• eelinh

Utredning på gång, stötta varandra?

Alltså, hur lång tid tar det att få tillbaka provsvar? Det är 2,5 v sedan jag lämnade dom nu.

• eelinh
    emhu skrev 2017-04-06 22:19:01 följande:

Ring och fråga!

Fick dom idag, så det tog 3 veckor
  • eelinh
    Madeeleenee skrev 2017-04-06 20:28:19 följande:

Intressant... hade 3 missade samtal från dolt nr och när jag kom hem låg ett brev från ivf kliniken med ett recept på levaxin i brevlådan... utredningen i mora sa de att tsh värdena var bra.. hmmmm

Vad konstigt?

Jag hade förhöjt värde på första blodprovet, men när de tog om det var allt normalt, det fanns inga antikroppar som kunde tyda på onormal skldkörtelfunktion.

Kanske så att värdet ändrats? Eller att de vill att du ska ligga lägre när ni börjar på med ivf? Jag var tydligen "normal" vid första blodprovet, men för hög för en graviditet. Därför de tog om det.
  • eelinh
    Madeeleenee skrev 2017-04-10 10:05:42 följande:

Enligt proverna som togs nyss i Falun låg jag på 3.6 som är för högt ur fertilitetssynpunkt. Fått levaxin och börjat äta det nu.. ringde kliniken som gjort min utredning och klassat oss som oförklarligt barnlösa då alla prover och undersökningar varit normala. De började i augusti förra året och detta var det första provet de tog. Ringde dem i fredags och frågade vad jag låg på, gissa? 3.6 då med! Borde ligga under 2... och med tanke på min oregelbundna mens och andra symptom som tyder på försämrad sköldkörtel så borde de inte ha missat detta.. vi är alltså inte direkt oförklarligt barnlösa. Jag är mållös... vilket värde hade du?

Jag låg på 4.0 på första provet, andra provet som togs fick jag aldrig veta vart jag låg, utan bara att jag inte hade några antikroppar som kunde tyda på försämrad sköldkörtel.

Så då är ju frågan, ligger jag fortfarande på 4.0 eller har mitt värde gått under 2.5? Det är bara en månad mellan proverna togs så känns inte som det kan ha hänt så mycket.

Vad har du haft mer för symptom än oregelbunden mens?

Visst gick du på utredning i Falun? Det gör vi med.
  • eelinh
    Madeeleenee skrev 2017-04-10 13:54:05 följande:

Nä vi har gjort utredningen i Mora men var ivf kliniken i Falun som satt mig på levaxin nu. Förutom oregelbunden mens: enorm trötthet, låg kroppstemperatur och fryser jämt. Blek hy osv. Plus släktingar med samma problem!

Åh vad drygt, exakt samma symtom som jag har, fast min mens är regelbunden. Och både på mamma och pappas sida har nästan alla problem med sköldsköteln, så jag blev inte förvånad när de första proverna visade 4.0.

Vi gjorde utredningen i Falun, och jag vill så gärna tro att de har gjort rätt bedömning. Men man blir ju fundersam när man hör din historia :/
  • eelinh
    Madeeleenee skrev 2017-04-10 15:44:19 följande:

IVF så att många gyn anser att det är normalt värde men att de har sett att det är för högt. Ökad missfallsrisk osv. Dessutom skall läkarna ta hänsyn till allmäntillståndet, övriga symptom osv. I mitt fall de oregelbundna mensen osv. Vad låg du på nu när de ansåg att det var normalt?

Jag har inte fått veta vad jag låg på nu sist, utan att jag inte hade några antikroppar som kunde störa sköldskötelfunktionen så mitt värde var då "normalt" :/
  • eelinh
    FrökenE1985 skrev 2017-06-26 11:41:13 följande:

Hej, jag hoppar "gärna" in här, lite dubbla känslor, man önskar ju att man inte behövt samtidigt som man vill ventilera med andra i samma situation. Har följt er en tid men inte skrivit något.

Har nu försökt bli gravid i över ett år. Sambon har 2 barn sen tidigare själv har jag inga. Fick ett tidigt mf för ett år sedan. Tänkte inte så mycket på det då. Var nog mest chockad. Fick då aldrig ett riktigt starkt positivt grav.test heller så det blev liksom aldrig verkligt och två veckor senare kom blödningen. Gick tyvärr aldrig till läkaren. Efter det har jag haft otaliga kemiska graviditer. "Mensen" var som mest 1 vecka sen de gångerna. 15 maj ringde jag och bokade tid för utredning.

Nu närmar sig återigen äl för mig, bör ske när som helst nu. Fertilt sekret och börjar känna ordentlig äl-värk. Kör även äl-test denna gång och de är än så länge negativa. Försök nr.14, och usch vad less man är egentligen. Men längtan efter en liten väger tyngre så man fortsätter försöka gång på gång trots att det känns helt j***a hopplöst.

Hur som haver. På tisdag är det dags för första mötet inför utredningen. Hoppas att de gör en undersökning också så att man får bekräftat att äl skett eller sker snart. Ser fram emot det med skräckblandad förtjusning. Nervös för vad de ska säga. De kanske tycker jag är för fet, men jag kan inte göra så mycket åt det då det inte händer nånting trots att jag äter sunt och rör på mig mer. :-/

Mycket tankar, både bra och dåliga. Allt från skräcksenarion till solskensbesked. Hua... vill bara ha det överstökat!

Jag förstår dig till fullo. Men jag tyckte det var en lättnad efter utredningen. Nu kunde de iofs inte hitta något fel på någon av oss. Det var faktiskt lite frustrerande, jag hade nästan tyckt det var skönt om de kunde hjälpa oss på traven. Men nu vet vi och att behöva vänta tills hösten med ivf känns långt men ändå okej då inget faktiskt är fel.
  • eelinh
    FrökenE1985 skrev 2017-06-26 20:50:09 följande:

Det är ju det där. På ett sätt vill man att de ska kunna konstatera att det är något "fel" men som är lätt åtgärdet så att man får en förklaring. Men samtidigt vill man inte att det ska vara något fel. Men känns ändå bra att sätta bollen rullning nu efter alla besvikelser.

Exakt! Och hur som helst kommer det vara skönt när ni väl får svar. Jag önskar dig all lycka till.

Vi är på Äl +9 men min känsla säger att vi inte har lyckats på vårt 20e försök heller .. jag tror faktiskt jag siktar på att få hjälp till hösten på riktigt. Det här är tröttsamt.
  • eelinh
    FrökenE1985 skrev 2017-06-27 12:09:57 följande:

Då var man hemma igen efter första mötet inför utredningen. Gjorde vul som visade på ägglossning idag. Högra äggstocken (som jag har ägglossning från denna gång) har hamnat lite under och såg ut att ha vuxit fast lite, det verkade dock inte störa, men det är troligen orsaken till min extrema äl-smärta och mensvärk. Så hon pratade om att endometrios kunde vara orsaken, men att det inte kan fastställas utan titthålsoperation vilket inte känns aktuellt i nuläget.

Fick även lämna blodprov idag för AMH och TSH och första dagen på nästa mens ska jag ringa och boka tid för äggledarspolning.

Sambon ska lämna spermaprov på KS Huddinge och ska då ha "hållt sig" i 2-5 dagar. Då vi har så pass nära så kan han göra det hemma då det ska lämnas in inom en timme från att han har "tömt".

Så nu är det vara att vänta. Tycker dock att det var lite konstigt att jag inte skulle lämna prover före och efter ägglossning som andra verkar ha gjort vid sina utredningar.

Skönt för dig att ha börjat på utredningen :)

Vi har inte heller lämnat prov före eller efter ägglossning. Vår läkare tyckte inte det behövdes så jag tempat, användt ältest och har ägglossningsmärtor. Så allt tyder på att min Äl är regelbunden då min cykel är det. Hade bara varit skönt om man kunde få det bekräftat, samtidigt som man måste lite på att de kan sin grej.
  • eelinh

Nu har jag verkligen fått en dipp.. efter ha slutat med allt vad tempning, Ältest och hälsokost har att göra med så började jag på någotvis må "normalt" igen. Sådär som man gjorde innan stressen över att bli gravid tog över. Men nu efter ett flertal nära och kära berättat att de är gravida rann min bägare över denna gång mensen kom. Det var som att ramla ner i ett svart hål och allt känns så hopplöst. Vi är ofrivilligt barnlösa, på utredningen kunde de inte hitta några fel utan att vi haft "otur" som inte blivit gravida. Hur kan man ha otur i snart 2 år? I september ska vi ringa och be att rå en remiss till ivf-kliniken i Falun. Jag hoppas de inte har allt för långa köer. Hur gör ni andra när den där hemska dippen kommer? För jag antar att jag inte är själv att känna den där känslan.

Kram på er!

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?