• Mila

Utredning på gång, stötta varandra?

Nykär15 skrev 2016-12-02 08:52:33 följande:

GRATTIS!

Jag kör de tillskott som kliniken rekommenderar:

Zink, folsyra, extra starka E-vitaminer utskrivna på recept, probiotika, multiviaminer, Trombyl och just nu tar jag Letrozole för äggen. Efter ÄL blir det Lutinus (progesteron). 

Äter du folsyra? Jätteviktigt, helst några veckor före man planerar graviditet. 

heel skrev 2016-12-02 09:55:25 följande:

Hur stor mängd av allt har du intagit?

Jag käkar vitaminer, men vill bara kolla vilken mängd du rekommenderar.

Det jag tar är följande,

Vitamin D 7,5 ug

Folsyra 400 ug

Magnesium 120mg

Zink 22mg

Har läst massa på amerikanska sidor att höga doser av D-vitamin är viktigt :) Var och tog prover för några dagar sedan och hade tydligen 73 i värde. Läkaren sa att man ska ha minst 75 så jag fick mycket starkare d-vitamin utskrivet. Har läst man man gärna ska ha runt 150 för graviditet.

Jag åt 25ug innan. är ju inte jätte högt men bättre än 10 som de även säljer på apoteket. Isoflavoner är östrogen. Jag tror jag haft väldigt tunn slemhinna och det kan tydligen hjälpa till att tjocka på den, göra bättre ägg och ägglossning.

Magnesium är påsar som man löser i vatten, ska tydligen vara bäst. Det är 300mg.

Vi har försökt i ca 1,5 år, fick mf i juni..

Här är en bild på några av sakerna.

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Mila
    Nykär15 skrev 2016-12-02 23:21:36 följande:

När började du med östrogenet? Har tagit utskrivna tabletter med det i två cykler just för slemhinnan. Men för höga doser östrogen i början på cykeln kan både skjuta upp och få äl att utebli, så man ska vara försiktig med egen dosering...fick det för min skadade slemhinna och den blev jättefin, men äl kom på cd 21 och 28 av den, och sen äl var inte så bra sa min läkare, då blir slemhinnan "gammal" och inte lika lämplig för graviditet.

Jag vet inte, har man koll på sina nivåer kan man ju ta tillskott men i värsta fall kan man ju försvåra om man inte vet.

Jag tog cd3 till 5. Skulle tagit i 5 dagar med missade en så jag struntade i det. Tänkte bara testa en cykel tills vi skulle få vår utredning..
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Mila
    Marrelita85 skrev 2016-12-02 23:31:02 följande:

Oki, vet ju inte riktigt hur vitaminerna ligger hos mig. Tvivlar starkt på att familjeläkaren kommer ta dessa prover bara för att jag skulle be om det. Vette fasen hur min slemhinna ser ut om isoflavoner skulle vara bra eller inte, vart köper man detta? Har de gjort något VUL på dig för att se om din slemhinna var tunn eller är det bara en känsla du haft? Har själv haft ett mf för 8år sedan i v.7 och funderar såklart om problemet hos mig ligger i att ägget inte fäster? Ska inhandla lite mera vitaminer, nu för tiden tror jag man säger att man inte kan överdosera vitaminer? Förr var det väll inte bra att ta för mycket av de fettlösliga vitaminerna så som D-vitamin då det inte var bra att överdosera?Ja jag var tvungen att ta alvedon och ipren samt ligga med vetekudden och en katt på magen för att mensvärken skulle ge sig sjukt drygt. Vi har försökt sedan Augusti -15, så ca 16 försök och nada. Inte ens ett spöksträck! Äggledarspolningen blir sista steget i utredningen sedan är vi "färdiga" och får vänta till augusti -17 för samtal inför IVF och därefter stå i kö för detta. 

Har gjort en sådan här utredning med mitt ex. för ca. 8år sedan och konstaterades ofrivilligt barnlös då, vilket jag fortfarande är. Var inge konstigt då så vi får väll se så att det inte blivit nå vajsing med äggstockar eller äggledare nu då. 

Jag har spottnings/blödningar mellan ÄL och mens, vilket är sjuk frustrerande. Har provat Progesterall krämen och det har inte blivit bättre. Har tagit blodprover efter ÄL på dag 21 och hade då progesteronvärde 40 vilket de på ferten sa var bra, vilket då visar att man haft ägglossning osv. Men har kollat runt endel på familjeliv och många ligger ju betydligt högre på värde 75 och uppåt. Har läst en del och blödningar mellan ÄL och mens ska tydligen bero på progesteronbrist, men om de sa att 40 var bra så måste det väll vara så?

Isoflavoner finns att köpa på hälsokost. Finns en tråd här på familjeliv om just isoflavoner :)

När jag mf så var slemhinnan bara 5,2 mm i vecka 6. Några månader senare på cd19 så hade jag ett fint stort ätt på 22mm men slemhinnan bar bara 5mm.

Det är verkligen jätte vanligt med d-vitaminbrist på vintern så tror inte alla det skadar om du testar några månader. Snarare ökar dina chanser..

Oj varför får ni vänta så länge till ivf? :(

Hm jag vet inte så mycket om progesteron. Men.tror 40 är bra. Över 20 så ska man väl ha haft äl?
  • Mila

Hej igen.

Jag var med här i höstas. Blev sedan gravid i nov/dec. Men efter massa komplikationer så blev det MA och cytotec :(

Idag ska vi iaf äntligen på första besöket till läkaren på fertilitetsenheten, efter en väntan sedan september. Jag är nu orolig för att vi kommer bli nekad utredning då vi blev gravida i juni (tidigt MF, ofostrig) och nu innan jul :(

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Mila
    Nykär15 skrev 2017-02-21 08:45:46 följande:

Usch beklagar! Vilken vecka var du i? Vad var det för komplikationer och hur upptäcktes de?  Minns dig från tidigare trådar....

Det borde väl vara en extra orsak att få gjort utredning i och med både mf och MA? 

Håller tummarna för att det ska gå bra idag 

Första var jag i vecka 6 och sista i vecka 9 ungefär.

Nu har vi varit där. Och vilken lycka jag känner :) konstigt att man känner lycka över detta :p

Vi fick läkaren jag hoppats på och som jag haft mailkontakt med. Hon är överläkaren på avdelningen :)

Alla våra prover såg bra ut. Mannens var exemplariska :p vi pratade massor och sen erbjöd hon oss att prova letrozole, och jag ska börja redan idag och vul redan nästa vecka :) känns sååå bra! Jag har ju haft väldigt tunn slemhinna varje gång jag varit på vul. Och letrozole kan öka tjockleken, så jag hoppas den funkar på mig och att vi får fina ägg :)
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Mila

Var på vul idag efter första letrozolekuren. Cd 13 ocj slemhinnan är 8 mm och ett ägg på 22-23 mm och ett något mindre. Jag har aldrig haft tjockare slemhinna än 5-6 mm på cd 20. Så det känns bra :)

• Mila
    Ellencassandra skrev 2017-03-09 09:34:49 följande:

Hur går det för alla?

Jag ska ha mens på lördag å har alla pms symptom som jag brukar ha så blev nog inget denna gång heller.. Men snart börjar jag iaf med letrozol så alltid nåt!

Har tagit första letrozolekuren. Haft äl, hoppas jag. Lämnade progesteronprov idag så får väl svar på det snart. BIM 14e
  • Mila
    Ellencassandra skrev 2017-03-11 07:34:33 följande:

Hej! Många verkar ha börjat med letrozol! Jag ska ju börja nu.. Fick tyvärr min mens. Men jag undrar vilken dag jag ska räkna som första mensdag. Fick igår kväll lite lite mens alltså behövde bara ha trosskydd. Nu imorse drog det igång ordentligt. Men jag räknar ändå igår som första dan va? Så att jag börjar med letrozol på söndag?

Jag skulle räknat som igår :) Sen tror jag inte det skiljer så mycket om du börjar imorgon eller måndag med tabletterna :)
  • Mila
    Upprepade missfall skrev 2017-03-19 07:07:20 följande:

Hej igen tjejer.

Efter 3 dagar av att slitas mellan hopp och förtvivlan så är det väl inte mycket till hopp kvar.

Gjorde som sagt ett test för 2 dagar sen som vissa ett super super svagt pluss ca 30 sekunder innan den där tiden då man inte ska titta på testet mer för resultat inte är giltigt gick ut, som sen blev lite starkare efter men fortfarande väldigt svagt.

Har sen dess gjort 4 tester till, 1 mitt på dan samma dag som de första. Även de visa ett jätte jätte svagt pluss, men så svagt att det knappt va synbart. Mogonen efter, igår, gjorde jag ett cb digital på morgonurin som visa ej gravid. Ny sticka samma dag visa dock supersvagt pluss igen. Idag är bim, o hoppet va väl att de nu skulle vara starkare.. Men även med morgonurin var plusset lika svagt som det för 2 dagar sen, enda skillnaden att de dök upp redan efter 3 min istället för nästan 5.

De är helt klart positivt, ett befruktat ägg finns eller har iaf funnits.... Men jag har aldrig under nått av mina missfall testat så svagt dan innan eller på bim, och överallt man läser så har typ 8 av 10 fått missfall inom en vecka när det vart så svagt och inte blivit starkare.. Så nu inväntar jag blödningen o tänker att det här nog får bli mitt sista försök för nu orkar jag faktiskt inte mer :(

Jag plussade svagt led testa tidigt äl+10 dagen efter tog jag en sticka från graviditetskollen som också var super svag. Dagen efter något starkare, dagen efter det lite svagare. Tog även testa tidigt som bara blev ytterst lite starkare på än 3-4 dagar innan..Jag bröt ihop. Väntade 2 dagar så i lördags tog jag ett till testa tidigt som blivit lite starkare och kom upp snabbare. Även stickan var starkare. Tog en sticka på eftermiddagen och det var ganska så stor skillnad från morgonen. Och idag på morgonen var stickan mycket starkare.

Jag dras mellan hopp och besvikelse eftersom vid förra grav (slutade i ma) så blev alla test super starka bara 2-3 dagar efter. Men nu har jag kontaktat med flera som haft långsam ökning för att det sedan smäller till. Så jag hoppas jag är en av dem. Jag ska ta ett sista testa tidigt imorgon. Sen sluta testa (hoppas jag)
  • Mila
    Upprepade missfall skrev 2017-03-19 18:56:51 följande:

Har du haft fler missfall innan de, eller var det ditt första? Jag har ju haft 3, så hade inga större förväntningar på nästa graviditet heller. Min kropp vill helt enkelt inte acceptera en graviditet igen. Jag har ju en underbar son sen innan, så jag ska väl va glad att jag kunde få 1 iaf.

Håller iaf alla fingrar och tår att ni får behålla den här lilla ärtan! Mina testresultat är så pass svaga att de knappt ens syns på bild. Ser de irl utan att behöva vända o vrida en massa, men de är verkligen väldigt svaga. Så ja tror de är påväg ut redan, vet i mig att de inte blir nått den här gången heller. Men till dess att ja börjar blöda låter ja den lilla glöden av hopp fortsätta glöda. Tar Lutinus 3 ggr om dan o ska ringa mottagningen där vi gjort utredningen imorgon för att boka tid för ul. Hon sa att vi skulle göra de såfort vi får ett pluss för att ta reda på om de satt sig eller inte den här gången.

Hoppas dock att ja börjar blöda väldigt snart om de inte tänker stanna för ja har såna jäkla kraftiga kräkreflexer från att ja vaknar till nån gång runt 2-3 tiden! Går runt me kväljningar hela tiden, o värst blir de om ja tänker på att äta eller borsta tänderna, så de blir väldigt försiktig tandborstning och de enda ja kan äta på hela förmiddagen är morötter och äpplen... Hade vart helt ok me de om ja visste att pyret tänkte stanna, men har verkligen ingen lust att må såhär om de inte tänker de :(

Jag har inga fler tester nu o har redan köpt 5 st så ja vill inte lägga pengar på fler :/ Tänkte att börjar ja inte blöda inom några dagar så prövar ja igen till nästa helg kanske.. Vilken dag är du på nu?

Jag har haft ett mf och ett MA förra året. Jag har precis gått in i vecka 5 nu. Men jag försöker låtsas som att jag inte är gravid och låta tiden gå, och hoppas att jag inte börjar blöda. Men har molande värk till och från, så känner mig orolig.

Jag beklagar verkligen :( har de gjort en missfallsutredning? Jag är redan inne i de tankarna, att det kommer bli missfallsutredning för oss :( jag har fått Lutinus som jag också tar 3 gånger om dagen. Jag har en dotter på 6 år.. Men jag vill verkligen ha en liten tillsammans med min sambo.

Ring din klinik imorgon och rådfråga dem jag håller tummarna för er!
  • Mila
    Upprepade missfall skrev 2017-03-20 10:09:17 följande:

Prata me mottagningen precis o fick en tid först om 3 veckor :( Tidigast vecka 7 bokar dom in, så har ja inte börjat blöda innan dess blir de en olidlig väntan närmaste veckorna :/

Men iaf, ville höra med dig vilka tider du tar lutinus? Hon sa aldrig vilka tider till mig, bara att ju skulle ta 3 ggr per dag o ja tänkte inte så mkt på de då eftersom ett pluss kändes så långt bort då. Blir så osäker på när egentligen, för optimalt vore ju att ta en var 8e timme. Men de går ju sällan ihop tidsmässigt. Jag studerar så går sällan upp innan 7 ibland 8, sonen börjar inte förns 9. Ska jag ta en vid lunchtid så har det isf bara gått 4-5 timmar sen den på morgonen, medan det sen går drygt 10 timmar innan nästa och likadant över natten. Hur många timmar +/- spelar roll egentligen? :S

Okej vad tråkigt :( jag fick tid när jag är 5+4.

Jag tar vid 6 på vardagar innan jobbet, sen vid 14 och sen runt 21-22. På helgen tog jag när jag gick upp sköt på allt några timmar hela dagen. Jag tror inte det spelar så stor roll om det är exakt 8 timmar
  • Mila
    Upprepade missfall skrev 2017-06-13 17:33:03 följande:

Ja vi har ju hållt på i 4 år nu så här vill man ju oxå att det ska hända nått nu. Efter 4 missfall så verkar det som att vi har typ 0 chans att lyckas öht. Denna omgång har vi kört med 1/4 albyl och 15 mg prednisolon i hopp om att det skulle hjälpa. Men tror som sagt inte ens att jag haft äl denna månad, så vi får väl hålla tummarna för nästa månad istället.

Läst lite om "bisolvonmetoden" och funderar nästan på att testa, trots att ja egentligen tycker det är bland de löjligaste jag hört! Men i det här läget testar ja nästan vad som :P

Kanske redan frågat dig, men hur fick du prednisolon?
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Mila
    Upprepade missfall skrev 2017-06-13 18:26:03 följande:

Jag fick det utskrivet av Anette på victoriagruppen i söderhallarna/sthlm. Hennes eget förslag men jag hade förberett ett bönande tal för att få det om hon inte själv föreslagit det.

Men hade du inte kontaktat Marie på fertilitetsplus? Hon skriver ju ut pred till sina patienter.

Såg att du +a här om dan i nån annan tråd för bara nån dag sen. Inte har du fått missfall igen väl? :-O

Okej. Vad skönt!

Jo jag har kontaktat henne, men tyckte det var lite för dyrt för oss just nu.

Ja jag plussade svagt svagt igår. Så jag avvaktar och ser vad som händer :) Lucky number 4!
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Mila
    Upprepade missfall skrev 2017-06-13 20:46:12 följande:

Hoppas det är 4e gången gilt nu då! Albylen har ju hjälpt jättemånga så de är ju stor möjlighet att det hjälper dig oxå Går det vägen för dig nu så ökar mitt hopp för att det ska gå vägen för mig oxå, så jag vill höra en solskenshistoria från dig den här gången Tror vi kommer ungefär lika långt i våra graviditeter innan de blir missfall.

Jaa jag kände likadant, inte alls lust att lägga ner så mkt pengar o så kanske de ändå inte hjälper :/ Då sparar ja hellre ihop lite extra o gör en utredning i aten om de ja får nu inte hjälper. Då vet man iaf att man får behandlingen anpassad efter sina egna värden, än att gissa sig fram o testa en massa svindyra grejer på måfå :-/ Tror absolut att hon är jätteduktig. Men ska man lägga massa pengar är de ju bättre att göra de ordentligt på en gång.

Jag hoppas verkligen det blir en solskenshistoria! Och att det blir det för er snart med :)

Ja men exakt så känner jag. Hellre sparar jag då ihop så vi kan åka till Aten. Dock hoppas jag att vi inte behöver det..
  • Mila
    Mila skrev 2017-06-13 21:01:15 följande:

Jag hoppas verkligen det blir en solskenshistoria! Och att det blir det för er snart med :)

Ja men exakt så känner jag. Hellre sparar jag då ihop så vi kan åka till Aten. Dock hoppas jag att vi inte behöver det..

Verkar vara en kemisk grav. Tog graviditetskollen imorse som var lika svag som igår och nu ett testa tidigt lloyds som visar knappt synligt streck..
  • Mila
    Upprepade missfall skrev 2017-06-14 11:13:26 följande:

Jäkla skit Men det är ju fortfarande väldigt tidigt så hormonerna kanske inte hunnit öka så mycket än. När är bim?

Fick du och din sambo lämna kromosomtest när ni gjorde utredningen? Vi fick inte göra det, och jag funderar på att ringa och fråga om vi kan få göra det. Har läst att vi just tidiga upprepade missfall och kemiska graviditeter är det vanligt att det är just nått kromosomavvikelse som är vanlig orsak.

Bim är idag, ÄL+12.

Ja vi fick lämna det. Det tycker jag absolut ni ska kräva
  • Mila
    Upprepade missfall skrev 2017-06-14 13:16:01 följande:

Jaha, ja då borde det ju tyvärr vara tydligare idag Varför blir det såhär för oss undrar jag verkligen, vad är det som gör att de aldrig utvecklas som det ska.... Men du börja inte med albylen förns du fick + väl? Jag börja direkt efter äl skulle vart, vill inte ta hela cykeln som vissa blir rekomenderade att göra. Dom är ju inte så bra för magen liksom..

Lustigt att vi verkar ha ganska synkade cykler du och jag, och även samma problem. Vi va ju samtidigt senaste +et oxå. Hoppas de bara är långsamma hormoner du har, annars jäklar är det 5e gången gilt för oss båda o inte ett förlorat + till för oss nu!

Ja i den graviditeten jag kom till vecka 8-9 segrade testen otroligt fort. Så jag vet när det är påväg att gå åt helvete. Vill bara att jag ska börja blöda nu. Så det är över :(

Denna gång började jag vid plus. Vet inte vad som är bäst, alla säger så olika?

Ja vi verkar bara ganska "lika" tyvärr, eller vad man ska säga :p jag hoppas så att de hjälper med dina mediciner för dig. Önskar jag också hade prednisolon.
  • Mila
    Upprepade missfall skrev 2017-06-14 21:26:47 följande:

Jag förstår hur du känner Men har du inte börjat blöda ännu så finns ju fortfarande en chans att det stannar kvar.

Angående albylen har ja lika lite aning som du vad som är bäst. Verkar verkligen vara totalt olika från läkare till läkare. Men eftersom mina missfall alltid sker tidigt så får nog inte albylen en chans att börja verka om ja väntar till +.

Jag hoppas oxå mina mediciner hjälper! Annars har jag liksom lite slut på möjligheter.. Men pröva gå till en annan gyn? Jag trodde aldrig min skulle skriva ut, men de gjorde hon ju utan problem. Så har man tur träffar man på en som är villig att göra de.

Jag skickar pm till dig sen :)
  • Mila
    sofie9191 skrev 2017-07-06 13:30:08 följande:

Hej! Jag hoppar in i tråden jag med

Jag och min sambo har försökt få barn sen april 2016. I maj 2017 påbörjade vi vår utredning och igår fick vi våra provresultat och jag spolade mina äggledare.

Spolningen gick över förväntan bra! Kändes som kraftig mensvärk när de spolade men annars var det faktiskt helt okej. Inte det roligaste att vara med om men ändå. Intressant att se hur man ser ut på insidan också! Spolningen visade fria äggledare och de hittade 8-10 små äggblåsor i vänstra äggstocken och flera små i den högra samt en stor på 18 mm. Så den släpper kanske idag?

Min sambos prov visade på 14% avvikande spermier. Huvudformen var antingen för stor eller "bucklig"? Jag tror hon sa att det var okej att ha upp till 15% så det var ändå okej vad jag förstod men inte helt bra.

Mina prover visade på lågt progesteron (22 av 30) så jag ska nu äta letrozol i 3 omgångar och blir jag inte gravid får vi skriva in oss på Sahlgrenska. Jag har testat med ÄL stickor nästan varje månad och alltid fått positivt resultat. Men ändå har jag för lågt värde?

Någon mer som fått lågt progesteron och äter/ätit letrozol? Hur lågt värde hade ni? Och hur har det gått?

Vilken cykeldag blev du spolad? tycker det låter konstigt om du fått en spolning precis innan äl, för de kan ju eventuellt spola bort ägget. Och om ägget inte släppt än så är det inte konstigt att progesteron är lågt. Man brukar ta de provet ca 1 vecka efter äl för det är då de är som högst.
  • Mila
    sofie9191 skrev 2017-07-06 17:12:06 följande:

Jag är på cykeldag 16 och brukar få ÄL på cd 19. När jag ringde och bokade sa barnmorskan att det var på gränsen, just för att de inte vill spola bort ett eventuellt befruktat ägg. Men mina ÄL tester som jag tagit varje dag från cd 11-16 har inte visat någonting, bara ett svagt litet streck igår. Och vid ultraljudet de gjorde innan spolningen såg de att inget ägg ännu släppt som jag förstod det jag hoppas såklart att det var så!

Progesterontestet tog jag på rätt dag i cykeln under maj & juni så det ska vara korrekt. Vi fick alltså bara svar på våra prover och precis efter det gjorde jag spolningen

Det är väll bara att vänta och se om spolningen spolade bort ägget eller inte, men jag är inte så orolig för det ändå. Jag håller tummarna att spolningen istället banar väg för ägget nu! Om inte annat så får vi försöka igen nästa månad då jag också får hjälp med letrozolen

Okej då förstår jag :) då kanske progesteronprovet är lite lågt. Bra att du får letrozole då. Räkna med att du får äl tidigare. Jag har i vanliga fall äl cd17-21. Men med letro har jag fått äl på cd 15 alla gånger förutom 1 då den kom redan på Cd13.

Lycka till!
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?