Inlägg från: Lillatjejen1992 |Visa alla inlägg
  • Lillatjejen1992

Utredning på gång, stötta varandra?

Upprepade missfall skrev 2017-10-10 13:12:21 följande:

Om du har bekräftad pcos så borde du ju absolut få behandling för det. Man brukar väl få letrozole isf för att stötta upp ägglossningen. Hoppas du får bra svar iaf.

Kromosomanalys brukar göras för att kolla så att ingen av parterna är bärare av nån kromosomtranslokation. Vet inte exakt vad allt innebär och hur de funkar, men är man det så är risken hög att barnet får den kromosomavvikelsen och det kan orsaka att man då inte lyckas få ett barn ihop. Att ha en translokation betyder alltså inte att man själv har en kromosomavvikelse och inget "fel" på sig. Men man har anlag för att ens barn ska få det på något sätt. Som jag förstått det är de att kromosomerna sitter lite snett hos ena föräldern o det ställer till det när barnets celler, som ju är kopior av föräldrarnas, ska dela sig. Men jag kan va helt ute o cykla där, det var bara min tolkning av det jag läste :P

Ja nån behandling borde jag få. Tror mycket beror på hur sambons simmare ser ut oxå. Ingen vits att försöka få igång ägglossning på mig om hans spermier är dåliga tänker jag :)

Okej. Aldrig hört talas om faktist! :) finns ju så mycket man aldrig fått lära sig inom detta med barnlöshet.
    Försökt plussa sedan juli-16. Påbörjat utredning sept-17 då PCO konstaterades.
  • Lillatjejen1992
    Hormonkarusellen skrev 2017-11-16 10:16:39 följande:

Vad har ni fått betala vid utredning? Nu menar jag inte att det är dyrt eller liknande, och förhoppningsvis värt varenda krona - men;

Jag hsr högkostnadsskydd, inte sambon. Det stod hans personnummer på kvittot och vi fick betala vanliga patientavgiften. Var det så att de ?registrerade? det på honom för att kunna ta betalt? Hur knasigt?!

När vi började utredning betalade båda 2 vid varje besök fram tills att båda fick frikort. En utredning gäller ju båda parter vilket innebär att båda måste betala, om man inte har frikort sen innan.

Vi har hittills betalat 1100x2 (gått på fler besök men nu har vi båda somsagt frikort) och sen 800kr för läkemedel till mig. Hormoner och sprutor kostar litegrann tyvärr men man ska vara glad att landsting erbjuder behandling som denna.
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Lillatjejen1992
    Hormonkarusellen skrev 2017-11-16 11:28:43 följande:

Ah, så är det ju förstås! Då lär vi få betala samma nästa gång då. Jag har också frikort igen nu, och medicin törs jag inte tänka på vad det kostat, måste snart vara uppe i gränsen där med.

Är det någon av er med pco som är smala? Jag är ordinerad 1kg upp. Ett?! Och det dummaste är att jag var på toa precis innan, så hade jah inte varit det hade jag klarat mig allvarligt, hur stor skillnad kan det göra... men givetvis gör jag som läkaren säger...! Ett julkilo som ska stanna...

Ja sålänge besöken rör er båda eller bara din sambo kommer ni få betala. Jag har ju gått på besök oxå som inte rör min sambo och då betalar jag inget eftersom jag har frikort (är ju ett gäng besök fler för tjejer).

Jag har pco och är normalviktig. Tränar mycket och har muskler som väger (drf stämmer inte bmi räknare på mig tex). Ett kilo kan ju göra mycket. Är du enligt läkaren underviktig ser dom till att du går upp och vice versa.
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Lillatjejen1992
    Hormonkarusellen skrev 2017-11-16 12:07:20 följande:

Jag är på 18,5 ska upp till 19 för att kunna få remiss till ivf. Blir att lägga till extra mellis då, en frukt räcker inte längre utan nu får det bli mer!

Det är antagligen därför dedär extra kilot är så viktigt :)
  • Lillatjejen1992
    LillaAw skrev 2017-11-16 17:29:54 följande:

Vi bor i Stockholm och man kan få remiss till privat vårdgivare med 3 ivf försök som är betalda. Borde gå i Uppsala med? Iaf med linnekliniken? :) funderade själv på linneklininken i Uppsala då det inte har någon direkt kö.

Min partners spermatest kom igår och va sådär. Precis på gränsen med både antal spelmier och rörlighet som va 40% och bör ligga runt 50%. Hade 21 milj spermier och gränsen för lågt är 20. De flesta har runt 65 milj. Är antagligen det som är felet för oss. Alla mina ultraljud och prover har varit bra. Har regelbunden cykel och ägglossning. Hans spermier kan man dock inte göra något åt. Det ska gå att bli gravid men är nog rätt svårt spec när man redan försökt ett år... :/ är lite splittrad just nu. Känns jobbigt med ivf med och allt man behöver utsätta kroppen för när jag vet att den egentligen fungerar...

Våran läkare sa att allt över 15milj är "okej".

Min sambo hade endast 2,5milj spermier men läkaren var hoppfull att det skulle fungera för oss ändå trots sambons låga antal och min pco (har oregelbunden/utebliven ägglossning).

Zink sägs kunna förbättra spermiekvaliten.
  • Lillatjejen1992
    My102 skrev 2017-11-19 20:34:20 följande:

Tog letrozol förrut i månaden och imorgon ska jag på kontroll, fick låg på CB monitor idag så jag tvivlar på att läkaren kommer se något också kostar kontrollen 1000 kr gången, två första gångerna (privat). Känns som det aldrig kommer hända nåt å bara kosta pengar :(

Jag går förvisso via landsting så mina besök blir inte lika dyra, men nu till saken. Påbörjade första letrozole kuren denna månad. Jag fick positivt ältest från clearblue cd15 och var helt bombsäker att jag skulle få se en stor och fin äggblåsa på vul dagen efter. Men icke, endast en på 9mm.. vid återbesöket på cd 21 testade jag negativt på äl testerna men hade en äggblåsa på 22mm.

Lita inte för mycket på tester och monitorer. Håller tummarna för att något har hänt! Tar du enkel kur eller dubbel förresten?
  • Lillatjejen1992
    My102 skrev 2017-11-20 18:52:03 följande:

Var till läkaren för kontroll idag som sagt efter letrozol och som jag misstänkte så var det inte mycket att se, han kunde se en blåsa, och en tjockare slemhinna. Ingen aning vad det betyder egentligen.

Men han ville att jag skulle komma nästa måndag igen och då sa han att han ville en stor blåsa, tror han sa 20 mm, kan de stämma? Men även att jag kanske skulle få ta en otrivelle spruta.

Vad gör en sån spruta? Varför tror han att jag ska behöva en sån? Jag har redan tagit letrozol, vad är skillnaden? Jag blir galen ????

Hur stor blåsa hade du idag? Tjock slemhinna är bra. Har man för tunn kan inte ett ev befrukat ägg "bosätta" sig.

20mm stämmer. Blåsorna spricker vid 20-22mm och ägglossning sker. Ovitrelle hjälper ägget att släppa och är vanligt att man får efter letrozolekur.
  • Lillatjejen1992
    LillaAw skrev 2017-12-15 15:47:41 följande:

Var på ultraljud 4 idag och de har konstaterat att jag ägglossar. Mannen har lämnat prov som var på gränsen men inte helt toppen. Trots att min äggblåsa var runt 18 mm idag så frågade hon om jag ville ha en spruta men sa själv att det troligen inte skulle behövas så jag avstod.

Nästa gång om det inte tar sig denna gången ska jag spola äggledarna. Ni som har gjort det, hur ont gör det? Tycker det låter väldigt obehagligt. Är inte alls sugen på det :/

Hon pratade om att efter detta så blir det remiss till ivf. Har ni fått välja ställe själva dit remissen skickas eller väljer läkaren helt själv. Hon ville skicka till Huddinge men vet att de har köer så hade egentligen velat att den skickades till ett annat ställe. Kan man ens ha några krav vad gäller det? Känner mig vilsen i allt. Usch för detta.

Vart remissen först skickas får man inte bestämma själv tror jag. Våran läkare skickar till huddinge och när vi sen får den därifrån kan vi själva välja ivf klinik (när det nu blir aktuellt).
  • Lillatjejen1992
    zuces skrev 2017-12-16 09:43:25 följande:

Såg att någon skrev att man inte kan välja. Ville bara flika in och säga att det inte stämmer. I Sverige har man fria vårdavtalet så du kan söka vård vart du vill i Sverige. Så kolla upp vilket sjukhus som har kortast kötid och be din läkare skicka remissen dit istället. Min läkare frågade mig vart jag ville att han skulle skicka den. Och om man läser på nätet kan man också se att det stämmer med fri vård över hela landet :)

Våran läkare sa iaf att om vi inte vill behandlas på kliniken som dom samarbetar med (falun i detta fall vilket blir lite väl långt bort) så måste hon skicka allt underlag till huddinge sjukhus. Huddinge ska behandla ansökan och uppfyller vi kraven får vi en remiss hemskickad. Så sa även ivf kliniken vi kontaktade , att vi måste vänta på huddinge :O
  • Lillatjejen1992
    zuces skrev 2017-12-16 09:43:25 följande:

Såg att någon skrev att man inte kan välja. Ville bara flika in och säga att det inte stämmer. I Sverige har man fria vårdavtalet så du kan söka vård vart du vill i Sverige. Så kolla upp vilket sjukhus som har kortast kötid och be din läkare skicka remissen dit istället. Min läkare frågade mig vart jag ville att han skulle skicka den. Och om man läser på nätet kan man också se att det stämmer med fri vård över hela landet :)

"Det medicinska beslutsunderlaget skickas av din läkare till Reproduktionsmedicin Huddinge för bedömning och slutgiltigt godkännande. När det medicinska behandlingsunderlaget (läkarremiss) är komplett och bedömt skickar vi ett brev till dig/er. Brevet innehåller en bekräftelse och information om att du/ni kan välja att få behandling vid någon av Stockholms läns landstings godkända kliniker."

Så står det iaf på huddinges hemsida ang ivf remisser
  • Lillatjejen1992
    LillaAw skrev 2017-12-16 13:21:54 följande:

Min gynläkare sa även att hon skickade remiss till Huddinge eller Falun. Vi kanske går till samma gynläkare? Tycker det är konstigt stt de vill skicka till Falun för det är ju jättelångt bort. Jag vill gärna välja en annan klinik än Huddinge men det kanske måste gå den vägen. Låter bara som det kommer ta längre tid då. Utredningen är ju redan komplett och läkaren bedömer (på gyn) att man har rätt till ivf enligt de regler landstinget har. Förstår då inte varför en till läkare i Huddinge behöver göra en bedömning till...

Du kommer inte behöva göra ivfen på huddinge.. det är bara reproduktionsmedicin som ska kolla igenom det ni utrett och se om ni är godkända för ivf. Såhär står det på huddinges hemsida om ivf:

"Det medicinska beslutsunderlaget skickas av din läkare till Reproduktionsmedicin Huddinge för bedömning och slutgiltigt godkännande. Därefter skickar vi en bekräftelse till dig på att du kan välja att få din behandling med insemination av donerade spermier vid någon av Stockholms läns landstings godkända kliniker."

Många kliniker har samarbete med falun och även uppsala, drf dom vill remittera dit.
  • Lillatjejen1992
    LillaAw skrev 2017-12-16 13:21:54 följande:

Min gynläkare sa även att hon skickade remiss till Huddinge eller Falun. Vi kanske går till samma gynläkare? Tycker det är konstigt stt de vill skicka till Falun för det är ju jättelångt bort. Jag vill gärna välja en annan klinik än Huddinge men det kanske måste gå den vägen. Låter bara som det kommer ta längre tid då. Utredningen är ju redan komplett och läkaren bedömer (på gyn) att man har rätt till ivf enligt de regler landstinget har. Förstår då inte varför en till läkare i Huddinge behöver göra en bedömning till...

Såg nu att jag råkade kopiera fel inlägg från huddinge men här är rätta:

"medicinska beslutsunderlaget skickas av din läkare till Reproduktionsmedicin Huddinge för bedömning och slutgiltigt godkännande. När det medicinska behandlingsunderlaget (läkarremiss) är komplett och bedömt skickar vi ett brev till dig/er. Brevet innehåller en bekräftelse och information om att du/ni kan välja att få behandling vid någon av Stockholms läns landstings godkända kliniker."
  • Lillatjejen1992
    LillaAw skrev 2017-12-17 00:09:32 följande:

Okej men vad bra! Då tror jag att jag förstår. Stod på deras hemsida att de hade 1-3 mån kö så får se hur lång tid det tar innan man får beslutet från Huddinge då... det kommer inte skickas dit förens tidigast feb ändå då man ska göra spolning och sådant först rätt dag i cykeln :/

Vi fick höra att remissen från huddinge tar 2-3veckor och sen är väntetiden 1-3mån beroende på klinik :)
  • Lillatjejen1992
    heel skrev 2017-12-21 02:53:14 följande:

Vi påbörjade vår utredning för ett år sedan, försökt bli gravida sen sommaren 2015.

Efter semester-uppehållet på kliniken i somras har vi varit fullbokade med jobb upp över öronen.

Vi kände att vi behövde pausa för att fokusera på jobb då både jag o sambon fått nya tjänster. Så jag har slarvat ordentligt med vitaminer och att försöka pricka ÄL. Vi har varit usla på att mysa rent ut sagt.

Jag har mått lite halvdåligt sista två veckorna, och senaste veckan råkat ut för magknip, diarré och trötthet. Fick va hemma från jobbet för jag trodde jag åkt på magsjukan, en kompis sa då till mig att testa mig. Men jag skrattade bort det och sa att man måste ju ha sex för att bli gravid ;) Saken är den att vi hade sex, 5 dagar före ÄL(tempar via Natural Cycle därför vet jag när ÄL var) och dagen efter ÄL. Igår tänkte jag att jag går på kompisens råd o får testet gjort. Har aldrig sett ett så positivt gravtest förut!!! :) o jag som tänkte ringa kliniken innan julledigheten o boka ny tid till efter nyår :P helt ofattbart. Jag och sambon är fortfarande i chock! Men glada såklart :) visade sig att vi är i V5+5 idag :) får ringa både kliniken och mvc idag istället o berätta den glada nyheten!

Lycka till alla där ute, det finns verkligen hopp!

Åh vad kul! Gratulerar! :)

Självklart finns det hopp men man ska inte glömma att situationen ser olika ut för alla.
  • Lillatjejen1992
    My102 skrev 2018-01-29 16:09:13 följande:

Någon som har tagit otrivelle och blivit gravid? När plussade ni isåfall?

Jag har tagit ovitrelle (men blev inte gravid). Fick starka order om att inte testa förns tidigast 14dagar efter ovitrelle (står även i bruksanvisningen).
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?