Anonym (ny utredning) skrev 2016-08-09 11:33:22 följande:
Alltså alla insatser är ju frivilliga egentligen, socialtjänsten kan inte tvinga någon till något. Däremot kan det ju bli konsekvenser utifrån att man inte går med på vissa saker, i detta fall skulle det kunna bli så att det leder till en ny utredning och då kanske man kommer fram till andra saker än första utredningen, eftersom du då "inte gör vad som krävs för att bli en bra förälder som kan tillgodose barnets behov". Uppföljningen kan nog gå till på olika sätt, men om jag inte minns fel har de rätt att ta de kontakter som krävs under uppföljningen, vilket antagligen innebär att de kommer att dubbelkolla med samtalskontakten så att du har varit där och tagit till dig stödet. Sen kommer ni antagligen få gå på ett uppföljningsmöte för att tala om på vilket sätt det har blivit bättre och hur stödet har hjälpt eller om ni är på väg så att du kommer att ha fortsatt samtalskontakt.
Att det är på service innebär att det är ett stöd som man inte behöver ett biståndsbeslut från socialtjänsten, dvs att man kan få stödet genom att själv ta kontakt med den som ger stödet. Andra insatser som är genom bistånd får man genom att socialtjänsten fattar beslut om att man får insatsen och sedan får man det genom socialtjänstens försorg. Hoppas jag kan förklara så att det blir förståeligt.
Jo, fast då är det ju inte så frivilligt egentligen. Jag kan inte förstå vad de skulle utreda ifall vi skulle vägra. En av handläggarna sa att inget skulle hända ifall vi vägrade insats och vi har verkligen lämnat ut all information som finns. Dom skrev blandannat att vårt barn inte påverkades negativt av situationen nu men kunde göra det i framtiden och att vi ska gå och prata med någon.
Jag tycker själv att det känns som en bra idé att gå och prata så det är inget jag invänder mig emot, jag vill dock inte ha någon som helst kontakt med socialtjänsten.
Jag tror jag förstår vad du menar, på bistånd verkar socialtjänsten mera involverad om jag tolkar det rätt.
Anonym (Amelia) skrev 2016-08-09 12:01:38 följande:
Så länge man själv vet att man är en tillräckligt bra förälder och inte är rädd för socialtjänsten så kan man göra precis som man vill och skita i deras utredningar. De utreder ju oavsett om föräldrarna medverkar men man bestämmer ju själv hur mycket man vill delta. Man känner ju bäst själv om man behöver hjälp. Och behöver man ingen hjälp så är det ju onödigt att utsätta sig själv och sin familj för myndighetsutövning och utredningar i onödan.
Det håller jag inte med om övht. Finns många som tror dom är bra föräldrar och kanske, exempelvis pga diagnos inte kan ta han dom sitt barn. Bara för att man själv tror man är bra betyder det inte att man är det-därför känns det väldigt skönt att de faktiskt skrev i utredningen att vi hade bra anknytning osv.