Utredning på gång, stötta varandra?
Så jag gjorde likadant som dig, och fick äl typ cd 14-15. Väntar på min mens som kanske dyker upp på fredag (cd 28).
Hej!
Nu var det ett tag sedan jag skrev här, har dock följt tråden. Var på vårat första besök på Carl von Linné kliniken.....och jag måste nog säga ändå wow vilket bemötande! Att få bli lyssnad och trodd på, att det var ok att visa att detta vi går igenom är jobbigt och att man är ledsen var SÅ skönt.
Vi gick igenom vår bakgrund och ett VUL gjordes, samt lämna kompletterande prover som AMH och virulogistatus och därefter så tyckte doktorn att det var solklart att vi skulle få göra landstings IVF. Dock så som jag påtalade dem så vägrar vår doktor här i västerås det ens en dag innan det gått två år och de ringde och pratade med dem och som jag trodde var det taggarna utåt direkt! Suck.....så nära men ändå inte. ????
Vi har fått ett uppstartsschema för IVF (långa protokollet med nässpray) om vi vill göra privata försök innan augusti, och jag är så sugen.....för då känns det iallafall som att vi aktivt gör något! Samtidigt som det känns för jävligt att behöva lägga 32000kr då det är pengar som vi skulle köpa vagn och bilbarnstol etc. Känns tråkigt att lägga pengar på något som folk får "gratis" även om det kommer kännas värt det OM vi lyckas. Känner mig så kluven. Ett annat alternativ i väntan skulle ju vara att göra inseminationer. Och då veta att de bästa spermierna blivit direkt uppförda i livmodern, men detta ger14% chans att lyckas.
Svårt veta hur ni ska göra, förstår det är segt att vänta..men ni får ju iaf via landstinget. Jag var ett år för gammal när vi insåg att vi behöver hjälp och då får man ingenting, det är så dåligt. Tycker varje par borde bedömas individuellt efter provsvar för att se om man kan få en IVF bekostad. För även om jag snart är 40 så har jag ju fina AMH och min kille jättebra spermier. Men nej. Så vi har ju inget val, och eftersom det är ovanligt man blir gravid på första IVF:en så har vi köpt ett paket om tre....så nätta 79.000 kr och då har vi dessutom redan lagt 10.000 kr på privat utredning, hormonstimuleringar mm...
Var tacksam för att ni får det gratis, eller ta ett privat försök under tiden ni väntar om ni känner att det är för avlägset.
Jag vet precis känslan om att man vill NU! Vi har ju med försökt länge, haft både mf och ma på vägen...så just nu är man rätt slut i både kropp och knopp...men vi hoppas att IVF nu ska funka för oss.
Var på VUL igår, cd 25.. bara några få dagar kvar till bim. Jag hade en fin å tjock slemhinna, och en gulkroppscysta, som var bra? Hon ville inte ta nåt gravtest då hon tyckte att de var för tidigt.. vi skulle bara hålla tummarna! Så till helgen tänkte jag nog ta ett test?! :)
Undrar med varför du var på VUL så sent?
Gulkroppscysta får man alltid efter man haft ÄL, den håller sig kvar tills kroppen vet om den är gravid eller inte, är man det inte så skrumpnar den ihop och är man gravid så är den kvar ungefär fram till v 12.
Håller tummarna för positivt test om några dagar då! När tänkte du testa?
Förstår dina känslor fullt ut..man blir så förkrossad varje månad. Denna månaden var jag sjukt skengravid, men ändå negativt på grav.test...så sjukt jobbigt. Har ju proppats med hormoner under fyra cykler och inte heller det har hjälpt.
Vi kommer göra bruttolöneavdrag och har köpt ett 3-försökspaket. Men vet inte ännu hur mycket det gör på totala kostnaden. Vi drar halva beloppet var på våra respektive jobb, så 37500 var på våra löner. Får se vad det blir i slutändan....
Förstår även din sambo om han känner sig pressad att ta ett beslut så fort om han inte riktigt är där i tanken, Min sambo hade nog med gärna försökt lite på egen hand ett par månader, men han förstår att vi pga min ålder inte kan försöka själva hur länge som helst....så nu är vi där och efter besöket har han känt sig mycket lugnare och att det känns väldigt bra. Personalen var väldigt bra och vi fick en bra känsla så det var skönt.
Hoppas det löser sig för er!
Nykär15 : så ni ska göra ivf efter alla försök med letrozol och sprutor?? Håller tummarna för er och hoppas att ni blir gravida snart:)!! Lycka till!! jag fick min mens idag och orkar snart inte med detta. Känner mig helt slut på alla möjliga sätt, jag fungerar snart inte som människa. Det tar på alla mina krafter, tar på förhållandet med. Jag har blivit så bitter, tycker synd om mig själv och det är jobbigt :( usch att det ska vara så himla svårt
Ja precis, nu lämnar vi alla hemmaförsök med stimulering med Letrozol och Bemfola bakom oss...känns så skönt att äntligen vara här, men samtidigt jättepirrigt! Tänk om äggen inte ser bra ut när de tar ut dem? Tänk om de inte får ut några??? Ja smått livrädd men samtidigt lugn över att vi äntligen kanske får den hjälp vi behöver.
Så nästa mens kör vi igång på, men vi har ÄL inom en vecka och kommer såklart försöka på vår sista egna. Har köpt digitala ÄL-tester, de vill jag har koll på min ÄL så vi ser mer exakt när uppstarten blir då äggplock verkar hamna precis vid påsk. Så fortsatt koll iaf och fortsatt sex, men inga hormoner denna månaden vilket faktiskt känns ganska så skönt.
Jag förstår din känsla precis, jag är med rätt bitter och nedstämd..men har nu börjat träna och gå på Viktväktarna för att att komma i lite bättre form innan vi drar igång. Får ju inte banta under IVF, men nu innan kan jag gott gå ner ett par kg. Det har gett mig mängder med energi och framstegen jag får där har gjort mig gladare. Så det var ett bra val för mig! Målet är att jag ska ha gått ner 5 kg när vi drar igång. Mår så illa första 12 veckorna så OM jag blir gravid kommer jag gå upp de 5 och kanske mer just under första trimestern, sen börjar det bli lite kontroll på läget....
Hej alla grymma tjejer! Varit frånvarande ett tag. Här är det snart dags för IVF! Vi har första besöker på IVF kliniken i Falun den 30 mars. Besöket ska ta två timmar inkl VUL och info så de. Någon som vet hur en sådan konsultation vanligen går till?
Hade äl i helgen om det följer regelbundet som senaste månaderna med letrozole. Har inte testat med stickor och i har inte schemasexat.. verkligen bara varit i det positiva att vi fått IVF bekfärtat:)
Jag var på vårt första möte i tisdags så jag vet! Tog ganska exakt två timmar.
Vi började att prata med läkaren om vår bakgrund och våra försök hittills, hon gick igenom vår journal eftersom vi gjort en utredning på en annan klinik, kollade på alla provsvar på AMH, hormonprover och kompletterande TSH som jag tagit var fjärde vecka sen i november samt sambon spermaprov.
Kommer ni göra utredning först eller har ni alla underlag för att komma igång direkt?
Efter det gjorde hon VUL, tittade på slemhinnan (var på CD6 precis i slutet på mensen vilket hon visade och slemhinnan var således tunn men som väntat för tiden i cykeln. Sen tittade hon på respektive äggstock och räknade ägganlagen som man sen kan förvänta sig bli stimulerade och ge äggblåsor. Jag hade 5 på ena och 6 på andra. Man har ju färre ju äldre man blir och jag är ju 40 så hon var ändå nöjd. Mitt AMH är ju på 2,1 vilket visar på god äggreserv för min ålder. Men det säger ju inte mycket om kvalitén på dem, de är ju fortfarande 40 år gamla liksom...
Efter det gick hon igenom hur korta protokollet går till då hon ansåg vi skulle börja med det eftersom jag har regelbunden mens och har svarat bra på stimulering innan.
När vi var klara hos läkaren fick vi träffa en BM, ta infektionsprover på oss båda. Vi hade sprutskola för de injektioner jag ska ta (har ju redan tagit sprutor så var mest en repetiotion). Vi gick igenom praktiska saker som betalning, när vi ska ringa in när mensen börjar, planering för äggplock osv.
Jag har ju ÄL inom en vecka, så vi ska starta på nästa mens nån gång första veckan i april och äggplock borde bli strax efter påsk.
Lycka till!
Ja tre-paketsförsök har vi köpt. Vi får byta 1 försök mot två FET om vi får några till frysen i första försöket. Så hoppas ju det för det innebär att vi skulle kunna försöka fler gånger.
Vi har berättat för den närmsta familjen och några vänner vet. Men vi har sagt att vi pratar om det OM vi har lust och vill inte ha frågor. De får ju veta förr eller senare om det skulle lyckas liksom. Alla vet ju att vi försöker eftersom de visste om graviditeten vi förlorade i somras....men alla har varit förstående och lämnat oss ifred. Min chef och vår personalchef vet med om det eftersom vi ska göra bruttolöneavdrag, även på sambons lön för att få det liiiite billigare.
Om man har oregelbunden eller utebliven mens så kör man alltid långa protokollet vad jag förstått eftersom man då inte har något att starta ifrån.
Så jag som har fungerande och jämn cykel får då köra korta.
De vill ju oftast inte att man går på Letrozol fram till uppstarten så jag tror du ska ringa dem för jag skulle låta bli nu denna, vi beordrades en pausmånad. Så jag går och inväntar ÄL och hoppas nu innerligt att cykeln håller sig som den brukar och inte strular så uppstarten blir senare....är på CD9 idag.
Man kan ha mens när man gör undersökningen, inga problem. Jag var i slutet på min när vi var där, så jag blödde lite ännu.
Härligt kunna vara till lite hjälp!
Måste säga att det känns rätt skönt med en ren månad, slippa alla extra hormoner. Känner mig lugnare och gladare än på länge, mest för att vi äntligen ska få börja med IVF tror jag, men är ändå skönt med en pausmånad eftersom stimuleringen ändå inte har hjälpt oss i våra hemmaförsök....
De gör helt rätt som inte ger VUL tidigare, det är ovanligt att man ser hjärtat slå tidigare så det är för din skull man kikar först då eftersom det annars kan skapa mer oro om de inte ser nåt. Dagar kan göra skillnad i vad man ser så tidigt. Jag vet det känns långt och jag vet jag kommer tycka det med OM jag lyckas bli gravid igen..men ingen idé se för tidigt. Jag gjorde det med första pga smärtor och fick höra på de två första VUL:en att jag skulle vänta mig missfall...pga att de såg dåligt. Men det blev en perfekt och frisk liten fin tjej!
Jag valde sista grav att boka 7+3 själv för att jag har den erfarenheten i ryggen...så försök slappna av och tänka att det går bra.
Angående Lutinus har jag tagit runt 7, 13 och sen 21. Är inte så noga med 8 timmar emellan.