• Anonym (gabbi)

Socialtjänsten avslutat utredning, vill ha uppföljning om två månader

Vårt barn blev utrett av socialtjänsten(vi också för den delen) och i utredningen framkom inget som tydde på att hen far illa eller att vi skulle vara dåliga föräldrar, tvärtom.

Utredningen resulterade dock i en frivillig insats, samtalsstöd för mig att bearbeta saker jag varit med om sedan långt tillbaka i tiden.

Vi trodde att allt skulle vara avslutat där men socialtjänsten vill göra en uppföljning inom två månader efter avslutad utredning. Det stod att dom vill se att vi fått de kontakter vi behöver. Vad innebär det?  Att dom endast vill se att jag går och pratar med någon? Fler möten?

Den här tiden har varit fruktansvärt prövande och vi har gjort allt socialtjänsten begärt, vi vill inte ha någon mer kontakt med dom alls. 

Vad kan hända om vi inte har de kontakter som de anser att vi behöver?

• Svar på tråden Socialtjänsten avslutat utredning, vill ha uppföljning om två månader
  • Anonym (ny utredning)

Om ni inte gör de saker de anser att ni behöver för att kunna vara tillräckligt bra föräldrar så finns det risk att de inleder en ny utredning, eftersom det då uppenbarligen finns risk att barnet inte får sina behov tillgodosedda.

Om de avslutar utredningen med rekommendationerna att du behöver samtalsstöd innebär det alltså att de gör en uppföljning för att se så att ni/du verkligen har gjort det som behövs för att du ska kunna vara känslomässigt tillgänglig för ditt barn. Om du gör det de anser och tar till dig samtalsstödet behöver du inte oroa dig. Framkommer det något annat som föranleder oro under uppföljningen finns det även risk att den oron leder till ny utredning.

• Anonym (gabbi)
    Anonym (ny utredning) skrev 2016-08-09 10:39:05 följande:

Om ni inte gör de saker de anser att ni behöver för att kunna vara tillräckligt bra föräldrar så finns det risk att de inleder en ny utredning, eftersom det då uppenbarligen finns risk att barnet inte får sina behov tillgodosedda.

Om de avslutar utredningen med rekommendationerna att du behöver samtalsstöd innebär det alltså att de gör en uppföljning för att se så att ni/du verkligen har gjort det som behövs för att du ska kunna vara känslomässigt tillgänglig för ditt barn. Om du gör det de anser och tar till dig samtalsstödet behöver du inte oroa dig. Framkommer det något annat som föranleder oro under uppföljningen finns det även risk att den oron leder till ny utredning.

Tack för svaret. Insatsen var frivillig men det kanske det alltså inte är egentligen?Hur går en uppföljning till? Handlar det om ett möte, telefonsamtal och/eller kontakt med samtalskontakten?
  • Anonym (gabbi)
    Anonym (ny utredning) skrev 2016-08-09 10:39:05 följande:

Insatsen var på service, inte på bistånd. Förstår inte riktigt vad det betyder..? 
  • Anonym (ny utredning)

Alltså alla insatser är ju frivilliga egentligen, socialtjänsten kan inte tvinga någon till något. Däremot kan det ju bli konsekvenser utifrån att man inte går med på vissa saker, i detta fall skulle det kunna bli så att det leder till en ny utredning och då kanske man kommer fram till andra saker än första utredningen, eftersom du då "inte gör vad som krävs för att bli en bra förälder som kan tillgodose barnets behov". Uppföljningen kan nog gå till på olika sätt, men om jag inte minns fel har de rätt att ta de kontakter som krävs under uppföljningen, vilket antagligen innebär att de kommer att dubbelkolla med samtalskontakten så att du har varit där och tagit till dig stödet. Sen kommer ni antagligen få gå på ett uppföljningsmöte för att tala om på vilket sätt det har blivit bättre och hur stödet har hjälpt eller om ni är på väg så att du kommer att ha fortsatt samtalskontakt.

Att det är på service innebär att det är ett stöd som man inte behöver ett biståndsbeslut från socialtjänsten, dvs att man kan få stödet genom att själv ta kontakt med den som ger stödet. Andra insatser som är genom bistånd får man genom att socialtjänsten fattar beslut om att man får insatsen och sedan får man det genom socialtjänstens försorg. Hoppas jag kan förklara så att det blir förståeligt.

• Anonym (Amelia)

Så länge man själv vet att man är en tillräckligt bra förälder och inte är rädd för socialtjänsten så kan man göra precis som man vill och skita i deras utredningar. De utreder ju oavsett om föräldrarna medverkar men man bestämmer ju själv hur mycket man vill delta. Man känner ju bäst själv om man behöver hjälp. Och behöver man ingen hjälp så är det ju onödigt att utsätta sig själv och sin familj för myndighetsutövning och utredningar i onödan.

• Anonym (gabbi)
    Anonym (ny utredning) skrev 2016-08-09 11:33:22 följande:

Alltså alla insatser är ju frivilliga egentligen, socialtjänsten kan inte tvinga någon till något. Däremot kan det ju bli konsekvenser utifrån att man inte går med på vissa saker, i detta fall skulle det kunna bli så att det leder till en ny utredning och då kanske man kommer fram till andra saker än första utredningen, eftersom du då "inte gör vad som krävs för att bli en bra förälder som kan tillgodose barnets behov". Uppföljningen kan nog gå till på olika sätt, men om jag inte minns fel har de rätt att ta de kontakter som krävs under uppföljningen, vilket antagligen innebär att de kommer att dubbelkolla med samtalskontakten så att du har varit där och tagit till dig stödet. Sen kommer ni antagligen få gå på ett uppföljningsmöte för att tala om på vilket sätt det har blivit bättre och hur stödet har hjälpt eller om ni är på väg så att du kommer att ha fortsatt samtalskontakt.

Att det är på service innebär att det är ett stöd som man inte behöver ett biståndsbeslut från socialtjänsten, dvs att man kan få stödet genom att själv ta kontakt med den som ger stödet. Andra insatser som är genom bistånd får man genom att socialtjänsten fattar beslut om att man får insatsen och sedan får man det genom socialtjänstens försorg. Hoppas jag kan förklara så att det blir förståeligt.

Jo, fast då är det ju inte så frivilligt egentligen. Jag kan inte förstå vad de skulle utreda ifall vi skulle vägra. En av handläggarna sa att inget skulle hända ifall vi vägrade insats och vi har verkligen lämnat ut all information som finns. Dom skrev blandannat att vårt barn inte påverkades negativt av situationen nu men kunde göra det i framtiden och att vi ska gå och prata med någon. 

Jag tycker själv att det känns som en bra idé att gå och prata så det är inget jag invänder mig emot, jag vill dock inte ha någon som helst kontakt med socialtjänsten.

Jag tror jag förstår vad du menar, på bistånd verkar socialtjänsten mera involverad om jag tolkar det rätt.
    Anonym (Amelia) skrev 2016-08-09 12:01:38 följande:

Så länge man själv vet att man är en tillräckligt bra förälder och inte är rädd för socialtjänsten så kan man göra precis som man vill och skita i deras utredningar. De utreder ju oavsett om föräldrarna medverkar men man bestämmer ju själv hur mycket man vill delta. Man känner ju bäst själv om man behöver hjälp. Och behöver man ingen hjälp så är det ju onödigt att utsätta sig själv och sin familj för myndighetsutövning och utredningar i onödan.

Det håller jag inte med om övht. Finns många som tror dom är bra föräldrar och kanske, exempelvis pga diagnos inte kan ta han dom sitt barn. Bara för att man själv tror man är bra betyder det inte att man är det-därför känns det väldigt skönt att de faktiskt skrev i utredningen att vi hade bra anknytning osv.

• Anonym (Anki)

Du måste inte gå och prata med någon för att soc säger det.
    Det tyckte de att jag behövde också men se det tyckte inte jag.
    De pratade om något sorts program de ville att hela familjen skulle gå i, minns inte vad det hette, men icke.
    Jag har inget behov av att vända ut och in på mitt liv, berättade så lite som någonsin var möjligt.
    Ge dem ena fingret så tar de hela handen.

Det gick bra för oss ändå och vi blev av med soc när de insåg att vi inte tänkte medverka i deras "program" bara för att!

• Anonym (Amelia)
    Anonym (gabbi) skrev 2016-08-09 16:02:24 följande:

Jo, fast då är det ju inte så frivilligt egentligen. Jag kan inte förstå vad de skulle utreda ifall vi skulle vägra. En av handläggarna sa att inget skulle hända ifall vi vägrade insats och vi har verkligen lämnat ut all information som finns. Dom skrev blandannat att vårt barn inte påverkades negativt av situationen nu men kunde göra det i framtiden och att vi ska gå och prata med någon. 

Jag tycker själv att det känns som en bra idé att gå och prata så det är inget jag invänder mig emot, jag vill dock inte ha någon som helst kontakt med socialtjänsten.

Jag tror jag förstår vad du menar, på bistånd verkar socialtjänsten mera involverad om jag tolkar det rätt.Det håller jag inte med om övht. Finns många som tror dom är bra föräldrar och kanske, exempelvis pga diagnos inte kan ta han dom sitt barn. Bara för att man själv tror man är bra betyder det inte att man är det-därför känns det väldigt skönt att de faktiskt skrev i utredningen att vi hade bra anknytning osv.

Litar du mer på socialtjänstens bedömning än din egen..? Jag behöver i alla fall inte kvitto från socialtjänsten på att jag duger som förälder. För jag litar på min egen bedömningsfråga. Och det är ju inte så att vi lever ensamma. Konsulterar hellre släkt, vänner och vid behov bvc eller kanske till och med en barnpsykolog.
  • Anonym (gabbi)
    Anonym (Amelia) skrev 2016-08-09 16:13:28 följande:
    Litar du mer på socialtjänstens bedömning än din egen..? Jag behöver i alla fall inte kvitto från socialtjänsten på att jag duger som förälder. För jag litar på min egen bedömningsfråga. Och det är ju inte så att vi lever ensamma. Konsulterar hellre släkt, vänner och vid behov bvc eller kanske till och med en barnpsykolog.
    Nej, det gör jag inte när det gäller min egna föräldraförmåga men faktum kvarstår ju att vissa som är föräldrar inte borde vara det. Vissa inser det heller inte själva, det kan du ju inte förneka. Många barn som växer upp med misshandel, föräldrar som missbrukar eller bara inte är kapabla att ge sitt barn det hen behöver. Socialtjänstens jobb är ju att utreda det. Dom har väldigt mycket makt, om dom anser att man är dålig förälder kan de ju sätta in tvångsåtgärder. Jag är väldigt säker på att dom inte kan göra så i vårt fall men "hotet" att dom faktiskt har sån makt gör mig rädd. 

Jag konsulterar helt klart någon annan än soc jag med, vem som helst!
  • Anonym (gabbi)
    Anonym (Anki) skrev 2016-08-09 16:11:27 följande:

Du måste inte gå och prata med någon för att soc säger det.
    Det tyckte de att jag behövde också men se det tyckte inte jag.
    De pratade om något sorts program de ville att hela familjen skulle gå i, minns inte vad det hette, men icke.
    Jag har inget behov av att vända ut och in på mitt liv, berättade så lite som någonsin var möjligt.
    Ge dem ena fingret så tar de hela handen.

Det gick bra för oss ändå och vi blev av med soc när de insåg att vi inte tänkte medverka i deras "program" bara för att!

Det känns så, dessutom tror jag att det vore bra. Det som absolut inte känns bra är att dom kommer följa upp om några månader. Har mått så dåligt under den här perioden pga dom, vill inte ha något med dom att göra.
Svar på tråden Socialtjänsten avslutat utredning, vill ha uppföljning om två månader