andra drabbas! Pratat med i f kliniken och vi avvaktar med ivf tillsvidare!

• Madeeleenee
    eelinh skrev 2017-04-10 13:37:51 följande:

Jag låg på 4.0 på första provet, andra provet som togs fick jag aldrig veta vart jag låg, utan bara att jag inte hade några antikroppar som kunde tyda på försämrad sköldkörtel.

Så då är ju frågan, ligger jag fortfarande på 4.0 eller har mitt värde gått under 2.5? Det är bara en månad mellan proverna togs så känns inte som det kan ha hänt så mycket.

Vad har du haft mer för symptom än oregelbunden mens?

Visst gick du på utredning i Falun? Det gör vi med.

[/

[quote=77579356][quote-nick]eelinh skrev 2017-04-10 13:37:51 följande:[/quote-nick]

Jag låg på 4.0 på första provet, andra provet som togs fick jag aldrig veta vart jag låg, utan bara att jag inte hade några antikroppar som kunde tyda på försämrad sköldkörtel.

Så då är ju frågan, ligger jag fortfarande på 4.0 eller har mitt värde gått under 2.5? Det är bara en månad mellan proverna togs så känns inte som det kan ha hänt så mycket.

Vad har du haft mer för symptom än oregelbunden mens?

Visst gick du på utredning i Falun? Det gör vi med.

Nä vi har gjort utredningen i Mora men var ivf kliniken i Falun som satt mig på levaxin nu. Förutom oregelbunden mens: enorm trötthet, låg kroppstemperatur och fryser jämt. Blek hy osv. Plus släktingar med samma problem!
  • Madeeleenee
    eelinh skrev 2017-04-10 15:22:21 följande:

Åh vad drygt, exakt samma symtom som jag har, fast min mens är regelbunden. Och både på mamma och pappas sida har nästan alla problem med sköldsköteln, så jag blev inte förvånad när de första proverna visade 4.0.

Vi gjorde utredningen i Falun, och jag vill så gärna tro att de har gjort rätt bedömning. Men man blir ju fundersam när man hör din historia :/

IVF så att många gyn anser att det är normalt värde men att de har sett att det är för högt. Ökad missfallsrisk osv. Dessutom skall läkarna ta hänsyn till allmäntillståndet, övriga symptom osv. I mitt fall de oregelbundna mensen osv. Vad låg du på nu när de ansåg att det var normalt?
  • Madeeleenee
    Ellencassandra skrev 2017-04-12 19:29:37 följande:

Men undrar en sak. Om jag nu köper canesten mot svamp försämrar det chansen att bli gravid? Tänker om den dödar spermier eller nåt.. Ska ju ha äl söndag måndag tror jag..

Snabb googling på fass: rådfråga läkare men inga studier visar på att fertiliteten skulle minska. Kör På! Du har ju ingen att förlora?:)
  • Madeeleenee
    Ellencassandra skrev 2017-04-19 11:37:49 följande:

Har nån koll på kötiden på ivf här i Stockholm? Ska försöka två omgångar till med letrozol men sen ska jag ringa å be om att få ställas i kö.. Men nyfiken på hur lång den är?

Beror på om du går privat eller via landstinget? 3 månader inom landstinget men då kanske ni får en annan klinik som samarbetar med landstinget du tillhör.
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?