Två som träter
barnet är så pass gammalt att det troligen genomskådar extrapappan. Mannen försöker behålla någon form av pondus men håller på att förlora kampen och eftersom han inte är "riktig" pappa blir det nog en lite kraftmätning mellan de två. Jag har tonåringar själv och vi diskuterar och argumenterar en hel del. Ibland inser jag att de har vettiga argument och jag får ge mig, ibland får de ge sig. Det handlar om att forma sin egen identitet och att närma sig att bli vuxen.
Det låter lite på din sambo som om han "ska" ha rätt bara för att han är den vuxne och en tonåring bara ska lyda, men så fungerar det inte om man har en bra relation (tycker jag).
Det låter också som om du har tacklat det på ett bra sätt genom att prata med båda på olika sätt. Din sambo verkar ju lite barnslig som säger att det ska vara antingen eller, det blir lite som att han ska "straffa" dig då som säger åt honom.
Kanske ska han helt enkelt hålla sig undan "pappaskapet" ett tag, se hur det blir då? För om han tänker fortsätta att försöka ha någon slags auktoritär stil mot barnet bara för att han är vuxen, så tror jag inte han kommer lyckas.
Givetvis ska barnet inte vara uppkäftigt och obstinat "bara för att" heller, men det låter inte så på din beskrivning.