Inlägg från: Marrelita85 |Visa alla inlägg
  • Marrelita85

Utredning på gång, stötta varandra?

Nykär15 skrev 2016-12-09 13:40:25 följande:

Skönt att allt såg bra ut, men förstår det känns tufft att inte ha nåt att jobba med...nästan värre när det inte finns en förklaring. Vet inte din ålder, men jag hade iaf inte orkat vänta så länge. Jag lägger hellre pengar privat, som nu och får ordentlig hjälp! Har de tagit alla hormonprover på dig? 

Jag hade svinont när jag gjorde HSS efter min hysteroskopi. Det gjorde inte ont när hon förde in katetern, kändes obehagligt när de sprutade in vätskan...men hade så ont att jag höll på svimma när jag väl satt i bilen och var på väg därifrån att vi inte kunde köra och fick stanna så jag fick andas mig igenom det i 20 minuter. Kändes som en enda lång värk...fruktansvärt. Min syster berättade att det var samma för henne när hon gjort det i deras IVF-utredning....hemsk upplevelse. På mig var det för att kolla så jag inte hade sammanväxningar efter skrapningen vilket jag inte hade tack o lov, hon kollade endast snabbt på äggstockarna och ledarna och sa det såg fint ut. Hon jobbar med IVF så gissar hon har bra koll...

Åh fy, det lät inte roligt alls. Jag är snart 32år så jag har ju fortfarande åldern på mig. Känner mig dock otålig då det ändå gått så lång tid sedan jag började försöka bli gravid vie 22års ålder första gången. Det som är med privat är ju att det inte finns något här i Västerås och då måste man pendla till sthlm tror jag närmsta finns och det är ju både tidskrävande och kostar ju massor. Ett par vänner till oss har lagt ned typ 100 000kr innan de fick sitt första. Därefter tog de ett ägg från frysen och är gravida med sitt andra riktigt snabbt efter. 

De har tagit Tyreoidea prover och progesteron och det är väll allt man tar här tydlgen. AMH värden och liknande tar dem inte då de ej påverkar enligt dem då jag har egen ägglossnings å finns ju ägg med enligt dem. 
  • Marrelita85
    heel skrev 2016-12-09 16:47:15 följande:

Igår fick vi hem papper från kvinnokliniken. Sambon ska infinna sig kl 8 för att lämna in sitt prov och provet gör man hemma stod det. Så det väntar en hektisk morgon dagarna före julafton ;) jag är nog mer nervös än han hur detta ska lyckas !

På FYRA dygn får han inte släppa lös sina soldater! Tycker att det lät väldigt länge, jag som såg fram emot en ledig vecka från jobb och massa mys ;)

Jag har fått dubbla budskap i min kallelse, står att jag antingen ska vända mig till min vc eller kvinnokliniken. På CD2-5 ska blodproven tas, och ett datum och tid(står även datum och tid på etiketterna jag fick hem till proven). Jag är på CD 19 den dagen och väntar egentligen ÄL den veckan(har ungefär koll på senaste cyklarna trots oregelbundna sådana).

Försökte ringa idag, men då hade dom redan stängt för dagen. Så jag ringer på måndag. Kanske kan gå göra andra test om det är så nära ÄL?

Det som ska testas nu är tydligen LH, Prolak, FSH, T4 och TSH. Står på etiketterna jag fick hem.

Så får hoppas mensen kommer i början av januari så jag slipper vänta ännu längre då mensen kan lysa med sin frånvaro ganska länge.

Min sambo fick också fixa sitt spermaprov på morgonen och sedan tog han cykeln på vägen till jobbet och cyklade förbi sjukhuset och lämnade in provet och det gick bra. Så din sambo löser nog det där! Vi behövde bara vara avhållsamma 2-4 dagar så det var skönt tänkte jag ifall att det hade varit runt ÄL tider så hade det löst sig ändå. 

Angående din provinlämning så skriver de att du kan lämna in blodprovet på din vårdcentral, detta för att underlätta om det kanske passar dig bättre att gå förbi där och lämna. De skickar säkert proverna sedan till sjukhuset om de inte har egen analyslabb. 

Vissa prover ska ju tas inom ett visst tidsintervall innan ÄL därav tror jag inte att du kan ta dem senare. De kanske har räknat ut att du borde vara på dessa dagar utifrån din senaste menstruation eller något? Har själv inte tagit alla dessa prover, då dessa inte verkar tas där jag går. Så jag kan inte riktigt svara på vad som gäller, hoppas du får tag på dem så att du får svar. T4 och TSh kan tas när som i cykeln då de är tyreoideaprover (sköldskörteln), fast gärna innan kl.10 har jag fått lära mig för att få optimalast värden. Tar du levaxin skall det vara innan du tagit din medicinering. 
    Nykär15 skrev 2016-12-09 14:26:07 följande:

Ah ok, tänkte mest om du kunde vända dig privat för att få ta alla prover? Hade jag inte gått privat hade de aldrig tagit TSH och då hade jag gått i en framtida graviditet med stor risk för nytt missfall då de värdena blir sämre under en graviditet och mest troligt var orsaken att vi förlorade vår lilla...

Man kan även ha svårare bli gravid om de värdena är antigen för höga eller för låga...

Förstår du är otålig och jag hade inte velat förlora ännu mer tid om jag vore du och redan har försökt så länge. Jag har ingen tid att tappa och ändå har hela hösten gått åt till återhämtning och oro efter MA.. Så jag är SÅ tacksam vi sökta hjälp och får detta utrett nu då tiden rinner ur mina händer känner jag. Jag ville kolla AMH för att ha ett hum om ifall det är bråttom och om vi borde gå på IVF direkt. Jag ägglossar med av mig själv men hade jag haft få kvar så tyckte läkaren vi skulle gå på IVF direkt så vi inte tappar tid. Men nu hade jag värden som man brukar ha när man är runt 30-31 år så det var ingen fara sa hon. Men det säger ju inget om kvalitén på äggen...de är ju ändå 40 år även om jag har många...men fick man mens tidigt kan man ha lågt AMH vid lägre ålder. Jag fick mens runt 14 så därför har jag bättre förutsättningar på äggen sa hon. 

TSH är ju tyreoidea prover, men jag tror inte de tagit T4 och T3 eftersom mitt TSH inte var avvikande hade 2,0 villket de var nöjda med. Har inte fått tagit några andra värden som LH, FSH och AMH (tas ej här pga att läkarn tycker de kan vara missvisande och inte spelar någon roll) eller prolaktin. Lite synd är det för höga prolaktinvärden kan ju försvåra att bli gravid har jag läst. 

Har googlat lite och kom in på carl von linnéklinikens hemsida och läste att man kan göra sin IVF resa där oavsett landsting bara man uppfyller sitt landstingskrav. Funderar på om man ska gå där, då jag verkligen inte trivs här i Västerås. Man måste ändå sedan åka till Uppsala för äggplock etc om man gör IVF här i Västerås. Ska ringa dem och höra så att inte de tycker vi kan få hjälp tidigare. Vi har ju fått diagnosen oförklarligt barnlösa. Nu handlar det bara om att vi ska uppfylla tidsintervallen. Man kan ju betala också, men känner mig inte jätte sugen på att betala runt 30 000kr för att få något som kan finansieras via landstinget mot högkostnadskort. 

För att krångla till min vardag ytterligare så kom jag in på barnmorskeprogrammet som jag sökte. Min plan sedan jag pluggade till sjuksköterska för två år sedan har varit detta, men nu har jag vacklat massa då det är så stressigt som sjuksköterska. lär ju inte vara mindre stress som barnmorska. Dock vill jag jobba på barnmorskemottagning med rådgivning, receptförskrivning, cellprover och kanske ev. ungdomsmottagning. Men jag är även sugen på distriktsjuksköterska med inriktning BVC. Distriktssjuksköterska kan endast sökas här i Västerås till hösten. Funderar på om man kan acceptera sin plats på barnmorskeprogrammet och skjuta upp det ett år och därefter söka distrikt till hösten och kommer man in, ta bort sin plats på barnmorskerogrammet....suck blir helt galen...tankarna maler massa. Måste nog dessutom gå in till chefen och dessutom ta upp detta med barnfrågan.

• Marrelita85
    Madeeleenee skrev 2016-12-10 19:07:30 följande:

Hej tjejer! Nu har jag ätit mitt första kursen letrozol. Inte ärkt några biverkningar alls, skönt. Tog sista pillret i tisdags och väntar på ägglossning. Tycker mig ha lite ömma bröst och dova känningar runt äggstockarna så hoppas det är på G snart.. kan också vara inbillning... vet någon på ett ungefär när ägglossning brukar ske efter letrozol? Om jag nu får ägglossning.. har VUL inbokat på måndag på CD 12. Hoppas på bra resultat. Började med äl test idag, har för mig att de med normal menscykel på ca 28 dagar brukar på info om att börja runt dag 10? Inget utslag än dock, knappt ett teststreck vilket känns normalt på dag 10.. hoppas så innerligt att detta ska funka nu!

Åh spännande tid för er. Jag har själv aldrig ätit Letrozol så jag kan tyvärr inte säga så mycket. Jag vet att när jag åt Pergotime så fick man komma in för VUL och då sa dem när ägglossning förväntades så då körde man inga ÄL test heller. Men Pergotime var också förenat med att många blev överstimulerade därav kontrollerna. Fick sista kuren ta än Ägglossningsspruta då risken fanns annars att två-tre äggblåsor skulle hinna växa till sig och ev. släppa. 
    Men att börja testa dag 10 låter ju rimligt då ÄL kan ske allt från dag 12 och frammåt, även om mest normalt kanske är runt dag 14. Jag har menscykel på ca. 27 dagar och har ÄL för det mesta dag 15. 

Håller tummarna för er! =) 
    Nykär15 skrev 2016-12-10 15:00:21 följande:

Hade 4,9 på mitt TSH vilket ju inte är bra, så ätit Levaxin en vecka snart...förmodligen en orsak till vårt sena MA :/ rädd om det tar sig denna cykel att det inte hinner gå ner...är på ÄL+2 och vi har prickat ordentligt...men får ju bli provtagning snart igen så man ser så det går ner...

Håller tummarna att ditt TSH värde hinner gå ner alternativt inte påverkar negativt. Det finns ju dem som man läst om som haft betydligt högre och genomgått fullgångna gradiviteter. Kul att ni prickade in ÄL bra, håller tummarna för en fin julklapp nu! =)

Hade ett mentalbreakdown hemma hos mamma idag. Har ju inte berättat något om våra svårigheter då jag av någon anledning tycker det är jätte jobbigt att prata om, känns dock skönt såhär i efterhand. Hon vet dock om i och med att jag separerade med mitt ex och då i samma veva fick reda på att lillesyrran väntade sitt första att vi då hade försökt få barn och skulle gjort IVF. Att jag har svårigheter att få barn och jag vet att hon nämnde då att hon med haft svårt. 

Nu några år senare när vi väl pratat om det så undrar jag om det inte är något ärftligt? Ingen av mina små syrror har drabbats då båda blivit lätt gravida, den ena till och med av misstag. Mamma och pappa skyddade sig inget från att de träffades när hon var 15-16år. Sedan när hon var 18år så ville de ha barn, men jag kom inte till förrens hon var 21år, hann bli 22år innan jag föddes. Därefter när jag var tre månader påbörjade de syskon försök och det skiljer 3år 4månader mellan mig och ena syrran och 6år och 9månader med yngsta syrran och alla gånger har de fått köra på i ca.3 år innan resultat! De har aldrig gjort någon utredning för tydligen blev de nekade när hon var 18år med orden att hon var för ung, de fick försöka några år. Men sedan när hon var 21år skulle hon ringa igen och då var hon gravid med mig.

Min mamma körde med ägglossningstester och när hon blev gravid med mig provade hon jättenattljusolja...har hört talas om den men är inte jätte insatt i vad det är, någon som vet?

Iallafall så vill hon sponsra oss med halva kostnaden för IVF privat. Men frågan är om man går privat och det inte tar sig, har man rätt till de kostandsfria landstingsförsöken då, eller kommer man ur systemet?

Jätte långt inlägg, hoppas någon orkar läsa. =)
  • Marrelita85

Oj oj blir alldelles snurrig om att läsa om IVF privat. 

IVF och ICSI: 32 000 (konventionell IVF)
    Frysåterföring: 14000
    3-paket: 64 000

Jag vet inte om jag fattar rätt med den "billiga" konventionella IVF (vad det nu betyder) för 32 000kr är alltså ett IVF försök eller och om det blir några till frysen kostar det då 14000kr per återföring är jag med då? Och 3 paketet är 3 st IVF försök och till frysen samt återföring? Då känns det ju inte värt att betala 32000kr för ett enda försök...tänk om det misslyckas?  

Samt så läste jag detta med bruttolöneavdrag då som i slutändan skulle ge "billigare" behandling? Någon som använder detta?

• Marrelita85
    Ellencassandra skrev 2016-12-14 09:12:04 följande:
    Okej då kanske det kan va det då! Att äggblåsorna inte blir så stora..
    Kanske är låghormonare också eftersom jag inte alls får nån stegring! Däremot hade min temp gått upp imorse så om den håller i sig så kan jag väl räkna med att jag haft äl? Är nybörjare på det där med temp också :P
    Använder du någon tempapp som ex. NC? För de har ändå vetenskapliga studier bakom sig och räknar ut om man haft ägglossning med hjälp av matematiska formlar osv via tempen. 

Jag litar på tempen. En temperatur stegring på 0,2 - 0,5 grader som håller i sig i minst tre dagar och därefter stannar högre än normalt tyder på att ägglossning skett. 
  • Marrelita85
    Jag är i dag på CD13, var på akupunktur i går hos en kvinna som hjälpt många att bli gravida. I dag ser det ut som att det är max på ÄL stickan redan?! Brukar ha det CD 15-16. Är inge van vid stickor. Ska ta i kväll också. Vi hade sex i söndags kväll och så får vi väll ta det i kväll med så snart sambon kommer hem. Då borde vi ändå prickat relativt ok, eller vad tror ni?

Enligt hon som utför akupunkturen är jag rätt tom på energi och har mycket obalanser i kroppen....detta hade jag redan räknat ut. Enligt hnene ville hon ha ett par behandlingar innnan jag blev gravid för att skapa de bästa förutsättningarna. men jag hoppas ju såklart jag blir gravid ändå och att man kan balansera upp efterhand. 

• Marrelita85

Hej! God jul och gott nytt år till er alla!
    Här väntas det på mens, ÄL +10. Såg riktigt lovande ut denna månad. Inga spottings och en temp som klättrat uppåt, med en dipp på dag 6 (implantationsdipp?). Men igår så dippade den, dock gick den upp lite idag. Men det ser ändå ut som när mensen skall komma om 2 dagar. =( 

Hoppas ni andra har fått en trevligare julklapp. 

• Marrelita85
    Norrlandskvinnan skrev 2017-01-11 13:41:07 följande:

Hej på er! Nu var det ett tag sedan jag var inne i gruppen. Har haft ett litet juluppehåll. Imorgon ska jag göra en genomspolning av livmoder och äggledare. ÄR SJUKT NERVÖS!! Har ni gjort det någon gång? Isånnafall hur var det? 

En annan grej också. Jag hade ett TSH på 3,8 som gynekologen sa var BRA. Dock så ringde dom upp mig förra veckan och ville att jag skulle ta ett nytt TSH för att värdet var för högt. Varför sa dom inte det på en gång!! :( Vet ni något om TSH?

Just TSH värdet verkar vara omdiskuterat. Ett "normalt" TSH värde kan fortfarande vara runt 4, dock för att bli gravid ska man helst ha 2 eller under. 

Har gjort spolning två gånger. Har båda gångerna fått ta alvedon och en antibiotika tablett en timme innan som premedicinering. Kommer i håg att första gången gav molvärk efter. Den som jag gjorde i december förra året tyckte jag gjorde ont när de gick med ledaren genom livmoder tappen osv. Läkaren tyckte inte alls jag skulle haft ont då, men det hade jag. Vet inte om det är ärrat där efter konisering och flertaget pxprover som tagits flera gånger per år. Hade molvärk efteråt. 
  • Marrelita85
    Upprepade missfall skrev 2017-01-18 13:51:32 följande:

Åh vad tråkigt att höra att mensen kommit ännu en gång för er :(

Själv väntar jag bim om 4-5 dagar, och är rätt så säker på att de inte blir något pluss den här gången för mig heller. Känner inte ens några inbillningssymptom den här månaden som ja annars alltid går runt o känner. Förutom ömmande mage för några dagar sen, men de är borta.

Är det någon av er som börjat diskutera ivf? Hur ser reglerna ut där egentligen, hur länge ska man ha försökt för att få rätt till ivf via landstinget?

Kramar!

I Västmanlands landsting ska man ha försökt i två år aktivt själva innan IVF blir på tapeten. Frustrerande att det ser så olika ut för olika landsting. Vi måste kämpa i ett halvår till, i höst har vi rätt till IVF. 
  • Marrelita85
    Nykär15 skrev 2017-01-26 13:19:59 följande:

Jag har normalt ÄL på CD12 men nu när jag stimuleras så mognar ju äggen bättre och snabbare pga medicinerna, och då kan ÄL komma 1-2 dagar tidigare. Men ÄL är ju inte idag, jag var ju bara på UL idag så om jag skulle vänta in egen ÄL så hade nog äggen släppt först om ett par dagar. Men eftersom vi är osäkra på om de släpper trots att de är mogna så ska jag ju ta en spruta ikväll som gör att de släpper eftersom de var mogna i storleken för det. Och då kommer de släppa inom 36 timmar ungefär, så blir ju nästan samma utfall som om vi hade väntat in min egen ÄL. Skillnaden är ju att man kan vara mer säker på att den faktiskt sker. 

Jag hade positivt ÄL-test på CD10 förra månaden med och mensen kommer i relation till det. Och så länge äggen ser bra ut så är det ingen fara att den är tidig, har ju fått både Letrozol och Gonal-F för att mogna dem. Min cykel är ca 26-28 dagar vilket är inom spannet för normalt

Men åh så roligt för er! Följer tråden lite titt och tätt orkar dock inte aktivt skriva då det bara är negativa tankar just nu. 

Måste kännas bra att ni ändå får hjälp både tabletter samt att ni nu äntligen får ta ägglossningsspruta! Håller tummarna för er. =) 
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?