• mammalovis

    Hur mycket egentid ger ni barnen och vad gör ni ihop?

    Ni med flera barn, hur mycket egentid får respektive barn med er föräldrar? Vad väljer ni att göra?

    Jag har en 5,5-årig tös med helgumgänge med pappan delar av vh, en 3-åring och en på 10 månader. När hon kommer tillbaks kan hon ha ett hiskeligt humör i flera dagar som jag vill få bort. Nu i sommar har vi knappt umgåtts själva då min bonusdotter på 12 år varit här nästan hela sambons semester och de börjar leka direkt, så förutsättningarna har inte varit optimala, annars är bonusen här vh. Det man får höra att man ska göra i föräldrautbildningar och böcker är ju att ge barnet fullt fokus en tid varje dag. Det svåra är ju att syskonet också vill vara med. Så hur separerar ni barnen för att fixa detta? Bonusen och min dotter är här samma helg som upplägget ser ut nu.

    Jag har försökt gå iväg med henne, men då skiter det sig på vägen, då hon inte vill gå hem, så det blir inte så positivt som tänkt.

    Som en start får nog lillasyster vara sina 15 timmar på förskolan så får vi 3 dagar innan skolan börjar. Sedan får vi ju en halvtimma varje skoldag på väg att hämta på förskolan, men jag vet inte om vi lyckas få det till något positivt eller bara stressigt. Hemma skulle vi nog kunna baka, läsa, bygga med lego, spela spel  men det svåra är ju just att utesluta lillasyster. Bebisen kan ju vara mer hos pappa nu. Hur tänka?

  • Svar på tråden Hur mycket egentid ger ni barnen och vad gör ni ihop?
  • Ego Lovers

    Egentid?
    Barn behöver känna gemenskap och samhörighet än att delas upp för att tillgodose föräldrarnas osäkerhet om de verkligen ger barnen den tid föräldrarna tror de förtjänar.
    Börja där!

  • scanmia

    Det är ibland jättesvårt att karva ut tid till att bara vara med ett barn i taget. Varje dag så får det ofta bli kortare stunder: stoppa lillasyster i badet och sitt ner med storasyster och spela en runda uno eller nått hon gillar. Eller vänta helt enkelt till efter de yngre barnen har gått och lagt sig?

    Vi brukar också försöka komma iväg på en date i  månaden med ett barn och en förälder i taget. Roterande, så att vi föräldrar turas om vilket barn som vi går ut med. Det är kul och viktigt, men ersätter inte de dagliga småstunderna.

    Jag läste igen och såg att det gällde en 5-åring - jag fick först för mig att det gällde 12-åringen. Strunta i att det måste vara något speciellt att göra utan håll det mycket enkelt. Bäst är väl egentligen om hon själv får styra en lek med dig, men om det är svårt så läs en bok tillsammans eller dela på en klase vindruvor eller rita en teckning tillsammans... Bara några minuter här eller där.

  • Fjäril kär

    Jag skulle istället satsa på kvalitetstid istället. När ni väl gör något så är det något ni båda ser fram emot. Oavsett om det är 5 min prat vid tandborstning eller om ni bokar utflykt en gång i månaden.

    Gör det till en trevlig rutin istället för något påtvingat hastigt som ändå inte blir så bra.

    Är det svårt rent konkret med utrymme i vardagen skulle jag börja med att involvera henne i dagliga sysslor. Tex att det alltid är hon och du som dukar till middag, hon och du åker och handlar, osv. Saker som kan uppskattas och kan leda till mysigt prat eller en stund av samhörighet.

  • Alexi

    Kan inte du göra något med barnet direkt hon kommer till er, eller typ hämta henne hos pappan och åka till en lekplats eller så en stund som en övergångsgrej. Eller bara åka och köpa en glass och sitta och mysa lite.

Svar på tråden Hur mycket egentid ger ni barnen och vad gör ni ihop?